כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מדינה בקריסה

מצרים מוכרת נכסים לאומיים בתקווה לסיוע בינ"ל

מצרים מוכרת כ-10% ממניות חברת הטלקום שלה זאת לאחר שהתחייבה בפני קרן המטבע הבינלאומית לצמצם את התערבות ושליטת הממשלה בשוק החופשי

מצרים מוכרת נכסים לאומיים בתקווה לסיוע בינ"ל
מצרים צילום: Pixabay

משרד האוצר המצרי הודיע ​​על מכירת 9.5% ממניות 'טלקום מצרים' שבשליטת המדינה תמורת 3.75 מיליארד לירות מצריות (122.4 מיליון דולר) בצעד שמטרתו לקדם את תוכנית ההפרטה של ​​הממשלה. המשרד אמר ביום ראשון כי 162.2 מיליון מניות נמכרו במחיר של 23.11 לירות מצריות (0.75 דולר) כל אחת במנוי שנרשם פי 3.11. עוד 0.5% מהמניות מוצעות כעת לעובדי טלקום מצרים עד ה-25 במאי.

בחודש פברואר, ראש הממשלה מוסטפא מדבולי חשף רשימה של יותר מ-30 חברות בבעלות ממשלתית שיימכרו למשקיעים במהלך השנה, כך דיווחה כלי התקשורת הממשלתי של אהרם, והוסיפה כי אלה כוללות את החברה הלאומית לייצור ובִקְבוּק מים וכן חברת הנפט.

מדבולי הבטיח ב-29 באפריל להמשיך בתוכנית המכירה ולמכור נכסים בשווי 2 מיליארד דולר עד סוף יוני. טלקום מצרים היא המכירה השנייה של נכסי מדינה מאז. המכירה מגיעה כאשר מצרים זקוקה נואשות להכנסות מהפרטה כדי לעמוד בשורה של חובות שייפרעו במהלך החודשים הקרובים.

ההכרזה היום מגיעה לאחר שמצרים הבטיחה לקרן המטבע הבינלאומית (IMF) לשחרר את מעורבותה של המדינה בכלכלה ולאפשר לחברות פרטיות תפקיד גדול בהרבה כחלק מחבילת תמיכה פיננסית של 3 מיליארד דולר שנחתמה בדצמבר. היא גם הסכימה לעבור לשער חליפין גמיש ולהאט מעט את ההשקעה הציבורית בפרויקטים לאומיים.

חבילת הסיוע נפרסת לתקופה של 46 חודשים ותעניק לממשלת מצרים גישה מיידית לכ-347 מיליון דולר כדי לסייע למדינה עמוסת החובות לחזק את מאזן התשלומים והתקציב שלה.

קביעת קרן המטבע הבינלאומית שמצרים מאטה את ההשקעות הציבוריות ומפרטת את נכסי המדינה, באה לאחר שהמדינה הזרימה מיליארדי דולרים לפרויקטי בנייה מסיביים, כמו עיר הבירה האדמיניסטרטיבית החדשה, העיר אלאמיין החדשה, וכן לצורך רכישות נשק ממדינות כמו גרמניה ואיטליה. בינתיים, החוב החיצוני של מצרים גדל פי ארבעה בעשור האחרון.

כלכלת מצרים נפגעה קשות מעליית מחירי נפט ומזון בעקבות מגיפת הקורונה והמלחמה באוקראינה, כאשר הלירה המצרית נחלשה ביותר מ-13% לשפל חדש מעל 32 לדולר ארה"ב בינואר השנה בהשוואה למרץ 2022.

כשליש מ-104 מיליון תושבי מצרים חיים בעוני, על פי נתוני ממשלה, ומצרים רבים תלויים בממשלה כדי לשמור על סחורות בסיסיות במחירים סבירים הן באמצעות סובסידיות ממהדינה ותוכניות דומות אחרות.

קרן המטבע הבינלאומית מצרים עבד אל פתאח א סיסי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד