י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
האם הסיתה נגדו

פסק דין נדיר: ביהמ"ש הפחית לאב את דמי המזונות

בשל ניכור הורי: בית המשפט הפחית משמעותית את דמי המזונות שמשלם אב לילדיו | מומחה ביהמ"ש: האם עירבה את בנותיה בהליך הגירושין באופן פעיל, ולא מפסיקה להסית אותן נגד האב | הסיפור המלא

פסק דין נדיר: ביהמ"ש הפחית לאב את דמי המזונות
אילוסטרציה צילום: pexels

בפסק דין נדיר, הורה לאחרונה בית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה על הפחתה ניכרת בסכום המזונות שמשלם אב לילדיו. בכך קיבל בית המשפט באופן חלקי את התביעה שהוגשה, בשמו של האב, על ידי עו"ד עינבר לב.

בני הזוג התגרשו לפני כארבע שנים לאחר כ-20 שנות נישואים, במהלכן נולדו להם שלוש בנות, שתיים מהן עדיין קטינות. בנם הקטן נולד לאחר שיחסיהם כבר עלו על שרטון, והם נפרדו.

מאז פרוץ הסכסוך, מתנהלים בין בני הזוג הליכים משפטיים בעניין הילדים, המזונות, הרכוש והכספים, כאשר לכל צד טענות קשות כלפי הצד שכנגד. בעוד האב טוען, כי האם נוקטת בניכור הורי ומסיתה נגדו את שלוש בנותיהם, האם טוענת להתנהגות כוחנית מצד האב כלפי הבנות ולחוסר יכולת מצידו לראות אותן ואת צורכיהן.

במסגרת ההליכים נקבע, כי לשני ההורים אחריות הורית משותפת על הבן הקטן, ולפיכך הם חולקים ביניהם את זמני השהות עימו. באשר לשתי הבנות הקטינות נקבע, כי המשמורת עליהן תהיה של האם, ואילו האב יפגוש אותן במסגרת הסדרי ראייה.

אילוסטרציה. צילום: pexles.

בתביעה אותה הגישה עו"ד עינבר לב בשם האב נטען, כי בשל ההסתה הקשה נגדו מצד האם, אחת הבנות הקטינות מסרבת להיפגש עימו, אפילו לא במרכז הקשר, ואילו הבת הקטינה השנייה מוכנה להיפגש איתו רק בליווי מקצועי. גם הבת הבכורה, כך נטען, לא מקיימת כל קשר אביה. הקשר התקין היחיד שנותר לאב הוא עם בנו הקטן.

את התביעה ביססה עו"ד עינבר לב על תסקיר של מומחה שמונה מטעם בית המשפט. המומחה לא פטר בחוות דעתו את האב מאחריותו לסירובן של הבנות לקשר עימו, אך עם זאת קבע, כי בסירובן יש מרכיבים ברורים של הסתה וניכור מכיוונה של האם וסביבתה, בין אם במודע ובין אם לאו.

לדברי המומחה, הוא לא התרשם כלל, כי האב הוא אדם בעל דפוס התנהגות אלים, שתלטן ואימפולסיבי, כפי שיוחס לו על ידי האם והבנות. לדבריו, מאז שהוא מלווה את המשפחה, הוא התרשם כי באב יש חלקים הוריים ואבהיים בריאים וטובים, מכילים ורכים, כולל אינטליגנציה רגשית טובה דיה.

באשר לבנות ציין המומחה, כי שלושתן מגלות כלפי האב יחס קריר, ריחוק וביקורת מתריסה, כאשר הבנות הגדולות מעורבות מאוד בסכסוך המשפחתי ואינן פנויות לתהליך טיפולי כלשהו, כל עוד המאבק המשפטי בין הוריהן נמשך.

באשר להתרשמותו מהאם, ציין המומחה, כי היא מחזיקה בעמדה שלילית ונוקשה כלפי האב, באופן שיש בו כדי להשפיע על סירובן של הבנות להיות עימו בקשר.

אילוסטרציה. צילום: pexles.

לדברי המומחה, האם מחבלת בתהליך חידוש הקשר בין האב לבנות, בין אם במסרים גלויים ובין אם במסרים סמויים הנמסרים במחוות. "האם לא רואה חשיבות או רלוונטיות בנוכחות האב בחיי הבנות, מערבת אותן בפרטי הסכסוך המשפחתי והן מזוהות עימה", דברי המומחה.

כבוד השופטת עידית בן-דב ג'וליאן מביהמ"ש למשפחה בפתח תקווה, קבעה בפסק דינה, בין היתר, כי היא מקבלת את המלצות תסקיר המומחה, לפיהן האם עירבה את הבנות בסכסוך באופן לא מותאם לכל אורך הדרך, חשפה אותן לביקורת שלה ולעוינותה כלפי האב, ולא הצליחה לשדר להן מסרים של פיוס ועידוד הקשר, בינן לבין אביהן.

עוד קבעה השופטת, כי בהיעדר "ברכת הדרך" מצידה של האם לטובת הידוק הקשר בין האב לבנות, יש לה אחריות מוגברת לסרבנות הקשר.

לאחר שקיבלה את חוות הדעת, קבעה השופטת בן-דב ג'וליאן, כי מכלול הנסיבות והשיקולים מחייבים הפחתה של דמי המזונות השוטפים עבור כל בת, אך לא את ביטולם. לדברי השופטת, במסגרת שיקוליה, היא הביאה בחשבון גם את מצבה הכלכלי של האם, שלא תוכל לכלכל את הבנות בלא השתתפותו של האב.

לפיכך, העמידה השופטת את סכום המזונות, המדור והוצאות המדור על סך כולל של 1,200 שקלים בחודש עבור כל אחד מהילדים הקטינים בשלב זה (הסכום הינו מתחת לרף המינימלי בפסיקה, כשלא מתקיימים כלל הסדרי שהייה).

אילוסטרציה. צילום: pexles.

עוד קבעה השופטת, כי כאשר הבן הקטן, הנמצא, כאמור, במשמורת משותפת, יגיע לגיל 6, יופחת סכום המזונות אותו משלם האב לאם עבורו ל-500 שקלים בחודש בלבד.
עוד קבעה השופטת תשלומי המזונות ישולמו עד הגיע כל אחד מהילדים לגיל 18 או עד סיום לימודיו התיכוניים. במשך תקופת השירות הצבאי יעמוד סכום המזונות על שליש.

באשר לבת הבכורה, שכבר סיימה שירות צבאי, פסקה השופטת, כי האב ישלם עבורה סכום חודשי של 400 שקלים רטרואקטיבית, בגין כל חודש שלא שילם בשנים האחרונות.

פסק הדין הותר לפרסום – ללא חשיפת פרטי הצדדים.

ניכור הורי תשלומי מזונות תביעת מזונות תשלום מזונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד