י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

ייעוץ עסקי בתקופת מיתון - דגשים וכללים

  ייעוץ עסקי הינו תהליך חשוב לכל עסק בתקופות שונות של חייו, החל מתקופת ההקמה וההרצה, דרך זמנים של דשדוש והאטה, ועד לעסקים החווים הצלחה כלכלית ומעוניינים לרתום אותה לצמיחה והתרחבות. בתוך כך, הייעוץ העסקי ניתן במצבים שונים העוברים על המשק המקומי והגלובאלי, ובימים אלו של האטה כלכלית עולמית ומקומית יש לו חשיבות רבה במיוחד. בשורות הבאות יובאו מספר דגשים וכללים בתהליך ייעוץ העסקי, הנעשה בתקופת מיתון

ייעוץ עסקי בתקופת מיתון - דגשים וכללים
יעוץ עסקי צילום: FREEPIK

מהו בכלל מיתון?

מיתון הינו מונח מעולם הכלכלה, המתאחר תקופה יחסית ממושכת של האטה בפעילות הכלכלית במשק. בדרך כלל, מיתון מוביל לצמצום של המסחר והייצור, ולירידה בתעסוקה כפי שאנו רואים במשק הישראלי בימים אלו. עם זאת, בעוד שלרוב מיתון מוביל גם לירידת מחירים, בשלב הנוכחי בישראל איננו עדים למגמה ברורה כזו, מאחר שהמשבר הפיננסי העולמי נרחב יותר. המשבר מתבטא דווקא בעליית מחירים, עקב עליית מחירי חומרי הגלם, מלחמת רוסיה אוקראינה וספיחים של משבר הקורונה הקשורים בשרשרת האספקה העולמית. כל אלו יחדיו יוצרים מצב מורכב וחוסר וודאות לגבי העתיד. למעשה, ישראל עדיין אינה נמצאת במיתון, אך קיימת האטה כלכלית ברורה, והמיתון עלול להגיע.

באופן גס ניתן לומר כי מיתון מבטא שיעור צמיחה נמוך במשק, אך הכלכלנים חלוקים בדעתם לגבי שיעור הצמיחה הספציפי שמייצג מיתון. מרבית יאמרו שמיתון הוא צמיחה שלילית, המשקפת ירידה בתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) לאורך שני רבעונים ברצף. יחד עם זאת, ייתכנו מצבים שבהם התמ"ג מפגין צמיחה חיובית, בעוד שיעור הגידול בתמ"ג לנפש הינו שלילי, בעיקר במדינות כמו ישראל, שבהן עקב הגידול המהיר באוכלוסייה התמ"ג אינו מצליח להשיג את הגידול באוכלוסיה.

על כל פנים, ניתן לומר כי מיתון הוא מצב בו התוצר המקומי של המשק אינו גדול, או שלילי ביחס לתקופות קודמות. יש לציין כי ישראל כבר ידעה בעבר כמה וכמה תקופות של מיתון, החל בשנים הראשונות לקום המדינה, דרך משבר מניות הבנקים בשנת 1984, האינתיפאדה הראשונה והשנייה, והמשבר העולמי של 2008. כמובן, גם משבר הקורונה שהחל ב- 2020 התבטא במיתון של המשק, וכאמור, ההאטה הכלכלית של ימינו עדיין קשורה לספיחים של הקורונה – בעיקר בכל הקשור לשרשרת האספקה והייצור העולמית.

כמה מילים כלליות על ייעוץ עסקי

רגע לפני שנדבר על הדגשים והכללים בייעוץ עסקי בזמן מיתון, נסביר על קצה המזלג את המשמעות של ייעוץ עסקי. מדובר בתהליך בו היועץ העסקי בוחן לעומק את כלל היבטי הפעילות של העסק, לרבות הפן הפיננסי, ההתנהלות השוטפת, המודל והתוכנית העסקית, נושאי הפרסום והשיווק, וכן הלאה. בבדיקה זו מושם דגש מיוחד על הפן הכלכלי, לרבות מעבר על הדוחות הכספיים, בדיקת הכנסות והוצאות לסוגיהן, הלוואות והתחייבויות כלכליות, הסכמים עם ספקים, נושא התמחור וכיוצא בזאת. לא פעם, היועץ העסקי גם יבנה לבעל העסק דוחות כלכליים ייעודיים, שיאפשרו לו להבין בצורה ברורה את המצב הפיננסי הנוכחי, ולקבל החלטות מושכלות. זאת, בנוסף לכלים המאפשרים התנהלות פיננסית נכונה בעתיד.

לאור הבדיקה מציג היועץ העסקי תמונה רחבה, מקצועית ואובייקטיבית של הנעשה בעסק, כולל ההזדמנויות והנכסים, נקודות התורפה והבעיות, ומעלה תובנות והמלצות לשיפורים. את הנתונים, התובנות וההמלצות מכנסים אל תוך תוכנית עסקית, המהווה תחזית מפורטת של כלל ההוצאות וההכנסות בעסק לשנה או השנתיים הבאות. התוכנית העסקית מגדירה יעדים ברורים, נותנת פתרונות ישימים לבעיות שהתגלו, ומתווה את הדרך להשגת המטרות הרצויות באופן הדרגתי, מקצועי ובטוח.

בתוך כך, היועץ העסקי עשוי להתייחס לשורה ארוכה של מרכיבים נוספים. בין היתר, היועץ העסקי יבחן את התנהלות מערך השיווק והמכירות בעסק, יביא המלצות לשיפורים, ימליץ על אפיקים אפקטיביים יותר, יעזור לבצע שינויים וצעדים נדרשים, יחבר עם אנשי מקצוע בתחום, וכדומה. כמו כן, היועץ העסקי עשוי לכוון לשיפורים בהתנהלות השוטפת, החל במתן כלים ניהוליים לבעל העסק ולבעלי התפקידים, ועד לפתרונות לשיפור התנהלות העובדים והאווירה הכללית בעסק.

דגשים מיוחדים של ייעוץ עסקי בתקופת מיתון

האפקט הברור ביותר של מיתון, הוא שלצרכנים יש פחות כסף. אנו רואים זאת היטב בישראל כיום, כאשר המחירים שכבר עלו לא מעט ממשיכים לעלות, וכאשר ריבית בנק ישראל קפצה באופן דרסטי בשנה האחרונה. כתוצאה מכך, הכסף שאנשים מרוויחים בעבודה, שווה פחות, ההכנסה הפנויה קטנה. הסכום שהספיק לפני שנה או שנתיים לסל קניות בסופר, כבר לא תופס, ולכך מצטרפות ריביות על האוברדראפט, על הלוואות ומשכנתאות. בנוסף, במגזרים מסוימים ובעיקר בהייטק, אנו עדים לגלי פיטורים.

גם אם החלק הארי של המשפחות הישראליות מצליח להסתדר, כלכלה אינה רק עניין של נתונים מספריים. אכן, הכלכלה מושפעת מאוד מפסיכולוגיה והתנהגות, וכאשר אנשים יודעים שהכסף שלהם שווה פחות, הם מצטמצמים. כאשר הם חשים שההכנסה הפנויה קטנה, ואולי עוד תמשיך לקטון בעתיד, הם מהדקים את החגורה וקונים פחות. אל תוך אי הוודאות הפיננסית, המובילה להקטנת הצריכה, מצטרפת גם העובדה שבסביבת ריבית גבוהה אנשים פחות נכנסים לאוברדראפט ופחות נוטלים הלוואות. ושוב, הכסף המיועד לרכישות שאינן הכרחיות, הולך ומצטמצם.

מבחינת בעלי עסקים, יש לכך שתי השלכות מרכזיות. האחת, היא שהלקוחות פחות נכונים להוצאות, והשנייה היא אי וודאות לגבי העתיד. לאור המצב הזה, במהלך ייעוץ עסקי יהיו מספר דגשים ייחודיים בתקופת מיתון, או האטה כלכלית כפי שאנו חווים כיום. ראשית, היועץ העסקי ימליץ על מתן מבצעים והנחות על מנת להקל על הלקוחות. אין זה משנה אם מקור הידוק החגורה של הצרכנים הוא יותר פסיכולוגי או ממשי. מה שחשוב הוא שיבינו שבעסק הזה הם יכולים להמשיך לבצע את קניותיהם, ויותר מכך – שבעל העסק מבין את מצבם ובא לקראתם. מה שבוודאי כדאי להימנע ממנו בתקופה זו, למרות העלייה במחירי חומרי הגלם, הוא להעלות מחירים. הדבר עלול לפגוע משמעותית במעגל הלקוחות. עם זאת, את כלל ההיבטים יש לשקול היטב, לאור בדיקה מעמיקה של יועץ עסקי בעל השכלה כלכלית מקיפה.  

דגש נוסף של ייעוץ עסקי בזמן מיתון, הוא הקטנת הוצאות. נכון, התייעלות בהוצאות תהיה תמיד שאיפה של היועץ העסקי, במטרה לשפר את הרווחיות. ואולם, בתקופה זו של ירידה במסחר, כלומר ירידה בקניות ובהכנסות, ישנה חשיבות גדולה במיוחד לחיסכון בהוצאות העסק. אמנם, נכון לכתיבת שורות אלו עדיים לא הגענו למצב בו צריך לפטר עובדים, או לעבור למיקום קטן יותר, אך חשוב לבחון היכן ניתן לקצץ בשומן העודף. הכוונה היא למשל לימי גיבוש לעובדים, נסיעות לתערוכות ולחו"ל, או פעילויות אחרות שאינן הכרחיות. בנוסף, ניתן להקטין את תקציבי הפרסום מבוססי המיתוג, שאינם מכוונים לקניות ישירות.

באותו הקשר, אם אין צורך ממשי ודחוף לגייס עובדים חדשים לעסק, עדיף להשאיר זאת לזמנים נוחים יותר. בנוסף, עדיף שלא להעלות משכורות בעת הזו, אך כמובן שצריך לקחת בחשבון מכלול שיקולים הקשורים למשכורות הנוכחיות, ולמצב העובדים המרגישים ברמה האישית את המיתון על בשרם. מעבר לכך, יש עוד שורה של פעולות שיכולות להביא להתייעלות בהוצאות, כגון משא ומתן מחודש מול ספקים, או מציאת ספק חדש.

מלבד זאת, חשוב מאוד להתאים את התוכנית העסקית הקיימת (או לבנות חדשה), אל המצב הכלכלי החדש. יש לבנות עם היועץ העסקי תוכנית עסקית הלוקחת בחשבון את כלל הפרמטרים של המיתון המשפיעים על העסק, מגדירה יעדים זהירים וריאליים, ובונה בסיס איתן ויציב ככל האפשר בתקופה של וודאות נמוכה.

לחץ לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ עם ירון לוי ללא עלות וללא התחייבות.

 

מיתון כלכלי עסקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}