ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
דרעי יפגע

פשרה בעניין עילת הסבירות בבית הנשיא

נציגי הקואליציה והאופוזיציה במו"מ בחסות הנשיא קרובים לפשרה בעניין עילת הסבירות, שתקשה על מינויו מחדש של אריה דרעי לשר. לפי ההסכמה, מינויים ייפסלו בעילת הסבירות, אך לא החלטות ממשלה

פשרה בעניין עילת הסבירות בבית הנשיא
נתניהו, יריב לוין אריה דרעי צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במגעים בין נציגי הצדדים בחסות נשיא המדינה, קיימת הסכמה כללית כי החלטות הממשלה "יחוסנו" בפני עילת הסבירות, ובית המשפט לא יוכל לקבוע שהחלטות שהתקבלו במליאת הממשלה לוקות בחוסר סבירות ולכן דינן להיפסל. יחד עם זאת, החסינות האמורה לא תחול על מינויים, כך מפרסם מיכאל האוזר טוב ב"הארץ".

המשמעות היא שאם ההסכמות יבשילו, הקואליציה תתקשה לחוקק את "חוק דרעי 2", שיכשיר את חזרתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשולחן הממשלה.

מסתמן גם כי להבדיל מהחלטות מליאת הממשלה, החלטות ספציפיות של שרים במשרדי ממשלה יוכלו להיבחן לפי עילת הסבירות. בכירים באופוזיציה טענו במגעים שלראייתם מדובר באיזון סביר. לדבריהם, החלטות מדיניות של הממשלה נבחנות בבית המשפט במגוון זוויות, ולא רק תחת שאלת הסבירות, ולכן הדבר לא ייצור פרצה שתאפשר לממשלה לקבל החלטות לא הגיוניות.

באשר למעמד היועצים המשפטיים בערכאות השיפוטיות, מסתמנת הסכמה לפיה הממשלה תהיה רשאית לייצג את עצמה בערכאות משפטיות בעזרת ייצוג פרטי. לפי המצב הקיים, היועצת המשפטית לממשלה היא המייצגת האוטומטית של הממשלה בערכאות, אלא במקרים חריגים במיוחד, וכפוף להסכמת היועצת. אם הדבר ישונה, הממשלה תוכל לבחור אם להיעזר בשירותי הייעוץ המשפטי לממשלה – או לשכור עורך דין פרטי.

הדיונים ביחס לשני הנושאים הללו עדיין נמשכים, וטרם גובשו הסכמות סופיות. בבית הנשיא מנסים לקדם הסכמות על שני נושאים אלו, הנחשבים לפשוטים יותר באופן יחסי, בטרם יגיעו להסכמה על כל הנושאים העומדים על הפרק.

יריב לוין הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד