כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
פרטים חדשים ומדהימים

הקרע בין ארה"ב לאמירויות והסיבה שהרצוג סרב לרדת למקלט

בספר חדש שיצא היום בשפה האנגלית, נחשף כי ישראל סיפקה לאיחוד האמירויות הערביות מערכות נגד טילים, כאשר מדינת המפרץ התמודדה אשתקד עם שורה של תקיפות טילים מצד המורדים החות'ים בתימן. בנוסף, בספר ישנם גילויים אודות ביקורו של הנשיא הרצוג באמירויות; מדוע התעקש להישאר למרות מתקפת הטילים?

הקרע בין ארה"ב לאמירויות והסיבה שהרצוג סרב לרדת למקלט
הנשיא בביקור באבו דאבי צילום: דוברות בית הנשיא

בפרק חדש שפורסם בספר ב"השלום של טראמפ" מאת העיתונאי ברק רביד, שלא פורסם בגרסה העברית, ישנם גילויים מרתקים ואף מפתיעים. "השלום של טראמפ" פורסם בעברית בדצמבר 2021, שנתיים לאחר מכן תורגם הספר לאנגלית והגרסה החדשה מכילה פרק נוסף על הסכם אברהם מאז כניסתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לתפקידו.

ישראל הייתה המדינה השנייה ששיגרה משלחת של גורמי מודיעין לסייע בחקירת התקיפה נגד איחוד האמירויות בתחילת 2022. ישראל גם העבירה משלוח של סוללות 'ספיידר' ממערכת ההגנה האווירית למדינת המפרץ.

בעיני איחוד האמירויות, התגובה הישראלית עמדה בניגוד גמור לזו של ארצות הברית, כך חושף הפרק. חוסר התמיכה האמריקנית הפכה למקור משמעותי למתיחות בין ממשלת האמירויות לממשל ביידן.

אתר 'טיימס אוף ישראל' פרסם את הפרק המרתק, ודיווח כי כאשר טילים בליסטיים ומל"טים נורו על ידי המורדים החות'ים ותקפו מספר אתרים ברחבי איחוד האמירויות, האמירתים פנו לישראל כי ארה"ב לא סייעה.

שעות לאחר הפיגוע, התקשר מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן לעמיתו האמירי עבדאללה בן זאיד כדי להביע את סולידריותו ותנחומיו. כשהוא מתוסכל ממדיניות ארה"ב בתימן, ניצל הדיפלומט האמירתי את ההזדמנות כדי לבקש מממשל ביידן להגדיר מחדש את החות'ים כארגון טרור.

ממשל ביידן נמנע מלהיענות לבקשה על רקע החשש מהפסקת הסיוע הבינלאומי להגיע לנזקקים בתימן שנמצאים תחת שלטון הח'ותים. פקידים ישראלים ניסו לשכנע את וושינגטון לשקול מחדש, כך אמרו שני פקידים הבקיאים בעניין ל-Times of Israel בפברואר 2022.

בנט מצדו שיגר משלחת של בכירים מהמוסד ומאגף המודיעין הצבאי כדי להציע סיוע בחקירה פורנזית של התקיפות. "מאוד הערכנו את זה", מצוטט גורם באמירויות בספר.

בקטע נוסף ומרתק לא פחות, מסופר כי הנשיא הרצוג שביקר באיחוד האמירויות ב-30 בינואר בשנה שעברה, סירב לבקשות השב"כ לבטל את הביקור עקב מתקפת טילים חות'ים שנייה שהתרחשה בשבוע שלפני ביקורו.

בזמן שהרצוג היה באבו דאבי, התרחשה תקיפה שלישית של החות'ים. עוזריו של הרצוג העירו אותו באמצע הלילה והאיצו בו להתפנות למקלט, אך הנשיא סירב. למחרת בבוקר שוחח הרצוג בטלפון עם מנהיג איחוד האמירויות, ששאל אם התקיפה העירה אותו. "אני לא יודע על מה אתה מדבר. אתה יודע שאני מרגיש בטוח כאן", ציטט הספר את הרצוג, הנשיא הגיב כך במאמץ להימנע מלהביך את נסיך הכתר.

באותם ימים איחוד האמירויות ביקשה מישראל כיפת ברזל על מנת להגן על המדינה מפני התקפות נוספות של החות'ים. ישראל הציעה במקום זאת לערוך בדיקה כדי לוודא שכיפת ברזל תספק את ההגנה של אבו דאבי.

ההערכה הובילה למסקנה שה'ספיידר', מערכת הגנה אווירית שיכולה לזהות וליירט מל"טים, טילי שיוט ותחמושת מונחית מדויקת, תתאים יותר.

איחוד האמירויות הסכימה לרכישת 'ספיידר', אך ישראל הבינה שהסוללות היחידות שיש לה במלאי כבר מיועדות למשלוח לפיליפינים. ישראל פנתה לפיליפינים, שהסכימה לאפשר לאבו דאבי לקחת את הסוללות הללו ולהמתין לקבלת משלוח חדש במועד מאוחר יותר.

לאחר התקיפה הראשונה של החות'ים, ארה"ב הסכימה לבקשת האמירויות שארה"ב תתדלק מטוסי קרב של האמירויות שנפרסו בשמי המדינה מסביב לשעון כדי להגן על השמים. לאחר המתקפה השנייה, הנספח הצבאי בשגרירות ארה"ב באבו דאבי נפגש עם בכירים באיחוד האמירויות וביקש מהם לשלם עבור התדלוק, מה שפגע עמוקות באמירויות, כך עולה מהספר.

הגנרל האמריקאי פרנק מקנזי, ביקר באיחוד האמירויות בתחילת פברואר 2022, אך שליט איחוד האמירויות סירב להיפגש איתו. "לא האמנו שלקח לאמריקאים 22 יום לשלוח מישהו לאבו דאבי כדי להראות סולידריות לתקיפות", מצוטט בספר בכיר באמירויות.

התסכול של האמירויות מארה"ב הדאיג את ישראל, שהעבירה לוושינגטון את חששותיה של אבו דאבי. לאחר שנודע על התקרית עם חשבון התדלוק, מתאם המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן למזרח התיכון, ברט מקגורק, טס לאבו דאבי, שם ישב עם השליט במשך שעות במאמץ להבטיח ליורש העצר שיש לו את תמיכת ארה"ב.

זה לא הספיק כדי לשכנע את איחוד האמירויות להיענות לבקשת ארה"ב להצביע בעד החלטת מועצת הביטחון של האו"ם המגנה את פלישת רוסיה לאוקראינה. אבו דאבי נמנעה, וזה אכזב מאוד את ממשל ביידן.

כאשר הועלתה החלטה דומה בעצרת הכללית של האו"ם, ארה"ב גייסה את ישראל שתפעל באיחוד האמירויות שתתמוך ביוזמה, וישראל פעלה. בהמשך שני הצדדים יישבו את ההדורים ביניהם.

לבסוף הנשיא ביידן נפגש עם יורש העצר מוחמד בן זאיד, בג'דה ביולי האחרון בשולי פסגת מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ. בן זאיד סיפר לביידן על תסכולו מהתגובה האמריקנית לפיגועי החות'ים, והביע תחושות של נטישה מוושינגטון.

"למה לא הודיעו לי על זה?" שאל ביידן את הצוות שלו. הוא הבטיח שהוא יפעל לתקן את הדברים, כך לפי הספר. נשיא ארה"ב גם הנחה את צוותו לקדם הסכם המעניק ערבויות ביטחוניות של איחוד האמירויות מארה"ב, אם כי ההסכם טרם סוכם.

טיימס אוף ישראל אבו דאבי בוז'י הרצוג ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד