י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
אירופה בלחץ

סרביה וקוסובו מאיימות במלחמה לאחר שני עשורים של שקט

ראש נאט"ו, ינס סטולטנברג, קרא לקוסובו להפחית את המתיחות לאחר שהציבה את הצבא בכוננות גבוהה

סרביה וקוסובו מאיימות במלחמה לאחר שני עשורים של שקט
אילוסטרציה צילום: Pixabay

ראש נאט"ו, ינס סטולטנברג, קרא לקוסובו להפחית את המתיחות עם סרביה, יומיים לאחר עימותים בין משטרת קוסובן למפגינים שמתנגדים לראשי ערים אלבנים לתפקידם באזורים סרביים אתניים. "פריסטינה חייבת להחליש ולא לנקוט בצעדים חד-צדדיים ומערערים את היציבות", אמר סטולטנברג בציוץ היום (ראשון).

מזכ"ל הברית הצבאית הטרנס-אטלנטית אמר כי שוחח עם ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, בנוגע לקוסובו. הוא הוסיף כי פריסטינה ובלגרד חייבות להשתתף בדיאלוג בראשות האיחוד האירופי.

הסרבים, המהווים את רוב האוכלוסייה באזור הצפוני של קוסובו, אינם מקבלים את הכרזת העצמאות שלה מסרביה ב-2008 ועדיין רואים בבלגרד את בירתם יותר משני עשורים לאחר שהמלחמה הסתיימה ב-1999. הם סירבו להשתתף בבחירות המקומיות באפריל, והמועמדים האלבנים זכו בכל ארבע הרשויות עם אחוז הצבעה של 3.5%. בגיבוי בלגרד, הם אמרו שהם לא יקבלו את ראשי הערים ושהם לא מייצגים אותם.

ביום שישי, קבוצות קטנות של סרבים אתניים בצפון קוסובו התעמתו עם המשטרה בזמן שניסו לחסום את כניסת מבני העירייה כדי למנוע מהפקידים שנבחרו לאחרונה להיכנס. המשטרה ירתה גז מדמיע וכמה מכוניות עלו באש. שלושה מתוך ארבעה ראשי ערים ליוו למשרדיהם על ידי המשטרה, המפגינים יידו אבנים והשוטרים הגיבו בגז מדמיע ובתותחי מים כדי לפזר את המפגינים.

בעקבות התסיסה האחרונה, הורה נשיא סרביה, אלכסנדר ווצ'יץ', להעמיד את הצבא בכוננות גבוהה ו"להתחיל לנוע" לעבר הגבול עם קוסובו. בשבת בבוקר, ווצ'יץ' ניהל ישיבה של המועצה לביטחון לאומי, שאימצה תוכנית של "פעילות ביטחונית שמטרתה לחזק את יכולות ההגנה של סרביה", נאמר בהצהרה של נשיא סרביה. הנשיאות הוסיפה כי "הכוחות המזוינים של סרביה נשארים במצב של כוננות מרבית עד להודעה חדשה".

הצהרה משותפת של שגרירויות ארצות הברית, בריטניה, איטליה, צרפת וגרמניה, המכונה 'קבוצת קווינט', ומשרד האיחוד האירופי בבירת קוסובו, פריסטינה, הזהירה את קוסובו מפני כל אמצעי  בה תנקוט למנוע גישה לבנייני העירייה.

"אנו מזהירים בתוקף את כל הצדדים מפני איומים או פעולות אחרות שעלולות להשפיע על סביבה בטוחה ומאובטחת, כולל חופש התנועה, ושעשויים לעורר מתחים או לקדם סכסוכים", אמרו קווינט והאיחוד האירופי."פעולות חד-צדדיות חדשות ישפיעו לרעה על היחסים עם מדינות קוינט והאיחוד האירופי". ארה"ב, בריטניה והאיחוד האירופי הם התומכים העיקריים של קוסובו שכן המדינה עדיין אינה חברה באו"ם עקב התנגדויות של סרביה, רוסיה, סין ואחרות.

 

 

 

קוסובו סרביה אירופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד