כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
גם זלנסקי הגיע

אחרי שנדחק במשך שנים: אסד התקבל בכבוד בסעודיה

נוכחותו של הנשיא האוקראיני זלנסקי בפסגת הליגה הערבית בסעודיה מעלה את השאלה מה יעלה בהקשר הרוסי? האם המדינות הערביות "ינצלו" את הביקור שלו כדי להעניק לגיטימציה לקשרים שלהן עם רוסיה? | אסד הגיע לסעודיה לאחר 12 שנות הרחקה מהליגה הערבית

אחרי שנדחק במשך שנים: אסד התקבל בכבוד בסעודיה
אסד ויורש העצר הסעודי צילום: צילום מסך

הנושאים המרכזיים של הפסגה שתיערך היום הם כאמור, חזרתה של סוריה לשורות הארגון והמצב המדיני-פוליטי-ביטחוני בסודאן. גם הפלסטינים, תימן, איראן וטורקיה על הפרק. הרבה הצהרות והבטחות נשמע בנוגע לנושאים האלו, אך מעניין הרבה יותר - מה שיקרה ביום שאחרי ההבטחות וההצהרות הללו.

בסעודיה מסגרו את הפסגה במעין כותרת של "איפוס משברים" אזוריים: איראן, טורקיה, סודאן, לבנון, לוב, סוריה ועוד. האם סוריה תממש את הבטחותיה? יהיו אשר יהיו (וכנראה שיהיו). האם סוריה תחדול בה מן הצעדים שלשמם סעודיה ויתר הליגה הערבית החזירו אותה לשורותיה? יותר משהדבר הזה מעניין, יהיה מרתק לבחון את המדיניות הסעודית והערבית בהינתן שסוריה לא תמהר להיענות לדרישותיהן.

למה דווקא המדיניות הסעודית? עושה רושם שסעודיה הייתה זו שדחפה להחזיר את סוריה לליגה הערבית, מה המניעים שלה? אפשר רק לנחש. ברגע שסעודיה "קבעה" שסוריה תחזור לליגה הערבית, גם אם לממלכה לקח זמן להגיע להחלטה הזו (ולקח לה) - סוריה חזרה לליגה הערבית. פשוט מאוד.

ועוד דבר מעניין, נוכחותו של הנשיא האוקראיני זלנסקי בפסגה. מה יעלה בהקשר הרוסי? האם המדינות הערביות "ינצלו" את הביקור שלו כדי להעניק לגיטימציה לקשרים שלהן עם רוסיה? או שיש פה איזה שינוי קו? לא ברור. בכל מקרה, זו אחת הפסגות המעניינות שהיו פה בשנים האחרונות.

הנסיך ויורש העצר המארח בן סלמאן התייחס בפתח דבריו בישיבה לסוגיה הפלסטינית: "היא הסוגייה המרכזית של מדינות ערב. הממלכה לא תתעכב במתן סיוע לעם הפלסטיני בהשבת אדמותיו והקמת מדינה עצמאית בקווי 67' שבירתה מזרח ירושלים". כך מדווח רועי קייס ב'כאן חדשות'.

יורש העצר הסעודי, בן סלמאן, בנאומו בפסגת הליגה הערבית על הגעתו של אסד: "הנוכחות של בשאר אל-אסד היום וההחלטה לחדש את חברותה של סוריה בליגה הערבית משמחת אותנו. מקווים שזה יעזור ליציבות של סוריה וחזרתם של העניינים לשגרה באופן שיספק עתיד טוב לאזור שלנו".

בן סלמאן התייחס לנוכחות של נשיא אוקראינה בפסגה: מנצלים את נוכחות נשיא אוקראינה זלנסקי כדי להדגיש מחדש את עמדת הממלכה התומכת בכל מה שיכול לצמצם את המשבר באוקראינה ולמנוע את הידרדרות המצב ההומניטרי, הממלכה מוכנה להמשיך במאמצי התיווך בין הצדדים לצד המאמצים הבינ"ל".

רועי קייס מציין כי: "לא מפתיע, אבל רק חשוב לומר: מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אל-עזיז, לא נוכח בפסגת הליגה הערבית והמארח הוא יורש העצר ובנו, בן סלמאן".

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר זלנסקי סעודיה סוריה בשאר אל אסד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד