כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
למרות שאינה חברה בנאט"ו

המערב מתכנן לאוקראינה מודל ביטחוני דומה לישראל

ישראל אינה חברה בנאט"ו, וארה"ב אינה מחויבת באמנה לבוא לעזרת המדינה. אבל במשך עשרות שנים ישראל נהנתה מיחסים מיוחדים עם ארה"ב כשותפה האיתנה ביותר של וושינגטון במזרח התיכון, והיא גם המקבלת המצטברת הגדולה ביותר של סיוע חוץ אמריקאי מאז מלחמת העולם השנייה. עכשיו בעלות הברית באירופה מסתכלות על מודל ביטחוני כמו זה של ישראל

המערב מתכנן לאוקראינה מודל ביטחוני דומה לישראל
צבא ארה"ב אילוסטרציה צילום: חיל האוויר האמריקני

בעוד אוקראינה נכנסת לשלב מרכזי במלחמתה עם רוסיה, מנהיגי ארה"ב ונאט"ו מתלכדים סביב חזון לחיזוק ההגנות האוקראיניות ומבקשים להבטיח את עתידה הריבוני של המדינה. ובודקים אפשרות של מודל ביטחוני שיש למנהיגי המערב, כולל הנשיא ביידן, עם ישראל כעת.

במהלך החודשים האחרונים של המלחמה, המאבק הקשה על בחמוט תפס את מרכז הבמה. אבל אחרי שהעיר האוקראינית שנמחקה ברובה נפלה לידיה של קבוצת שכירי החרב הרוסית וגנר בסוף השבוע, אתגר רחב יותר מגיע למוקד המלחמה: איך להפוך את אוקראינה למעוז נגד התוקפנות הרוסית.

הסכם ביטחון בסגנון ישראלי לאוקראינה ייתן עדיפות להעברת נשק וטכנולוגיה מתקדמת, אמר נשיא פולין אנדז'יי דודה בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל". הסכם ביטחוני כזה יהיה קשור לתהליך של מעבר לחברות עתידית בנאט"ו עבור אוקראינה, אך יעצור מלהביא את נאט"ו להילחם עם רוסיה, כך על פי גורמים מערביים המכירים את השיחות.

"הדיונים על הנושא הזה נמשכים כרגע", אמר הנשיא דודה, אחד התומכים הנלהבים של אוקראינה במאמציה להדוף את הפלישה הרוסית. דודה לא פירט אילו כלי נשק או טכנולוגיה יועברו לאוקראינה במסגרת ההסכם, אבל פולין כבר סיפקה לקייב מטוסי מיג-29 סובייטיים, בין יתר ציוד לחימה.

הנשיא ביידן, שביקר בפולין בפברואר האחרון, דן בתפיסת המודל הישראלי, אמר הנשיא דודה. כעת התכנית צוברת תאוצה בקרב בעלות ברית מערביות כחלק מסדר היום של פסגת נאט"ו שתתקיים ביולי בווילנה, בירת ליטא. הסכם הביטחון - המבוסס על הצעה הידועה בשם הסכם הביטחון של קייב - צפוי להיחתם בפסגת נאט"ו, כך אמרו גורמים המכירים את השיחות.

גורם רשמי בממשל האמריקני אמר שהדיון במודל ישראלי צץ כדרך לטפל בליבת סוגיות הביטחון של אוקראינה, מתוך הכרה בכך שהיא לא תשיג חברות בנאט"ו בקרוב. אבל גם אם זה מתבסס על המודל הביטחוני של ישראל, אמר הבכיר, קווי המתאר של הסכם ההגנה של אוקראינה נותרו לא ברורים.

ישראל אינה חברה בנאט"ו, וארה"ב אינה מחויבת באמנה לבוא לעזרת המדינה. אבל במשך עשרות שנים ישראל נהנת מיחסים מיוחדים עם ארה"ב כשותפה האיתנה ביותר של וושינגטון במזרח התיכון, והיא גם המקבלת המצטברת הגדולה ביותר של סיוע חוץ אמריקאי מאז מלחמת העולם השנייה.

סיוע ארה"ב לישראל נחתם ל-10 שנים, וושינגטון התחייבה לספק סיוע צבאי של 38 מיליארד דולר בין 2019 ל-2028.

הקונספט למודל הישראלי נוסח לראשונה בספטמבר על ידי אנדריי ירמק, עוזרו הבכיר של זלנסקי, ואנדרס פוג רסמוסן, ראש נאט"ו לשעבר, כך לפי אנשים שמכירים את הפרטים.

ארה"ב מרגישה מחויבת לאוקראינה לאחר שארה"ב עזרה לשכנע את אוקראינה ב-1994 לוותר על הנשק הגרעיני שלה, והציעה לה הבטחות ביטחוניות לצד בריטניה ורוסיה. אך מוסקבה הפרה את ההסכם הזה כאשר סיפחה את קרים והעבירה יחידות צבאיות למזרח אוקראינה ב-2014.

וול סטריט ג'ורנל מלחמת אוקראינה רוסיה ארה''ב ישראל נאט''ו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד