כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"מסר של עוצמה לאויבינו"

מבצע "מגן וחץ" | האלוף במיל' עמוס ידלין: הג'יהאד האסלאמי יגיב בירי למרכז

אלוף במיל' עמוס ידלין, טייס קרב בעברו, כותב כי המבצע הלילה שהחל ברצועת עזה מציג יכולת מרשימה ומדויקת של צה"ל ושב"כ. יחד עם זאת הוא מסביר כי אם חמאס יתערב, על ישראל להכות בו ולא לנסות להשאיר אותו מחוץ למשוואה. "הג'יהאד האסלאמי יגיב, סביר שגם בירי למרכז הארץ, השיקולים של חמאס יותר מורכבים". הוא מזהיר: "חשוב שגורמי הימין הקיצוני לא יהיו אלה שיכתיבו את האסטרטגיה של ישראל בהמשך"

מבצע "מגן וחץ" | האלוף במיל' עמוס ידלין: הג'יהאד האסלאמי יגיב בירי למרכז
התקיפה בעזה צילום: Atia Mohammed/Flash90

אלוף במילואים עמוס ידלין, בעברו טייס קרב בחיל האוויר, שכיהן כראש המכון למחקרי ביטחון לאומי והיה בתפקידו הצבאי האחרון ראש אגף המודיעין, מתייחס הבוקר (שלישי) למבצע "מגן וחץ" במסגרתו יצא הלילה צה"ל במפתיע לסדרת חיסולים של בכירי הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. לדבריו מדובר בביצוע מדויק שמציג יכולת מרשימה של צה"ל ושב"כ. ידלין מנתח את מטרות המבצע ומכין אותנו לתגובה משמעותית מצד ארגוני הטרור ברצועה.

"הפעולה הלילה בעזה היא מבצע כירורגי, בעיתוי ובמאפיינים שבחרה ישראל ולא אויביה", כותב ידלין בשרשור בחשבון הטוויטר שלו ומסביר כי "מטרת המבצע: שיקום ההרתעה, קודם כל מול הג'יהאד האסלאמי, שניסה לבסס משוואה בין עזה למתרחש בבתי הכלא בישראל, אבל גם מול חמאס ויתר אויבינו".

"מעבר להרתעה", הוא כותב, "מדובר בסיכול צופה פני עתיד. דמם של שלושת בכירי הג'יהאד היה בראשם בשל אחריותם לירי רקטי נרחב לתחומי ישראל, לאישור ואכוונה של פיגועי טרור בעורף ישראל ונגד אזרחים ישראלים באיו"ש, ולתכנון פיגועים נוספים בטווח הזמן המיידי שחייבו פעולות מניעה וסיכול".

אלוף (במיל') עמוס ידלין. צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

בהתייחס לסדרת החיסולים הלילה ברפיח הוא כותב כי "צה"ל והשב"כ הוכיחו בעצם הסיכול יכולת מרשימה לפגיעה מדויקת, במספר מוקדים בו זמנית, במינימום נזק אגבי ועל בסיס מודיעין מדויק ביותר. זהו גם מסר של עוצמה לכל אויבינו שכבר מיהרו לחגוג את התפוררות ישראל מבפנים... ביצוע מ'ליגה אחרת' הוכיח חיל האוויר בתכנון מעולה וביצוע מדויק ביותר".

"מטרות מבצע "מגן וחץ" טרם נמסרו בצורה מסודרת", הוא כותב, "אבל נראה כי הן לא חורגות בהרבה מפגיעה בג'יהאד האסלאמי ומחיזוק ההרתעה, וכי ישראל תחתור לסגור את המבצע מהר ככל האפשר. למצרים," לדבריו, "יהיה כרגיל תפקיד מרכזי ומוביל בהשגת ההבנות שיסגרו את האירוע".

לפי האלוף במיל', עלינו להתכונן לירי רקטי גם לעבר מרכז הארץ. "הג'יהאד האסלאמי יגיב, סביר שגם בירי למרכז הארץ, השיקולים של חמאס יותר מורכבים. נראה כי חמאס נמצאת על קרני הדילמה, בין רצונה הברור להשאיר את עזה מחוץ למערכה, שבלט באירועים באירועי ההסלמה האחרונים, לבין אי התערבות שעלולה לשדר הסכמה דה-פקטו למשוואת סיכולי הבכירים שהציבה ישראל", הוא כותב.

"בכל מקרה", מסביר ידלין, "כדי שהמבצע ישיג את היעד של סיכול ההרתעה, בעזה ומעבר לה, ישראל חייבת להיות מוכנה להגיב בעוצמה גם נגד חמאס אם זו תתערב בעימות. אם ישראל תשדר נכונות לספוג כדי להשאיר את חמאס בחוץ, יעד שיקום ההרתעה ישחק ואפקט הסיכול הממוקד נגד הגא"פ יתקזז".

ילדין מונה את התרחישים האפשריים להמשך המבצע, החל מעימות מול הג'יהאד האיסלאמי בלבד וכלה במערכה רב-זירתית: "האפשרויות להמשך, הן עימות נגד הג'יהאד האסלאמי בלבד, עימות מול עזה בלבד (ג'יהאד וחמאס) או התרחבות העימות לאירוע רב-זירתי. ישראל צריכה לחזק את ההגנה והמוכנות לתגובה בזירות נוספות. העימות הנוכחי הוא גם מבחן ליכולת לבודד את עזה ולהפריד בין זירות המבצעים השונות".

לגבי קבלת ההחלטות ברמה המדינית כותב ידלין: "ראה"מ ניהל ישירות את ההכנות ואת תכנון המבצע עם שר הביטחון וכוחות הבטחון, בהובלת צה"ל והשב"כ. שימור יתרון ההפתעה כנראה חייב התנהלות כזאת, אבל ניכר כי לראה"מ נוח הרבה יותר לפעול עם צהל והשב"כ מאשר שותפיו לקואליציה, שכנראה לא היו בתמונת המבצע. עכשיו עם כינוס הקבינט הלחצים הפוליטיים יעלו מדרגה, וחשוב שגורמי הימין הקיצוני לא יהיו אלה שיכתיבו את האסטרטגיה של ישראל בהמשך".

עמוס ידלין מבצע מגן וחץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד