כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

6 טיפים קצרים לפני היציאה לפנסיה: מה חשוב לבדוק ?

לא מעט אנשים מרגישים שפתאום, לקראת היציאה לפנסיה, אין להם בעצם מושג כמה הם חסכו ו"מה יש בצד". אז עוד לפני שפורשים מהעבודה או סוגרים את העסק, עושים סדר בכל החסכונות והפנסיה. הוציאה תדפיסים ואישורים של כל מה שיש ושל כל מה שחסכתם. אם יש התחייבויות מסוימות, הלוואות וכדומה, קחו גם את הדברים הללו בחשבון שכן זה מוריד את ערך החסכונות

6 טיפים קצרים לפני היציאה לפנסיה: מה חשוב לבדוק ?
יציאה לפנסיה צילום: FREEPIK

בחיים של כולנו ישנן נקודות מפנה, שכל מה שהיה קודם לכן פתאום משתנה. אחת מנקודות המפנה המשמעותיות ביותר זו הפרישה מהעבודה. יש אנשים שמאוד מתרגשים לקראת פרישה לגמלאות ואילו אחרים קצת חוששים. אבל דבר אחד בטוח, רצוי ולמעשה חשוב להיערך נכון לקראת הרגע הזה. קבלו 6 טיפים קצרים, שחשוב לבדוק.

1.      לפני שניגשים להיבט הפיננסי

יש הרבה מה לומר לגבי תכנון פרישה בהיבט הפיננסי. אבל עוד קודם לכן, חשוב להקדיש זמן לאופן שבו אתם רואים את עצמכם בפנסיה. חשבו מה יהיה סדר היום, איך תבלו את הזמן הפנוי, במה תעסיקו את עצמכם. חשבו מה יסב לכם הנאה וגם – מה יצריך מכם משאבים של זמן ושל כסף. אחר כך, תוכלו לבדוק איך להגשים את כל זה.

2.      סדר ראשוני בכל החסכונות והפנסיה

לא מעט אנשים מרגישים שפתאום, לקראת היציאה לפנסיה, אין להם בעצם מושג כמה הם חסכו ו"מה יש בצד". אז עוד לפני שפורשים מהעבודה או סוגרים את העסק, עושים סדר בכל החסכונות והפנסיה. הוציאה תדפיסים ואישורים של כל מה שיש ושל כל מה שחסכתם. אם יש התחייבויות מסוימות, הלוואות וכדומה, קחו גם את הדברים הללו בחשבון שכן זה מוריד את ערך החסכונות.  

3.      בדקו את היקף ההוצאות החודשיות

כעת, השלב הבא של תכנון פיננסי הוא להבין כמה כסף בעצם אתם צריכים עבור סך ההוצאות החודשיות. היעזרו באקסל או באפליקציות תקציב ובדקו מהו ממוצע ההוצאות החודשיות. היעזרו בנתונים מהבנק, מחברות האשראי וכדומה. התייחסו להוצאות שגרתיות וגם להוצאות חד פעמיות ומשתנות.

4.      הערכת הוצאות נוספות צפויות

יש להעריך הוצאות עתידיות צפויות, שלא היו מוכרות בשלבים קודמים בחיים. קחו בחשבון למשל יותר הוצאות בנושאי בריאות. יתכן שיהיו הוצאות הקשורות למיסוי של חסכונות פנסיוניים. במידת הצורך כדאי להיעזר במומחה פיננסי או פנסיוני הבקיא בהיבטים כאלה ובהפחתת נטל המס.

5.      ניהול הוצאות לא הכרחיות

מכיוון שמתחילה תקופה חדשה בחיים, שבה ההכנסות עשויות להיות פחות גבוהות מאשר קודם לכן, כדאי להקדיש זמן לחשיבה מחדש. זה הזמן לבדוק, לנהל ולתכנן כל מה שקשור עם ניהול ההוצאות. בדקו האם יש הוצאות לא הכרחיות שאפשר ואפילו כדאי לוותר עליהן. אפשר לבדוק למשל האם אתם משלמים עבור ביטוחים כפולים ואפשר לוותר. בדקו אילו הוצאות אחרות אפשר לשנות או לבטל. יש לא מעט צעדים שיכולים לסייע לכם לחסוך לא מעט כסף. אגב, יש לא מעט דרכים להגדיל  חיסכון על ידי טיפול בתיק חסכונות הפנסיה והביטוח כולו. לפעמים מעבר לאפיק פנסיה חליפי או בחברה אחרת, יוכל להביא לחיסכון עצום בדמי ניהול (וזה אומר הגדלת כלל החסכונות שלכם לקראת העתיד).

6.      יצירת תוכנית תקציבית מקיפה

הדבר הבא הוא לייצר תוכנית תקציבית מקיפה וכוללת. תוכנית זאת כוללת לא רק כספי פנסיה או פיצויי פרישה אלא גם נכסים מניבים שיש לכם או שאתם שוקלים לרכוש. זה הזמן לשקול להיעזר באיש מקצוע, על מנת להעריך בצורה טובה מה צפוי להיות היקף ההכנסות מכלל הקצבאות, הגמלאות, תוכניות הפנסיה וביטוחי המנהלים שצברתם לאורך השנים. שימו לב שלפעמים משתלם להמיר חלק מהחסכונות ההוניים, למסלולי קצבה. לפעמים צעד הפוך יניב יותר. הכללים בנושא הזה סבוכים ומורכבים ותלויים במועד הפקדת הכספים, תקנונים של גופי חיסכון שונים והטבות מיסוי השמורים לפנסיונרים. זיכרו כי חלק מהצעדים הם בלתי הפיכים ולכן שקלו כל החלטה בתבונה, בכובד ראש ואם צריך, בליווי של יועץ פיננסי לפרישה.

פנסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד