א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
מגמת התעסוקה

שיא חדש בירושלים: 3000 עובדים חדשים מהציבור החרדי בשנת 2022

עליה במספר הפונים לשירותי הרשות העירונית לתעסוקה בעיריית ירושלים ● מתוך 5667 עובדים ועובדות שנוספו לשוק העבודה בירושלים בשנת 2022, כ-3000 מהציבור החרדי ● מגמת התעסוקה: עליה בהשמת עובדים וירידה בהכשרות וסדנאות תעסוקה

שיא חדש בירושלים: 3000 עובדים חדשים מהציבור החרדי בשנת 2022
תעסוקה חרדית צילום: יח"צ

דו"ח ביצוע של הרשות לתעסוקה עירונית בירושלים, חושף עליה מרשימה בפניות למרכזי התעסוקה של עיריית ירושלים בשנת 2022, לצד שיאים חדשים בתעסוקת חרדים בעיר. לפי הדו"ח שמתפרסם לקראת יום ירושלים, 2985 עובדים ועובדות חרדים חדשים נוספו בשנת 2022 לשוק העבודה בירושלים, זאת מתוך 5667 השמות בכלל מרכזי התעסוקה העירוניים.

על פי נתוני הדו"ח, חלקו של הציבור החרדי בכלל ההשמות בתעסוקה בשנת 2022 עומד על מעל 52% מכלל ההשמות בירושלים, זאת בהשוואה ל50% בשנת 2021 ו-41% בשנת 2020.

הפעילות לקידום תעסוקת חרדים בירושלים מתבצעת על ידי מרכז כיוון - מרכז ההכוון התעסוקתי הגדול לחרדים שמשמש כבר שמונה שנים כשער הכניסה לעולם התעסוקה עבור הציבור החרדי בירושלים.

הרשות העירונית לתעסוקה בעיריית ירושלים, הינה גוף ייחודי בירושלים שמתמודד עם אתגרי התעסוקה של מגוון האוכלוסיות המקומיות. כדי לספק מענה איכותי ופרטני לקהילות השונות, מפעילה עיריית ירושלים, באמצעות הרשות העירונית לתעסוקה, שמונה מרכזי תעסוקה המתמחים באוכלוסיות ייעודיות.

מנתוני דו"ח הביצוע של הרשות המסכם את פעילות שנת 2022 עולה, כי לאורך השנה 21,215 תושבים קיבלו שירות ממרכזי התעסוקה בעיר וממקדמי התעסוקה בשכונות העיר. מתוכם 7804 קיבלו שירות במרכז כיוון. זאת, במקביל לנתונים הסטטיסטיים של אוכלוסיית ירושלים, המצביעים על כך כי החרדים מהווים 29% מהאוכלוסייה בעיר.

מנתוני הדו"ח ניתן לראות את מגמות התעסוקה המושפעות מתקופת הקורונה. בשנת 2022 ניתן לראות ירידה במספר ההכשרות והסדנאות, לצד עליה במיזמים עם מעסיקים לגיוס עובדים. נתון זה יחד עם העליה במספר המושמים בציבור הירושלמי ובדגש על הציבור החרדי בירושלים, ממחיש את היציאה מתקופת הקורונה גם בכל הנוגע לתעסוקה. בשנת 2021 רבים היו בחל"ת ולכן הביקוש לסדנאות והכשרות עלה, לעומת זאת בשנת 2022, דמי האבטלה הופסקו והביקוש להשמה בפועל עלה.

עוד עולה מהנתונים, כי 62% מהפונים למרכז כיוון הינם גברים בני הציבור החרדי, לעומת 38% נשים חרדיות. זאת בניגוד למגמה בשאר האוכלוסייה בירושלים, בה ניכר רוב של נשים הפונות למרכזי התעסוקה, עם יחס של 53% נשים לעומת 47% גברים.

לפי נתוני מרכז כיוון המופעל על ידי קרן קמ"ח, המשמשת כזכיין של הרשות העירונית לתעסוקה בעיריית ירושלים ומשרד העבודה, למעלה מ-39,000 משתתפים פנו לסיוע והכוון מהמרכז במהלך עשור שנות הפעילות, מתוכם קרוב ל-17,000 משתתפים השתלבו במשרות איכותיות ומתפרנסים בכבוד.

בשנה החולפת, הוקם במרכז כיוון אגף "כיוון-טק" שנותן מענה ייעודי לשילוב עובדים חרדים בהייטק, עם פעילויות להיכרות עם תעשיית ההייטק, עם עולם היזמות והכשרות לתחומים טכנולוגיים.

לדברי יחיאל אמויאל מנכ"ל מרכז כיוון: "כפי שניתן לראות מנתוני הדו"ח, שנת 2022 היתה שנת חזרה לתעסוקה מלאה. הבולטות שקיבלה תעשיית ההייטק השנה, ניכר גם בביקוש ובהתעניינות בקרב הפונים ליציאה לשוק העבודה. העלייה בביקוש לידיים עובדות ניכרה בכל ענפי המשק, אנחנו החלטנו לתת דגש על מקצועות עם יציבות גם בעולם העבודה החדש. כדי להתאים לכל פונה את מסלול הכניסה לתעסוקה הנכון, אנחנו מייצרים שיתופי פעולה ייחודיים ועומדים בקשר עם כל גורמי התעסוקה, במטרה לאפשר לכל פונה חרדי להשתלב בשוק התעסוקה ולפרנס את משפחתו בכבוד. הרשות העירונית לתעסוקה בעיריית ירושלים יחד עם זרוע העבודה במשרד הכלכלה, מעניקים לנו את הגב והתמיכה על מנת להגיע לתוצאות האיכותיות בשילוב חרדים בתעסוקה בירושלים".

"דו"ח הביצוע של שנת העבודה 2022, מסכם את היקף הפעילות השנתית של הרשות בכל חלקי העיר ועם מגוון האוכלוסיות בירושלים", אומר חיים עמר, מנהל הרשות העירונית לתעסוקה בעיריית ירושלים. לדבריו "אנו שמחים שלאחר שנים לא קלות עקב הקורונה ישנה התאוששות מרשימה בשוק העבודה בעיר. האוכלוסייה החרדית מהווה יעד אסטרטגי חשוב בתפיסת הרשות, ואכן הדבר בא לידי ביטוי במרכז הגדול ביותר מבין שמונת מרכזי התעסוקה, מבחינת משאבים וכח האדם המקצועי ב"כיוון". פתיחת "כיוון-טק" לאחרונה מהווה שלב חשוב נוסף בהכנת המשאב האנושי החרדי לעולם העבודה המתקדם, תוך מיצוי הפוטנציאל האיכותי הגלום באוכלוסייה זו. ההישגים של המרכז לאורך עשור פעילותו מהווים הוכחה חד משמעית לנחיצותו ותרומתו שלא תסולא בפז".

עיריית ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד