כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
תורתם אומנותם

צה"ל חשף: כמה חרדים התגייסו בשנים 2021-2019

על פי נתונים שהציג ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח האדם באכ"א, במהלך דיון בוועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון עולה כי בין השנים 2019 ל-2021 התגייסו מידי שנה 1,200 חרדים. מדובר ב-10% בלבד שהתגייסו מתוך המיועדים לשירות

צה"ל חשף: כמה חרדים התגייסו בשנים 2021-2019
לשכת גיוס תל השומר. אילוסטרציה צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90

מנתונים שהציג הבוקר (רביעי) ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח האדם באכ"א, תת אלוף אמיר ודמני, במהלך דיון בוועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון למשאבי אנוש בצה"ל בראשות ח"כ אורנה ברביבאי עולה כי בין השנים 2019 ל-2021 התגייסו מידי שנה 1,200 חרדים, מתוך כ-12 אלף מיועדים לשירות בצה"ל.

מדובר ב-10% בלבד שהתגייסו מתוך המיועדים לשירות. ודמני אמר במהלך הדיון כי, "ישנה יציבות בגיוס חרדים".

בנוסף, מספר החרדים שזוכים כיום למעמד מיוחד עומד על כ-63 אלף בני 26-18. לפי צה"ל, כ-3,000 חרדים משרתים כיום בצבא. הנתונים מתפרסמים ברקע הדיונים בממשלה על הורדת גיל הפטור לבעלי מעמד "תורתו אומנותו" מגיל 26 לגיל 23 או 21 ובכך לגרום לשילובם בקצב מהיר וגדול יותר בשוק התעסוקה.

מנתונים נוספים שהוצגו בוועדה עולה כי, בשנה האחרונה בוטל מעמד מיוחד ל-900 צעירים חרדים, רובם בשל הפרת חלק מהמגבלות החוקיות שחלות עליהם, כמו מגבלת יציאה מהארץ.

עם זאת, לאחר ביטול המעמד, רק 10% מהם התגייסו לצה"ל. בדיון אף נטען כי בעלי מעמד "תורתו אמנותו", שמחויבים ל-45 שעות לימוד שבועיות, מצהירים על כך - אך הצבא לא אוכף ומוודא שאכן הם אכן לומדים את כל השעות הנדרשות.

במהלך הדיון הודו בצה"ל  כי חרדים שלמדו בישיבה, יצאו בשאלה והתגייסו מאוחר יותר לשירות צבאי נחשבים "חרדים" לפי החוק. ודמני אמר כי הוא לא יודע להגיד במדויק כמה מתוך ה-1,200 מתגייסים בשנה עונים להגדרה זאת אך הוסיף כי הוא מעריך שמדובר במאות.

כזכור, בחודש שעבר התקיימו דיונים בממשלה על הורדת גיל הפטור לחרדים מתוך מטרה לשלבם בשוק העבודה בגיל מוקדם יותר. בין היתר דנו האפשרות להוריד את גיל הפטור מ-26 ל-23 או 21.

עם זאת, בעקבות הביקורת החריפה בציבור, ראש הממשלה נתניהו הבהיר לפני כעשרה ימים בישיבת ראשי הקואליציה: "אני לא רואה אפשרות לקדם כעת את מתווה הפטור מגיוס לצה"ל, אני לא רוצה להיכנס לעימותים ציבוריים חדשים".

למרות המסר הברור של ראש הממשלה, עד כה החרדים לא השיבו תשובה נחרצת לשאלה האם יסכימו לסגת מההתחייבות בהסכמים הקואליציוניים לפיה יש לקדם את המתווה קודם לאישור התקציב בסוף חודש מאי הקרוב.

חוק הגיוס גיוס חרדים אורנה ברביבאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד