כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"עלבון חמור לדמוקרטיה"

הודו: האופוזיציה מפגינה בגלל חנוכת בית הפרלמנט החדש

מפלגות האופוזיציה טוענות שהבניין החדש, בן ארבע הקומות, היה צריך להיחנך על ידי הנשיא ולא על ידי ראש הממשלה

הודו: האופוזיציה מפגינה בגלל חנוכת בית הפרלמנט החדש
אזרחים בהודו צילום: unsplash

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, חנך בניין פרלמנט חדש בניו דלהי בטקס גדול שהוחרם על ידי יותר מתריסר מפלגות אופוזיציה. מודי פתח את בית הפרלמנט החדש, שאותו כינה "ערש העצמה", ביום ראשון בתפילה כאשר כמרים הינדים שרים מזמורים דתיים בתחילת הטקס.

"הפרלמנט החדש הוא לא רק בניין; זה סמל השאיפה של 1.4 מיליארד תושבי הודו", אמר מודי בנאום לאחר ההשבעה, שמגיעה שנה לפני הבחירות לפרלמנט במדינה המאוכלסת ביותר בעולם וכשמפלגתו של מודי מבקש קדנציה שלישית בתפקיד. "המתחם החדש הזה יהווה עדות להודו העצמאית", אמר.

בניין הפרלמנט החדש הוא חלק מתוכניתה של ממשלתו ההינדית הלאומנית של מודי לחדש את האדריכלות מהתקופה הקולוניאלית הבריטית, כולל בניין הפרלמנט הישן, שככל הנראה יוסב למוזיאון.

אבל ההיסטוריון מרידולה מוחרג'י אומר שבניין הפרלמנט הישן יותר הודי מהחדש. "הבניינים בעידן הקולוניאלי שהם מתייחסים אליהם... שנבנו בשנות העשרים של המאה הקודמת שילבו אלמנטים רבים של אדריכלות הודו. זה לא היה מודל אדריכלי מערבי טהור בכלל", אמר מניו דלהי.

"למעשה, לדעתי בבניין החדש- אין הרבה מה לשבח אותו מבחינת אסתטיקה... אין בו שום דבר הודי. מה שחשוב יותר הוא שכל העניין נעשה בצורה מאוד שרירותית. כבר מהתפיסה של הבניין הזה, אדריכלים, מעצבים ומתכננים התנגדו לו - אבל ההתנגדות וההתנגדויות שלהם נמחקו הצידה".

מפלגות האופוזיציה מתחו ביקורת על האירוע ואמרו שראש הממשלה השבית את הנשיא, דרופאדי מורמו, שהוא בעל סמכויות טקסיות בלבד, אך הוא ראש המדינה והסמכות החוקתית הגבוהה ביותר. "החלטתו של מודי לחנוך את הבניין בעצמו" הייתה "עלבון חמור" לדמוקרטיה בהודו, אמרו מפלגות האופוזיציה בהצהרה ביום רביעי, והוסיפו כי הממשלה "פסלה, השעתה והשתיקה" את מחוקקי האופוזיציה תוך העברת "חקיקה שנויה במחלוקת".

"כשנשמת הדמוקרטיה נשאבה מהפרלמנט, אנחנו לא מוצאים ערך בבניין חדש", אמרו הצדדים. לפתוח בניין פרלמנט חדש ללא האופוזיציה, זה לא אומר שיש דמוקרטיה במדינה. זה אירוע לא שלם", אמרה סופריה סולה, מנהיגת האופוזיציה, לסוכנות הידיעות ANI.

ממשלת מודי דחתה את טיעון האופוזיציה ואמרה כי לא הופר פרוטוקול וראש הממשלה מכבד את ראש המדינה החוקתי. שר הפנים עמית שאה אמר כי האופוזיציה עשתה פוליטיזציה לאירוע, ומנהיגים אחרים ממפלגתו של מודי תיארו את החרם כ"עלבון לראש הממשלה".

הבניין החדש בצורת משולש, שנבנה בעלות מוערכת של 120 מיליון דולר, הוא חלק משיפוץ של 2.8 מיליארד דולר של משרדים ובתי מגורים מהתקופה הבריטית בבירה, שיכלול גם גושי בניינים שיכילו משרדי ממשלה ומחלקות ואת הבניין החדש של מודי. מגורים פרטיים. הפרויקט כולו, הוא באורך 3.2 ק"מ (1.9 מייל).

מתחם הפרלמנט נמצא ממש מול בניין המורשת הישן והעגול שנבנה על ידי האדריכלים הבריטים אדווין לוטינס והרברט בייקר בשנת 1927, שני עשורים לפני עצמאותה של הודו. לפרלמנט החדש יש 1,272 מושבים בשני חדרים, כמעט 500 יותר מהבניין הקודם, ולפחות פי שלושה יותר מקום לקליטת מחוקקים חדשים. הפרויקט הוכרז ב-2019, ומודי הניח את אבן היסוד שלו שנה לאחר מכן בדצמבר 2020.

התוכנית גררה ביקורת חריפה מצד פוליטיקאים מהאופוזיציה, אדריכלים ומומחי מורשת, שרבים מהם כינו אותה חוסר אחריות סביבתית, איום על המורשת התרבותית ויקרה מדי.

הזעם גבר בשנת 2021 כאשר לפחות 12 מפלגות אופוזיציה הטילו ספק בתזמון הפרויקט, ואמרו שהוא נבנה כאשר המדינה עמדה בפני גל הרסני במקרי COVID-19. הם מיתגו את השיפוץ כ"פרויקט ההבל" של מודי ואמרו שבנייתו קיבלה עדיפות על פני הצלת חיים ופרנסה במהלך המגיפה. ממשלתו של מודי אמרה שהשיפוץ נחוץ מכיוון שהבניין הישן יותר "מראה סימני מצוקה וניצול יתר" והעיצוב החדש "משלב את המורשת והמסורת של המדינה".

תומכיו של מודי רואים בפרלמנט החדש ניסיון שלו ליצור מחדש את מסדרון הכוח של הודו ולשבש את המורשת הקולוניאלית של המדינה. בשנה שעברה חנך מודי שדרה קולוניאלית מחודשת בלב ניו דלהי המשמשת למצעדים צבאיים. השדרה נקראה קודם לכן "ראג'פאת", או קינגסוויי, אך מפלגתו של מודי שינתה אותה ל"שביל קרטביה", או הדרך לחובה, בטענה שהשם הישן הוא "סמל לעבדות" ש"נמחק לנצח".

הודו נרנדרה מודי אופוזיציה פרלמנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד