כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
6 בכירי ג'יהאד חוסלו

אחרי 5 ימים ומעל 1,200 שיגורי רקטות: הסתיים מבצע 'מגן וחץ'

בתום חמישה ימים הסתיים מבצע 'מגן וחץ' שמותיר מאחוריו שישה מפקדים בכירים בג'יהאד האסלאמי מחוסלים, לצד שני הרוגים בצד הישראלי, אחד מהם תושב עזה | מעל 1200 שיגורים שישית מהם נפלו בשטח הרצועה, מרבית החוצים יורטו | פיקוד העורף מסיר הגבלות בהדרגה

אחרי 5 ימים ומעל 1,200 שיגורי רקטות: הסתיים מבצע 'מגן וחץ'
מבצע מגן וחץ. אילוסטרציה צילום: דוברות משרד הביטחון/פלאש 90

אחרי חמישה ימים מבצע 'מגן וחץ' נכנס לדפי ההיסטוריה כמבצע מוצלח עבור ישראל עם חיסולם של שישה מבכירי שרשרת הפיקוד של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. המבצע החל כזכור בליל ל"ג בעומר בשעה 02:00 כאשר שלושה בכירי ג'יהאד חוסלו בדירותיהם בו זמנית בשלושה מוקדים שונים ברצועת עזה.

תחילה נרשם שקט מתוח שנמשך עד ליום שאחרי ל"ג בעומר בשעות הצהריים אז החל הג'יהאד האסלאמי לשגר רקטות לעבר ישראל, לפי נתוני צה"ל מעל 1,200 רקטות שוגרו בסך הכל, כאשר שליש מהם כשלו ונפלו בשטח הרצועה, מרבית אלה שחצו יורטו בהצלחה על ידי מערכת כיפת ברזל. לפי נתוני צה"ל, נכון לשבת בשעה 16:00, 371 מטרות הותקפו ברצועה. 1,234 שיגורים נרשמו לעבר שטח ישראל מתוכם 976 שיגורים שחצו ו-221 שיגורים כושלים. 373 רקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל.

שלושת המחוסלים הראשונים שפתחו את המבצע.

לראשונה במבצע נעשה שימוש מוצלח במערכת היירוט 'שרביט קסמים - קלע דוד' שיוצרה בחברת רפא"ל הישראלית.

במהלך המבצע חוסלו עוד שלושה בכירים במערך הרקטי של הג'יהאד האסלאמי בהפרשים של ימים, האחרון שבהם חוסל ביום שישי כשעה לפני כניסת השבת. אזעקות נשמעו במהלך מבצע 'מגן וחץ' גם ביישובי השפלה ובגוש דן וביום שישי גם נורו שתי רקטות לעבר הרי ירושלים ואזעקה בודדת נשמעה בין הייתר בבית שמש ובביתר עילית.

במבצע נהרגו שני בני אדם, אחת בפגיעה הישירה בבניין ברחובות אינגה אברמיאן בת ה-80, ואילו השני, פועל תושב עזה שנהרג בשבת בנפילת רקטה בשטח המועצה האזורית אשכול. לצד זאת טיפלו מתנדבי מד"א במעל 50 נפגעים באורח בינוני וקל, מרביתם נפגעי חרדה.

אמש בשעות הערב המוקדמות הוכרזה הפסקת אש שנועדה לשעה 22:00, אולם מעזה המשיכו לשגר רקטות לעבר יישובי העוטף עד לשעה 23:11, מאז נשמר השקט ולכן הוחלט בצה"ל ובפיקוד העורף להסיר בהדרגה את ההגבלות וכן לפתוח את הכבישים בדרום שהיו חסומים בחמשת הימים האחרונים.

אחרי ההכרזה על הפסקת אש, הודיע פיקוד העורף על ביטול ההגבלות לקראת החזרה לשגרה החל מהיום בשעה 6:00 - ובעוטף החל מ-12:00. ביישובי העוטף לא יתקיימו פעילויות חינוכיות למעט חינוך מיוחד, עבודה תתאפשר רק במקום בו יש מרחב מוגן, ותהיה הגבלה של עד 10 אנשים בשטח פתוח ו-100 במבנה על התקהלות ושירותים. בשאר הארץ תתאפשר חזרה לפעילות מלאה. למרות זאת באשקלון הוחלט שלא לקיים היום לימודים, לעומת קרית מלאכי שהוחלט בה לקיים לימודים החל מהשעה 09:00.

צריך לזכור כי המבצע החל תוך כדי משבר קואליציוני מול מפלגת 'עוצמה יהודית' שהחרימה את ההצבעות בכנסת ובוועדות וחזרה אל זרועות נתניהו עם תחילתו של המבצע.

אחד ההישגים במבצע 'מגן וחץ' הוא שחמאס עדיין מורתע וגם הפעם לא הצטרף לפחות לא פיזית לשיגורים חרף לחצים מבית ומחוץ.

האם ההרתעה הושגה, ימים יגידו - מתי יתרגש עלינו הסבב הבא ומי הראשון שיפתח את ההסלמה הבאה. שאלה נוספת שנותרת תלויה באוויר היא האם מדיניות החיסולים הממוקדים אכן תימשך בשגרה או שמא ישראל תימנע מהם כדי לדחות כמה שיותר את המבצע הבא ששוב ישתק את המדינה. 

מבצע מגן וחץ הפסקת אש סיכום שיגור רקטות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד