ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
נצחון האור על החושך

מול המטה הנאצי חגגו הכנסת ספר תורה

מול המטה הנאצי בעיר הגרמנית קרפלד, חגגו לאחרונה הכנסת ספר תורה עם קהל רב ושירים יהודיים לאורך הרחוב שפעם היה מעוז הנאצים. מאות חוגגים רקדו בכיכר שממנה הגיע כל כך הרבה סבל לקהילה היהודית בעבר

מול המטה הנאצי חגגו הכנסת ספר תורה
הכנסת ספר התורה צילום: chabad.org

מול המטה הנאצי חגגו רבים הכנסת ספר תורה ברוב עם מוזיקה לאורך הרחובות של העיר קרפלד שנמצאת מערבית-צפונית לדיסלדורף. 

לאחר ליל הבדולח הפוגרומים הנוראים שהתרחשו ברחבי גרמניה בנובמבר 1938, פקידים נאצים הרסו בקפדנות את הקהילה היהודית של קרפלד, עיר בצפון מערב גרמניה. 63 מבני הקהילה היהודית נעצרו ונלקחו לכלא קרפלד; דירות של משפחות יהודיות נפרצו, הרהיטים נופצו והושלכו לרחוב. בית הכנסת המרכזי הושחת והוצת.

בית הכנסת קרפלד לין נהרס, אך מכיוון שהמבנה לא נשרף, הוא נהרס עד היסוד על ידי מכבי האש. גם בית הכנסת אורדינגן נהרס לאחר שריפת ספרי תורה, ספרי קודש וריהוט נשרפו; בית הכנסת הולס הוצת, המרכז הקהילתי היהודי בבלייכפאד נהרס והוצת, 18 חנויות בבעלות יהודי קרפלד במרכז העיר נהרסו.

פקודות ההשמדה הגיעו מהמטה של ​​המפלגה הנאצית בעיר, וילה אדומה ומרשימה שעדיין קיימת. כמעט 85 שנים מאוחר יותר, הווילה האדומה שעדיין עומדת במרכז קרפלד ומסביבה היו דגלי צלב הקרס, הפכה לעדות אילמת על מה שהיה בשואה, ורק לוח זכרון על החזית מזכיר לעוברים ושבים את ההיסטוריה הנוראה של הבניין.

דווקא מול הווילה הזאת רקדו בשמחה 300 משתתפים עם ספר תורה חדש בסוף השבוע שעבר. מאות חוגגים רקדו בכיכר שממנה הגיע כל כך הרבה סבל לקהילה היהודית בעבר.

"כשהתחלנו לתכנן את האירוע, ידענו מיד באיזה מסלול הוא צריך ללכת", אמר הרב יצחק מנדל וגנר, רבה של הקהילה היהודית של קרפלד לאתר chabad.org. לאחר קבלת תרומה נדיבה של חברת התרופות באייר הגרמנית, הזמינה קהילת יהודי קרפלד את הרב יוסף דן חרנובסקי, סופר מאנטוורפן - בלגיה, לכתוב את ספר התורה החדש. 

"לפני שמונים שנה, ב-1943, לא היו עוד יהודים בקרפלד", אמר הרב וגנר. "איזו מתנה טובה יותר לקהילה ההולכת וגדלה שלנו מאשר לקבץ את הגברים, הנשים והילדים של קרפלד לעשרת הדיברות לקרוא מספר התורה החדש שלהם בחג השבועות?".

 

 

חב"ד נאצים גרמניה הכנסת ספר תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד