כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
ניתוח ערבי של המבצע בעזה

א-שרק אל-אווסט: ישראל והג'יהאד מתכוננות לסבבים נוספים

"ישראל והג'יהאד האיסלאמי מתכוננים לסיבוב הבא בעזה. אחרי שאותה תוצאה הושגה במבצע צבאי דומה ב-2022 וב-2021, כעת שני הצדדים נערכים למבצע רביעי וחמישי". כך מנתח העיתון א-שרק אל-אווסט היוצא לאור בלונדון וזוכה לפופולריות רבה בעולם הערבי

א-שרק אל-אווסט: ישראל והג'יהאד מתכוננות לסבבים נוספים
מבצע עלות השחר צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

הסיכום החשוב ביותר של המבצע הצבאי בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה הוא ששני הצדדים דיברו על הישגים וניצחונות, אך אישרו כי הם מתכוננים לסבב המלחמה הבא. כך בניתוח של העיתון א-שרק אל-אווסט, היוצא לאור בלונדון וזוכה לפופולריות רבה בעולם הערבי. העיתון מודפס במדינות רבות וגם מחזיק אתר אינטרנט בערבית ובאנגלית.

ללא ספק, כל צד יכול לדבר על רווחים, לפי המושגים, האמונה והחזון האסטרטגי שלו. אז הג'יהאד האסלאמי יכול לומר שהוא נכנס לקרב עם ישראל, שיש לה את הצבא התשיעי בגודלו בעולם, ושהוא עמד בקרב מולו במשך חמישה ימים תמימים, וכי למרות הפצצות מעל שמי עזה, הוא שיגר 1469 רקטות לדרום וליישובי "עוטף עזה". חלק מהרקטות הללו הצליחו להגיע לפאתי ירושלים ותל אביב.

הג'יהאד יכול להתפאר בכך שהוא שיתק את החיים בין תל אביב לגבול עזה, שבהם יותר משני מיליון אזרחים ישראלים שחיו במצב של בהלה ורצו למקלטים, וזו אותה פאניקה בקרב שני מיליון הפלסטינים החיים ברצועת עזה, שלרובם אין מקלטים לתפוס בהם מחסה.

באשר לישראל מציין העיתון, ישראל יכולה לומר שהיא חיסלה שישה בכירים בהנהגת הג'יהאד האיסלאמי, והדגימה את היקף יכולות המלחמה ופיתוח הנשק שלה. כשהיא השתמשה בהצלחה לראשונה ב"קלע דוד", שבאמצעותה יירטה שני טילים בליסטיים מעל תל אביב ומעל ירושלים, והראתה יכולות מודיעיניות גבוהות; ישראל הצליחה לחסל את מנהיגי ה"ג'יהאד" כשהם בבתים סודיים, שלושה מהם בתחילת הקרב, תוך חמש שניות, למרות שהיו בשלושה מקומות שונים. ישראל השתמשה בפצצה חכמה שיכולה להרוס בית בתוך בניין של מספר קומות מבלי להשפיע על שאר הבתים בבניין.

ישראל אף הצליחה לפגוע בתשתית של מנגנון הג'יהאד הצבאי לרבות מרכזי פיקוד ובקרה ואתרים לייצור תחמושת ונשק. והיא הצליחה לנטרל את תנועת חמאס, להישאר מחוץ לזירת המלחמה. העיתון מציין כי זו הפעם השלישית שהג'יהאד תוקף את עזה, ללא התערבות חמאס.

ישראל יכולה לומר שהיא "סיכלה את התוכנית האיראנית לניצול השבר הפנימי הישראלי בגלל תוכנית הרפורמה המשפטית וההפגנות נגדה". כפי שאמר נתניהו: "הישראלים התאחדו והוכיחו שוב שהם עוצרים כל מחלוקת מול האויב". המודיעין הישראלי אמר כי איראן לא הצליחה אפילו להפעיל לחץ על הג'יהאד" להמשיך במלחמה, ולא הצליחה לגרור את חמאס לקרב.

הישראלים יכולים להתפאר שמתוך סך 1469 רקטות ששוגרו על ידי הג'יהאד, 291 פגזים נפלו בתוך רצועת עזה ו-39 נפלו לים. מתוך סך של 1,139 רקטות שחצו את גדר המערכת ונכנסו לשטח ישראל, 439 יורטו והושמדו, והשאר נפלו בשטחים פתוחים.

העיתון מציין כי כל עוד התוצאה העיקרית זהה לזו של מבצע צבאי דומה באוגוסט 2022, ומבצע דומה במאי 2021, שני הצדדים מתכוננים למבצע רביעי וחמישי. ואכן, מספר המבצעים שהתבצעו בצורה כזו או אחרת בין ישראל לעזה הגיע ל-17 מבצעים מאז 2004, אבל איזה רווח אסטרטגי השיגו הצדדים?

העיתון מציין כי למעשה האנשים הפשוטים משלמים את מחיר מלחמת המנהיגים. נתניהו הרוויח שהחזיר חלק ממה שאיבד בפופולריות שלו, והסקרים הצביעו על כך שנפסקה הירידה בסקרים, ושההפגנות נגדו נעצרו. והתעשיות הצבאיות הישראליות ניצחו כשהן מנסות עוד נשק על מחבלים הפלסטינים, כדי למכור אותם לעולם כנשק טוב, אבל הציבור הישראלי לא הרוויח, כך גם רצועת עזה והעניין הפלסטיני בכללותו - יישארו. מי שחושב שהנושא הזה ייפתר בפעולות צבאיות, טועה, וממשיך לשלם מחיר כבד בדמם של אנשים פשוטים, עד שהוא ישתכנע שאין פתרון לנושא הזה מלבד הפתרון המדיני.

עזה הג'יהאד האיסלאמי טילים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד