י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
כך תעשו זאת

מדריך לקונה: איך לבחור רכב חשמלי?

רכב חשמלי חוסך הרבה כסף, אבל כדי להשתמש בו כראוי צריך לדעת כמה מונחים חשובים. כך תעשו זאת נכון

מדריך לקונה: איך לבחור רכב חשמלי?
טסלה 3 החשמלית. צילום: טסלה

מכוניות חשמליות הולכות והופכות לחלק חשוב מחיינו. לפי נתונים רשמיים אשר מתפרסמים על ידי גופים שונים, המכוניות החשמליות צפויות להוות עשרה אחוזים מכלל המכוניות אשר ימכרו בישראל השנה ויש מי שאומרים שאפילו יותר. אבל המכוניות החשמליות אינן מכוניות בנזין או דיזל, יש להן מאפיינים חשובים משלהן. לכולנו ברור שצריך לרכוש מכונית אמינה, מכונית ש"יש לה אבא" ושתחזיק את הערך שלה היטב, אבל לפני כל אלה צריך לדעת כמה מונחים שהם בגדר הבסיס לפני שנתחיל לחסוך.

קודם כל, חשוב לדעת במכוניות חשמליות על איך בכלל פועל היחס הזה שבין הסוללה ובין המנוע, כלומר כמה המכונית החשמלית תחזיק. הקיבולת של הסוללה נמדדת ביחידת מידה שנקראת קוט"ש, כלומר קילוואט שעה. ככל שיחידת המידה הזאת יותר גדולה ככה למכונית יש יכולת לנסוע לטווח יותר גדול.

הדבר השני שחשוב לנו הוא היכולת של המכונית להיטען, כלומר כמה זמן זה לוקח ואיךף בכלל אפשר לעשות את זה. כיום יש שני סוגים של טעינה של מכוניות חשמליות שאפשר פשוט לקרוא להם "רגיל" או בשפה המקצועית AC או "מהיר" שבשפה המקצועית נקרא DC. גם כאן יש לא מעט הבדלים ומינוחים: בעמדת AC, שהיא בדרך כלל העמדה שאנחנו מתקינים בביתנו, אפשר לטעון את המכונית החשמלית לאט והמהירות היא בדרך כלל כזאת שמאפשרת טעינה של הרכב תוך שש עד שמונה שעות. בכל המכוניות החשמליות יש שקע לטעינה כזאת. אבל טעינה מהירה, מה שנקרא DC היא עיניין יותר מורכב וכאן חשוב לשים לב במיוחד בנסיעות ארוכות: כיום יש בישראל מה שנקרא "עמדת טעינה מהירה" אבל דין עמדה אחת אינו כדין עמדה אחרת: קודם כל, למכוניות שונות יש יכולת לקבל טעינה מהירה בקצב שונה, כלומר יש מכוניות שיכולות לקבל טעינה של עד 100 קילוואט לשעה ויש מכוניות שיכולות לקבל 150 קחילוואט לשעה. אם למשל יש לנו סוללה של 400 קילוואט לשעה ברכב שיכול לקבל 100 קילוואט לשעה ואנחנו נחבר אותה לעמדה של 100 קילוואט לשעה אז הקצב יהיה איטי יותר מרכב שיכול לקבל 150 קילוואט לשעה, כלומר עוד זמן יקר יתבזבז בעמדת הטעינה.

כל הנושאים האלה הם נושאים שחשוב לקחת בחשבון מהבחינה הטכנית, אבל יותר חשוב מזה- צריך גם לבדוק האם אנחנו "בשלים" לרכב החשמלי, כלומר האם יש לנו יכולת לטעון אותו בבית. ואם אין לנו יכולת לטעון אותו בבית, כמה אנחנו נוהגים לנסוע ברכב והאם תהיה לנו דרך לטעון אותו במקום אחר?

עוד נקודה חשובה: בישראל פועלים שפע של ספקי טעינה. חלק מהם מתקינים עמדות בבית, אחרים עוסקים דווקא בעמדות ציבוריות. מחירי החשמל משתנים בין הספקים וחלק מהם משתלמים מאחרים. כל הפריטים האלה נראים אולי קטנים אבל הם חשובים מאין כמוהם.

רכב חשמלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד