י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
חילופי אסירים

בלגיה שחררה מהכלא דיפלומט איראני שהוביל מזימת טרור

המוסד חשף את הפרשה לפני כארבע שנים, והוביל למעצרם של ארבעה איראנים. הבכיר מבין העצורים נידון ל-20 שנות מאסר ושוחרר במהלך החג בתמורה לעובד סיוע בלגי שהורשע בריגול. הדיפלומט העביר פצצה למקום מפגש של ארגון גולים איראניים המתנגדים למשטר האייתוללות באיראן

הפגנה בבלגיה נגד איראן
הפגנה בבלגיה נגד איראן צילום: באדיבות המצלם

אסדולהה אסדי הוא קצין מודיעין איראני ששירת באירופה כדיפלומט מטעם איראן, וניצל את מעמדו כדי לעסוק בפעילות טרור. בשיא הפעילות אף העביר פצצה לזוג סוכנים איראניים, בזמן שהללו ישבו בסניף של 'פיצה האט', בלוקסמבורג ב-2018.

את הפצצה הביא אסדי מטהרן לאוסטריה בטיסה, כשהוא משתמש בחסינותו הדיפלומטית. מאוסטריה העביר את הפצצה ברכב דיפלומטי ללוקסמבורג ושם מסר אותה לידי הזוג שלקח את הפצצה ברכב אחר לצרפת, במטרה להטמין אותה במקום מפגש של ארגון גולים איראניים המתנגדים למשטר האייתוללות.

זמן קצר לאחר מכן נעצר אסדי בגרמניה והוסגר לבלגיה לצורך ניהול משפטו, כשהפרשה כולה נחשפה למעשה על ידי 'המוסד' הישראלי, שהעביר מידע בדבר הפיגוע ההולך ומתרקם בידי האיראנים, לארגוני המודיעין האירופאים. המחבל הורשע ונידון ל-20 שנות מאסר, הוא טען לאורך כל משפטו כי הוא זכאי להגנה מפני המשפט בגלל שנהנה מחסינות דיפלומטית מלאה. בית המשפט בבלגיה דחה את בקשתו וקבע כי מאחר והיה בחופשה באותו היום שבו עשה את מעשיו, אין הוא זכאי להגנה השמורה לדיפלומטים.

בבית המשפט נידונו גם בני הזוג שהעבירו את הפצצה ל-15 ול-18 שנות מאסר, ומעורב רביעי בפרשה נידון ל-17 שנות מאסר. השופטים גם קבעו בפסיקה הרשמית, כי הפעילים האיראנים עשו את כל מעשיהם בשליחותה ובגיבויה של הממשלה באיראן, מה שבעצם מטיל על איראן כתם באופן רשמי על ידי מערכת המשפט האירופאית.

הפסיקה נחשבה להיסטורית, משום שעד אז נמנעו מדינות אירופאיות מלצאת בגלוי ובצורה בוטה כל כך כנגד המשטר האיראני. בסיכול הפיגוע היו מעורבים ארגוני המודיעין וכוחות הביטחון של בלגיה, אוסטריה, צרפת, גרמניה, לוקסמבורג וככל הנראה גם מדינות נוספות, שכל אחת מהן תרמה את חלקה, וכולן יחד הטילו את מלוא האחריות למעשים הללו על ידי איראן.

אלא שבמהלך החג שחררה בלגיה את אסדי מהכלא והחזירה אותו לטהרן, שם התקבל בכבוד גדול. זאת, לאחר שהבלגים נכנעו לסחיטה האיראנית, ושילמו את המחיר המתבקש, כדי לשחרר את פעיל הסיוע הבלגי אוליביה ונדקסטל. בסוף השנה הקודמת דווחה איראן כי הפעיל הבלגי הורשע בריגול ונידון ל-28 שנות מאסר, שבועות אחדים לאחר מכן פרסמה איראן הודעה על 'עדכון' לעונש שהוטל על הפעיל, וקבעה כי הוא ירצה עונש של לא פחות מ-40 שנות מאסר. בנוסף נגזרו על האזרח הבלגי גם 74 מלקות באמצעות הצלפת שוט. כמו כן הושת עליו קנס בגובה של מיליון דולרים.

האיראנים הודיעו שהאזרח הבלגי שחי באיראן כבר שמונה שנים בקירוב, הורשע בעבירות של ריגול ופגיעה בביטחון המדינה. בבלגיה טענו מלכתחילה כי מעצרו של ונדקסטל נועד להפעיל לחץ, וכי איראן בחרה בו כקלף מיקוח על מנת להביא לשחרורו של אסדי מהכלא. האיראנית גם פגעו פגיעה משמעותית בזכויותיו של האסיר הבלגי, כולל כליאה בבידוד, אי מתן זכות לייעוץ בעורך דין, חוסר הסכמה לאפשר פגישות של האסיר עם בני משפחתו ועוד. כל זה, כדי
להגביר את הלחץ על בלגיה, שבסופו של דבר אכן נכנעה.

האסירים האיראניים האחרים בפרשה עדיין כלואים בבלגיה, משום שלא סיימו לרצות את עונשי המאסר שהוטלו עליהם, ובהתאם לכך לא מן הנמנע שבקרוב תעצור איראן אזרח בלגי נוסף במטרה לפתוח בהליך שיוביל בסופו של דבר לשחרורם של הנותרים.

איראן בלגיה המוסד צרפת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד