ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
איראן וחיזבאללה מעורבים

ירדן חיסלה בתקיפה אווירית את 'מלך הסמים' עם כל משפחתו בסוריה

המתקפה הנדירה הגיעה מספר ימים לאחר שירדן הזהירה שהיא תשתמש בכוח בתוך סוריה כדי לחסל את סחר הסמים שזולג לשטחיה ומשם למדינות המפרץ הערביות. התקיפה הראשונה פגעה בבית בכפר בסוריה במחוז סווידה סמוך לגבול ירדן, והרגה את מרעי א-רמתאן, אשתו וששת ילדיו

ירדן חיסלה בתקיפה אווירית את 'מלך הסמים' עם כל משפחתו בסוריה
חיילים ירדנים צילום: צבא ירדן

תקיפות אוויריות מעל דרום סוריה ביום שני הרגו את אחד מסוחרי הסמים הידועים ביותר במדינה, המתקפה הנדירה הגיעה ימים לאחר שירדן הזהירה שהיא תשתמש בכוח בתוך סוריה כדי לחסל את סחר הסמים הזולג לשטחיה ומשם למדינות המפרץ הערביות העשירות בנפט.

התקיפות גם הגיעו יום אחד לאחר שמדינות ערב החזירו את סוריה לליגה הערבית. בעוד ממשלות ערביות מחדשות בהדרגה את הקשר עם דמשק, אחד הנושאים המרכזיים בדיונים היה תעשיית הסמים הבלתי חוקית של סוריה, אשר פרחה במהלך מלחמת האזרחים.

ממשלות מערביות מעריכות כי הסחר הניב מיליארדי דולרים לנשיא בשאר אסד, למקורביו הסורים ולבעלי בריתו. דמשק הכחישה את ההאשמות. התקיפה הראשונה פגעה בבית בכפר במחוז סווידה, סמוך לגבול ירדן, והרגה את מרעי א-רמתאן, אשתו וששת ילדיו, כך לפי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם שבסיסו בבריטניה. הארגון דיווח על תקיפה נוספת במחוז דרעא בדרום סוריה שפגעה בבניין שבו כן מפעל סמים.

בשבוע שעבר הזהיר שר החוץ הירדני איימן ספדי כי ארצו לא תעמוד מנגד אם יימשך סחר בסמים מסוריה. "אנחנו לא לוקחים בקלות ראש איום של הברחת סמים", אמר ספדי ל-CNN בשבוע שעבר. "אם לא נראה אמצעים יעילים לבלימת האיום הזה, אנחנו נעשה את מה שצריך כדי להתמודד עם האיום הזה, כולל נקיטת פעולה צבאית בתוך סוריה כדי לחסל את האיום המסוכן ביותר הזה, מבחינתנו, זה חובה שנסיים את המשבר הזה כי סבלנו מאוד מההשלכות שלו", אמר ספדי.

אחרי התקיפה שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, אמר כי "ירדן היא המדינה שהושפעה הכי הרבה מהמשבר בסוריה ואין מנוס מלנקוט צעדים לפתרון המשבר, סוגיית הסמים מהווה איום גדול על ירדן והאיזור כולו, כאשר ננקוט בצעדים הנוגעים לאיום על ביטחוננו - נודיע על כך בזמן המתאים".

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה מפי מקורות מודיעניים כי יעדי התקיפה היו מפעלי סמים שלאיראן יש מעורבות בהם. המקורות הוסיפו כי אחת התקיפות פגעה במפעל סמים נטוש שארגון חיזבאללה הלבנוני מעורב בו, וכי תקיפה אחרת הובילה להריגתו של סוחר הסמים מרעי א-רמתאן ובני משפחתו בעת שהיו בביתם.

לפי הדיווח, מפעל הסמים שהותקף היווה נקודת מפגש של מבריחי סמים שפעלו במימון של חיזבאללה. עוד נמסר כי א-רמתאן היה סוחר סמים בכיר בדרום סוריה שגייס מאות מסיעים בדואים לצד המיליציות הפרו-איראניות באזור.

ירדן סוריה חיזבאללה איראן סמים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד