כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
החשש מהסתבכות

שיחות הפסקת האש ש"התפוצצו" וההיערכות לבאות

בישראל היו מעוניינים להביא לסיום המבצע, אך צפויים להגיב בעוצמה בעקבות מותו של האזרח הישראלי ברחובות | למרות קצב האיומים, יכולותיו הרקטיות של הג'יהאד האסלאמי לא עברו עד כה הרף שהציב לעצמו | לכן, ההרוג יכול להירשם כ"הישג" לארגון, שחיפש תמונת ניצחון | במערכת הביטחון נערכים לכל האפשרויות - ומרחיבים כל העת את "סל המטרות"

שיחות הפסקת האש ש"התפוצצו" וההיערכות לבאות
הריסות נזקי תקיפה בעזה צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

לקראת סיומו של היום השלישי למבצע 'מגן וחץ', בישראל הולכת ומתבהרת ההבנה כי סבב הלחימה אינו מתקרב לסיום. למרות שכבר אמש בשעות הערב החלו לרוץ הדיווחים על מגעים אינטנסיביים להפסקת אש, גם במצרים - המתווכת המיתולוגית בין ישראל לארגונים הפלסטינים ברצועה - הודו היום כי הניסיונות להביא לרגיעה כשלו. גורמים ישראלים אף תדרכו בשעות האחרונות כי לעת עתה המצרים הסירו את ידיהם מניסיונות התיווך, למרות שברור כי אלו נמשכים מתחת לרדאר.

חיסולם של עלי ע'אלי, מפקד הכוח הרקטי של הג'יהאד האסלאמי, בשעת לילה מאוחרת, וסגנו, אחמד אבו דקה שנהרג כמה שעות לאחר מכן בתקיפה נוספת, הביאה את הארגון "לשבור את הכלים" ולשגר מטחים לעבר מרכז הארץ - שלראשונה גרמו לנפגעים בנפש. למרות קצב האיומים, יכולותיו הרקטיות של הג'יהאד האסלאמי לא עברו עד כה את הרף שהציב לעצמו. לכן, ההרוג כתוצאה מפגיעה ישירה ברחובות יכול להירשם כ"הישג" לארגון, שחיפש תמונת ניצחון לפני שיסיים את הלחימה.

תקיפה בעזה. צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90.

יחד עם זאת, בישראל צפויים להגיב בעוצמה בעקבות מותו של האזרח הישראלי. גם בצמרת הישראלית סבורים כי מטרות המבצע הושגו והיו מעוניינים לסיים את המבצע. ולכן, כל הסתבכות בעזה, כגון אזרחים שיהרגו בתקיפות או פגיעה בטעות באנשי חמאס, יכולה לגרור את ישראל למערכה שהיא אינה מעוניינת בה.

מוקדם יותר אמר גורם מדיני בכיר כי למרות מאמצי מצרים להביא להפסקת אש, הג'יהאד האסלאמי יזם מטח ירי לעבר ישראל ובתגובה סוכל בכיר הארגון. לפי אותו גורם, במידה ויימשך הירי לעבר ישראל ימשכו התקיפות ברצועה, כולל המשך הסיכולים וגביית מחיר כבד נוסף מהג'יהאד האסלאמי. "אש תיענה באש", אמר.

זירת הפגיעה ברחובות. צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90.

בישראל ינסו הלילה לפגוע באופן משמעותי בארגון, כתגובה למטחים במהלך היום ולמותו של האזרח ברחובות. בצבא ובשב"כ יעשו מאמץ רב "לצוד" עוד בכיר או שניים, במסגרת גל החיסולים של צמרת הארגון. אך כבר מחר יצטרכו ראשי מערכת הביטחון והדרג המדיני לחשוב על סיום המערכה, בכדי שלא להגיע למצב שהם אינם רוצים בו. כך או כך, בישראל נערכים גם לאפשרות שהמבצע יימשך עוד ימים ובמערכת הביטחון מרחיבים כל העת את "סל המטרות".

הערכה היא כי בסופו של דבר, גם אם המבצע יימשך עוד זמן מה, הג'יהאד האסלאמי ירד בסופו של דבר מהעץ שעליו טיפס עם הדרישות המופרזות, כגון הפסקת החיסולים בעזה וביו"ש, ויחתור להסכם הפסקת אש עם ישראל.

מבצע מגן וחץ שיגורים עזה הפסקת אש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד