כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
מחקר חדש

עדשות מגע רבות עושות שימוש בחומרים מסרטנים

מחקר חדש בבריטניה: עדשות מגע רבות עושות שימוש בחומרים מסרטנים. פרופסור יוסף פיקל מנהל מחלקת עיניים ביה"ח הציבורי אסותא אשדוד: "המחקר אכן מצביע על אפשרות של קשר בין סרטן לבין שימוש בעדשות – אך יש צורך במחקרים נוספים"

עדשות מגע רבות עושות שימוש בחומרים מסרטנים
עדשות צילום: pixabay

מחקר חדש שמתפרסם בגרדיאן הבריטי מצא כי בעדשות מגע רבות בארה"ב נמצאו כימיקלים המכונים "כימיקלים לנצח", הכינוי ניתן להם לאור העובדה שהם לא מתפרקים באופן טבעי, בנוסף נמצא קשר בינם לבין סרטן, סיבוכים עובריים, מחלות כבד כליות ועוד.

עורכי המחקר בדקו עדשות מגע של שלוש חברות גדולות בארה"ב ובבדיקת מעבדה נמצא כי הן מכילות חומרים - מינרליים הידועים כחומרים העלולים לגרום לסרטן. השימוש במינרלים המדוברים בעדשות נעשה בגלל היכולת שלהם לסייע במניעת הצטברות חיידקים לצד שמירה על העדשות חלקות ונוחות לשימוש.

החוקרים לא הצליחו לגלות מה ההשפעה הישירה על העיניים שבאות במגע עם העדשות. עם זאת, המחקר מציין מחקר סיני קודם שמצא קשר בין אותם כימיקליים למספר מחלות עיניים.

החוקרים מציינים כי החברות השונות לא מחויבות לחשוף מתי ובאיזה כמות הם משתמשים בכימיקליים המדוברים מכיוון שבארה"ב הדבר נחשב לסוד מסחרי, מנגד - האיחוד האירופי כבר שוקל הגבלה בשימוש בהם.

פרופסור יוסף פיקל מנהל מחלקת עיניים ביה"ח הציבורי אסותא אשדוד

פרופ' יוסף פיקל מנהל מחלקת עיניים ביה"ח הציבורי אסותא אשדוד: "לאורך השנים עלו ובאו מחקרים שונים שביקשו לבדוק את הקשר בין מחלות עיניים שונות לבין שימוש בעדשות מגע, עד כה ללא הצלחה ייתרה. גם המחקר הנוכחי, לא מצא קשר מובהק לכך. ייתרה מכך, עורכי המחקר מדגישים כי שימוש בחומרים המדוברים נעשה גם בנייר טואלט, מכלי מזון מפלסטיק ואף במיצי פירות. האם שימוש בעדשות מגע לאורך זמן הוא דבר בריא? בוודאי שלא. האם הוא מסרטן? ייתכן, אבל המחקר הנוכחי לא מספק תשובה חד משמעית. בנוסף, חשוב להדגיש כי לפחות חלק מהעדשות שנבדקו במחקר לא נמצאות בשימוש רחב בישראל. המחקר המדובר חשוב, אך יש צורך במחקרים נוספים טרם הסקת מסקנות".

בית החולים אסותא עיניים סרטן בריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד