כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"יש הזדמנות"

טורקיה וסוריה מחממות את היחסים בתמיכת רוסיה

השיחות מתקיימות ברקע המהלך של נשיא סוריה בשאר אל-אסד לתקן את הקשרים של מדינתו עם מעצמות אזוריות לאחר יותר מעשור של נתק

טורקיה וסוריה מחממות את היחסים בתמיכת רוסיה
נשיא טורקיה ראג'יפ ארדואן ויועצו הבכיר (משמאל) ירייט בולוט צילום: מתוך חשבון הטוויטר

שרי החוץ של רוסיה, סוריה, טורקיה ואיראן נפגשו במוסקבה לשיחות בנושא שיקום הקשרים בין אנקרה ודמשק, לאחר שנים של איבה במהלך מלחמת האזרחים בסוריה.

שר החוץ של סוריה, פייסל מקדד, צוטט על ידי סוכנות הידיעות הממלכתית הסורית 'SANA' ואמר כי "למרות כל השליליות של השנים האחרונות, יש הזדמנות", כהגדרתו, לדמשק ואנקרה לעבוד יחד.

אבל העדיפות של ממשלת סוריה הייתה לשים קץ לנוכחות כל הצבאות הזרים, כולל זו של טורקיה. "ללא התקדמות בעניין הזה, נישאר עומדים ולא נגיע לשום תוצאות אמיתיות", צוטט מקדד.

דובר משרד החוץ של רוסיה אמר בהצהרה כי הייתה "אווירה חיובית ובונה" וכי על סגני שרי החוץ של המדינות יוטלו הכנת מפות דרכים לקידום קשרי סוריה-טורקיה. בנאום הפתיחה שלו הביע שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, תקווה שהפגישה תסלול את הדרך לעריכת מפת דרכים לנרמול יחסי טורקיה-סוריה. לברוב אמר כי הוא רואה במשימתה של מוסקבה "לא רק בגיבוש פוליטית של ההתקדמות שהושגה, אלא גם בקביעת קווים מנחים כלליים להמשך תנועה".

מוסקבה היא בעלת בריתו העיקרית של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, ורוסיה עודדה את נסיונות הפיוס עם טורקיה. שרי ההגנה הסורים והטורקים קיימו שיחות במוסקבה, בחודש דצמבר.

שר החוץ הטורקי, מבלוט קאווזוגלו, הדגיש את הצורך ב"שיתוף פעולה במאבק בטרור ובעבודה משותפת לביסוס הבסיס לחזרת הסורים" במהלך הפגישה, כתב בציוץ כי יש "לקחת את התהליך המדיני בסוריה קדימה והגנה על שלמותה הטריטוריאלית של סוריה" היו הנושאים האחרים שנדונו.

טורקיה, חברה בנאט"ו, תמכה בהתנגדות המורדים אל מול הנשיא אסד במהלך מלחמת האזרחים שנמשכת כבר 12 השנים, ושלחה את חייליה לצפון המדינה. היא גם מארחת יותר מ-3.5 מיליון פליטים משכנתה, סוריה.

כמו כן, ביום רביעי הוזמן הנשיא אסד רשמית להשתתף בפסגת הליגה הערבית בערב הסעודית ב-19 במאי, סימן משמעותי לכך שהבידוד האזורי של דמשק נגמר.

כזכור, שרי החוץ ממדינות הליגה הערבית סיכמו ביום ראשון במטה בקהיר להחזיר את חברותה של סוריה לאחר השעייתה לפני יותר מעשר שנים.

קצב שיקום הקשרים עם דמשק הואץ בעקבות רעידת האדמה הקטלנית ב-6 בפברואר בשתי המדינות, טורקיה וסוריה, ושיקום הקשרים, בתיווך סיני, בין ערב הסעודית לאיראן, שתמכו בצדדים יריבים בסכסוך הסורי.

בעוד שסעודיה התנגדה לנרמול היחסים עם אסד, שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן אל-סעוד, ביקר בדמשק בחודש שעבר לראשונה מזה יותר מעשור, ושתי המדינות פותחות גם שגרירויות ומחזירות טיסות ביניהן.

בשאר אסד סוריה שיחות שלום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד