כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

72% מהמטופלים שבעי רצון מהטיפול במרכזים לבריאות הנפש

משרד הבריאות מפרסם תוצאות סקר חוויית המטופל במרכזים לבריאות הנפש 2022 • 72% מהמטופלים שבעי רצון מהטיפול במרכזים לבריאות הנפש • 90% מהמטופלים מרוצים מהיחס המכבד שקיבלו • 82% מרגישים כי הם מטופלים בידיים טובות

72% מהמטופלים שבעי רצון מהטיפול במרכזים לבריאות הנפש
בריאות הנפש צילום: pixsabay

משרד הבריאות מפרסם את תוצאות סקר חווית המטופל במרכזים לבריאות נפש, שנערך כחלק מהתכנית הלאומית לבחינת חווית המטופל במערכת הבריאות, אותה מוביל המשרד בשנים האחרונות. הסקר נערך בין החודשים נובמבר 2021 ועד יוני 2022.

במסגרת הסקר רואיינו 1,052 מטופלים ומטופלות בני 18 ומעלה, שהיו מאושפזים לפחות 12 ימים במחלקות פתוחות וסגורות ועומדים לקראת השחרור, ונשאלו 40 שאלות בתחומים שונים. במהלך הסקר לא נכחו אנשי צוות של בתי החולים.

לפי הסקר, הציון המסכם של חוויית המטופל ברמה הלאומית עומד על 78%. נתוני הסקר מראים כי 72% מהמטופלים שבעי רצון מהטיפול (לעומת 69% בסקר הקודם) ו-82% מרגישים כי הם מטופלים בידיים טובות. 90% מהמטופלים מרוצים מהיחס המכבד שקיבלו, 88% מדווחים כי הרגישו מוגנים ובטוחים במהלך האשפוז, 81% מהמטופלים מדווחים על קבלת מענה ללא מאמץ, 74% שבעי רצון מתנאי האשפוז ו-84% סבורים כי יכלו לפנות למטפל העיקרי שלהם בכל שאלה. בנוסף, 70% מהמטופלים מדווחים שדנו איתם על תהליך ההכנה לשחרור, 69% מרוצים ממגוון הפעילויות המוצעות ומדד העצמת המטופלים עומד על 74%.

שביעות הרצון הנמוכה יותר באופן כללי ובמרבית הפרמטרים, נמצאה בקרב קבוצות מטופלים שאושפזו שלא בהסכמה, קבוצות מאושפזים במחלקות סגורות וצעירים בני 18-34.

שר הבריאות, משה ארבל: "שיפור חוויית המטופל הינו נושא בעל חשיבות עליונה במערכת הבריאות בכלל ובמוסדות לבריאות הנפש ובתי החולים הפסיכיאטרים בפרט. זאת, מתוך הבנה כי מענה רפואי ראוי הולך יד ביד עם תמיכה רגשית ויחס אנושי מכבד כלפי החולים ובני משפחתם. צוות מטפל עם תודעת שירות גבוהה מעניק חוויה חיובית למטופל במפגש עם המערכת ומביא לטיפול איכותי וטוב יותר".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "תחום בריאות הנפש נמצא בראש סדר העדיפויות של משרד הבריאות. הצוותים הרפואיים עושים הכל על מנת לדאוג שהמטופלים יקבלו את המעטפת המתאימה והטובה ביותר עבור הטיפול בהם. המשרד מוביל מהלך אסטרטגי כולל בכל הנוגע לתחום בריאות הנפש ובכלל זה, מודל מערך האשפוז הפסיכיאטרי, ולצידו מערך המענים בקהילה. הסקר מאפשר לנו להסיק את המסקנות הנדרשות ולשלב אותן בתוכניות העבודה, זאת על מנת להמשיך ולחזק את המערכת כולה, ולפעול לשפר את הטיפול במטופלים ואת תחושותיהם".

ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, ד"ר הגר מזרחי: "תוצאות הסקר מציגות מגמת שיפור במרבית המדדים שנובעת מעבודת הצוותים הרפואיים הרואים את חשיבות חווית האשפוז של המטופלים כחלק ממכלול הטיפול הנפשי. הדבר נעשה על ידי שיתוף המטופלים והמשפחות בתהליך האשפוז, שיפור סטנדרט האשפוז וסביבת המטופל, קיום קבוצות דיון עם מטופלים ומשפחות, סקרים פנימיים, הכשרת המטפלים, מדיניות של דלת פתוחה להנהלת המרכז, תוכניות התערבות בנושא אוטונומיה של המטופל והתערבויות נקודתיות על פי הצורך. המטופלים מעידים על יחס אדיב ומכבד, שהם מרגישים שלצוות אכפת מהם, שהוא עושה הכל כדי לעזור לו ושפרטיותם נשמרת. עם זאת, הסקר נוגע גם באתגרים במרכזים לבריאות הנפש שזקוקים לשיפור, בהם מתן דגש בהסברים על תוכנית הטיפול וזכויות סוציאליות המגיעות למטופלים וכן על תהליך ההכנה לשחרור, העצמת המטופלים ושיתופם בקבלת החלטות, והעשרת מגוון הפעילויות לאורך היום".

משרד הבריאות בריאות הנפש שר הבריאות משה ארבל משה בר סימן טוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד