ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
גיבורים בעל כורחם

הצבא האזרחי שניצח בקרב על קייב והציל את אוקראינה

מתנדבים אזרחים חברו לחיילים בקרב האזרחי המשפיע ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. הרוסים מעולם לא חצו את הגשר הזה בניסיונם להשתלט על קייב

הצבא האזרחי שניצח בקרב על קייב והציל את אוקראינה
מיכאל פודולק אוקראינה מלחמת אוקראינה הרס בבוצ'ה צילום: ישי ירושלמי

לאחר שרוסיה פתחה בפלישה כוללת ב-24 בפברואר לתוך אוקראינה, חבר מועצת עירייה אוקראינית בן 32 ויזם אנרגיה סולארית בשם וולודימיר קורוטיה הוביל את ההכנות ללחימה. הוא ארגן רובי ציד וחופן רימונים ורקטות. רבים מלוחמיו היו לבושים בג'ינס, ולמעטים היו שריון גוף. כמחצית ממספרם, שכלל פסיכותרפיסט, כבאי ונהג אוטובוס, מעולם לא לחמו קודם לכן.

"תראו מה אני עושה ותעשו את אותו הדבר", אמר למתגייסים החדשים, קורוטיה לקח חלק בקרבות בתקופתו בצבא האוקראיני והיה בעל ניסיון רב. כאשר תריסר כלי רכב משוריינים רוסים התרוצצו על הגשר שבין בוצ'ה לאירפין והחלו לטפס לעבר הגבעה, פתחו האוקראינים באש.

לאחר קרב עז של שלוש שעות, כלי הרכב הרוסים הושמדו או ננטשו, והחיילים היו מתים או בנסיגה. האוקראינים יצאו לדרך מעבר לגשר כדי לסיים את שאר הטור. הרוסים מעולם לא חצו את הגשר הזה בניסיונם להשתלט על קייב, כך מדווח ה'וול סטריט ג'ורנל'.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שלח את צבאו לאוקראינה לכבוש את המדינה שמנסה לבסס עצמאות מלאה לאחר התמוטטות ברית המועצות בשנות ה-90. הוא התפאר שייקח מספר ימים בלבד עד שהצבא החזק שלו יכבוש את קייב.

אך במהלך הפלישה, מספיק אוקראינים מצאו את הרצון והאמצעים להתנגד לו. הם הקימו קבוצות חמושות עם כל כלי נשק שיכלו להניח עליו את ידיהם. הם האכילו וציידו לוחמים ואירחו אותם בבתיהם. הם חיפשו אחר קליטה של טלפונים סלולריים כדי לדווח על תנועות האויב. התוצאה נראתה כמו משהו שלא נראה בלוחמה המודרנית - מרד מקומי שהתמזג עם צבא מסורתי.

"אנחנו כמו כוורת של דבורים", אמר ירוסלב הונצ'ר, ראש צוות מטוסי תקיפה שמייצרים בעצמם כלי טיס חמושים. "דבורה אחת היא כלום, אבל אלף יכולים להביס כוח גדול".

החיילים האזרחיים שחברו לחיילים פעילים, ניצחו כמו שאף אחד אחר לא ניצח מאז מלחמת העולם השנייה ושמרו על מעמדה של אוקראינה כמדינה ריבונית. ההגנה על קייב אפשרה לנשיא להישאר ולגבש תמיכה לאומית. הוא יכול גם לקבל את הנשק מארה"ב ומאירופה שעוזר כעת לצבא לעקור את הכוחות הרוסיים במזרח ובדרום.

ללא המגינים האזרחיים בימיה הראשונים של המלחמה, שום דבר מזה לא היה אפשרי.

בינתיים צוות הכוחות המיוחדים של אוקראינה היה צריך להגיע במהירות לקייב. אבל הכבישים מהבסיס שלהם במערב אוקראינה היו מלאים במכוניות שפנו לכיוון השני. אזרחים היו בפאניקה. שריון רוסי זרם לכיוון הבירה מבלארוס, פחות מ-180 קילומטרים צפונה. המידע על תנועת הרוסים היה דל ולעתים קרובות סותר.

כשצוות קטן התקדם לכיוון קייב, מאריק, מפקד הצוות ראה סרטונים שפורסמו באינטרנט על ידי אזרחים של כ-30 מסוקים רוסים שחורים, שטסו נמוך לעבר הבירה קייב מצפון. היעד שלהם היה נמל התעופה אנטונוב בהוסטומל, כ-35 קילומטרים ממרכז קייב.

מפקדיו של מאריק הורו לו ללכת לשם. יחידה של המשמר הלאומי וצוות נוסף של כוחות מיוחדים הצליחו להפיל שלושה מסוקים ולהדוף 200 צנחנים במשך כמעט שלוש שעות, ונסוגו כאשר נגמרה להם התחמושת. הם הפסידו את שדה התעופה אבל זכו בזמן יקר שהספיק לאוקראינים להתארגן כדי להדוף את הרוסים סופית.

מלחמת אוקראינה רוסיה קייב וול סטריט ג'ורנל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד