כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
המקורב של פוטין בוגד?

נחשף בהדלפה: ההצעה החריגה של מנהיג כוח וגנר לאוקראינים

מפקד וגנר הציע לתת מידע של מיקומם של חיילים רוסים לאוקראינה, בתמורה לנסיגה מבחמוט, כך עולה ממסמכים שהודלפו ובוודאי יחוללו סערה גדולה ברוסיה. אוקראינה דחתה את ההצעה, מכיוון שגורמים רשמיים לא סמכו על פריגוז'ין. נחשף כי האוקראינים נפגשו עם אנשי וגנר באפריקה

נחשף בהדלפה: ההצעה החריגה של מנהיג כוח וגנר לאוקראינים
יבגני פריגוז'ין צילום: באדיבות המצלם

בסוף חודש ינואר האחרון, כשכוחותיו מתים כמו זבובים באלפיהם במאבק על העיר ההרוסה בחמוט, הבעלים של קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין הציע לאוקראינה הצעה יוצאת דופן: פריגוז'ין אמר שאם מפקדי אוקראינה יוציאו את חייליהם מהאזור שמסביב לעיר בחמוט, הוא ימסור לקייב מידע על עמדות של חיילים רוסים, כדי שאוקראינה תוכל לתקוף אותם.

פריגוז'ין העביר את ההצעה לאנשי הקשר שלו במנהל המודיעין הצבאי של אוקראינה, איתם ניהל תקשורת חשאית במהלך המלחמה, כך על פי מסמכי מודיעין אמריקאיים שלא דווחו בעבר שדלפו בפלטפורמת ההודעות 'דיסקורד' שם הודלפו מאות מסמכים על ידי אזרח אמריקאי שעבד בסוכנות ממשלתית.

על פי הדיווח ב'וושינגטון פוסט' שחשף את המסמכים, פריגוז'ין הסתכסך בפומבי עם מפקדי צבא רוסיה, לטענתו הם לא ציידו את כוחותיו, אשר סיפקו תמיכה חיונית למאמץ המלחמתי של מוסקבה. אמנם פריגוז'ין הוא בן ברית של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אך פוטין גם יכול בהחלט לראות בהצעת פריגוז'ין להחליף את חיי לוחמי וגנר תמורת חיילים רוסים כבגידה.

המסמך שהודלף לא מבהיר אילו עמדות חיילים רוסיים הציע פריגוז'ין לחשוף. שני פקידים אוקראינים אישרו כי פריגוז'ין דיבר מספר פעמים עם מנהלת המודיעין האוקראינית, HUR. פקיד אחד אמר שפריגוז'ין הרחיב את ההצעה לגבי בחמוט יותר מפעם אחת, אבל קייב דחתה אותה מכיוון שגורמים רשמיים לא סמכו על פריגוז'ין וחשבו שההצעות שלו יכולות להיות "לא אמיתיות".

פקיד אמריקני גם הזהיר שיש ספקות דומים בוושינגטון לגבי כוונותיו של פריגוז'ין. הגורמים האוקראינים והאמריקאים דיברו בעילום שם.

בראיון ל'וושינגטון פוסט' החודש, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לא אישר את המגעים עם פריגוז'ין. "זה עניין של מודיעין צבאי", אמר. המנהיג האוקראיני גם התנגד לפרסום מידע מסווג בפומבי ואמר כי הוא מאמין שההדלפות הועילו לרוסיה.

אבל אין ויכוח על תסכולו המר של פריגוז'ין מהמאבק בעיר בחמוט. הוא התלונן, בפומבי ובפרטי, על כך שמשרד ההגנה הרוסי לא נתן ללוחמיו את התחמושת והמשאבים הדרושים להם כדי להצליח. בחמוט, במזרח אוקראינה ראתה כמה מהקרבות העקובים מדם של המלחמה. במהלך החודשים האחרונים ספגו כוחות אוקראינים ורוסים אבדות קשות. פריגוז'ין, שהבטיח להשתלט על העיר עד ה-9 במאי, יום הניצחון של רוסיה על הנאצים, איים לאחרונה בפומבי להוציא את כוחותיו מהקרבות.

מסמכים אחרים שדלפו חושפים כי גורמים במשרד ההגנה הרוסי תוהים באופן פרטי כיצד להגיב לביקורת של פריגוז'ין על תפקודו של הצבא ולדרישותיו למשאבים נוספים, טענות שלדעתם היו לגיטימיות. המסמכים מדברים גם על מאבק כוחות בין פריגוז'ין לבין בכירים, כולל שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו.

עכשיו מסתבר כי על רקע המתיחות הזו, פריגוז'ין ניהל מערכת יחסים סודית עם המודיעין האוקראיני, בנוסף לשיחות טלפון, קיים ראש וגנר, פגישות אישיות עם קציני מודיעין אוקראינים במדינה מסוימת באפריקה, נכתב במסמך אחד. יש לציין כי כוחות וגנר מספקים אבטחה לכמה ממשלות ביבשת אפריקה.

לפי מסמך אחד, פריגוז'ין יעץ לקצין מודיעין אוקראיני להסתער על גבול האי קרים, שרוסיה סיפחה באופן בלתי חוקי, בעוד מורל החיילים הרוסים היה נמוך. הקרמלין לא הגיב לבקשת תגובה על הדיווח לגבי התקשורת של פריגוז'ין עם אוקראינה.

ה'וושינגטון פוסט' מדווח, כי בזמן מלחמה, זה לא יוצא דופן שצדדים יריבים מקיימים צורה כלשהי של תקשורת. והמסמכים אינם חושפים את כוונתו של פריגוז'ין בקשר לשיחות עם אוקראינה. בראיון, פקיד אוקראיני אפיין את המגעים ברוח של "לשמור על חבריך קרובים ועל אויביך קרובים יותר".

מהמסמכים עולה גם כי קייב חושדת שהקרמלין מודע לתקשורת של פריגוז'ין עם המודיעין האוקראיני, מסמך אחד מגלה כי ראש המודיעין הצבאי של אוקראינה, קירילו בודאנוב, ציפה שהרוסים ישתמשו בשיחות החשאיות של פריגוז'ין עם האוקראינים ופגישותיו עם הקצינים שלהם באפריקה כדי לתייג אותו כסוכן אוקראיני, המסמך לא מפרט אם בודאנוב חשד שמוסקבה כבר יודעת שפריגוז'ין מדבר עם קציניו.

כשהודיעו לו שמסמכי המודיעין האמריקני חשפו את התקשורת שלו עם המודיעין האוקראיני, נראה היה שהוא לא הופתע. "כן כמובן שאני יכול לאשר את המידע הזה, אין לנו מה להסתיר, בודאנוב ואני עדיין באפריקה", כתב פריגוזין ביום ראשון בערוץ הטלגרם שלו. פריגוז'ין לא הגיב לשאלה על הדיווח כי הוא הסכים לחשוף את עמדות החיילים הרוסים בתמורה לנסיגה אוקראינית.

מלחמת אוקראינה רוסיה כח וגנר אפריקה ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד