כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
אחיינו של הגאון מטשעבין

גישר בסכסוך פוניבז': השופט יעקב טירקל הלך לעולמו

שופט בית המשפט העליון בדימוס נפטר בגיל 88. הוא כיהן כשופט במשך 38 שנים בכל ערכאות השיפוטיות. שימש כמגשר בסכסוך ישיבת פוניבז', והיה בן משפחתו של הגאון מטשעבין זצ"ל

גישר בסכסוך פוניבז': השופט יעקב טירקל הלך לעולמו
השופט בדימוס יעקב טירקל צילום: הדס פרוש, פלאש 90

הלך לעולמו שופט בית המשפט העליון בדימוס יעקב טירקל ז"ל והוא בן 88.

סבתו של טירקל הייתה אחותו של הגאון מטשעבין זצוק"ל, והוא קרוי על שמו של בעל ה"כוכב מיעקב" הרב מהרימלוב, אביו של הטשעבינער רב שהיה מבקר אצלו רבות.

השופט טירקל, יליד 24 במארס 1935, מונה בשנת 1967 לשופט של בית משפט השלום בבאר שבע. בשנת 1970 מונה לרשם בית המשפט המחוזי, וכשלוש שנים לאחר מכן מונה לשופט של בית המשפט המחוזי. בשנת 1981 מונה לכהונת נשיא של בית המשפט המחוזי באר -שבע. בשנת 1985 מונה השופט טירקל לשופט של בית המשפט העליון עד לפרישתו בשנת 2005.

השופט טירקל כיהן כשופט 38 שנים בכל ערכאות השיפוט. לאחר פרישתו שימש בתפקידים שונים בשירות הציבור, ביניהם מונה בשנת 2010 לעמוד בראש ועדת הבדיקה לאירועי המשט לעזה.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, נשיאי ושופטי בית המשפט העליון בעבר ובהווה, מנהל בתי-המשפט וכל שופטי ישראל מרכינים את ראשם ומשתתפים באבלה הכבד של המשפחה.

טירקל, אחיינו של הרב מטשעבין זצ"ל, שימש כמגשר בסכסוך המפורסם של ישיבת פוניבז' לאחר שמונה על ידי בית המשפט ואף קיבל את הסכמת מרן הרב אלישיב זצ"ל. 

בניסן תשע"א הציע ביהמ"ש המחוזי את השופט בדימוס יעקב טירקל למגשר בסכסוך בישיבת פוניבז', מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל הכריע להיענות להצעה "ואם לא יועיל לא יזיק".

לשופט טירקל חובש הכיפה, היו שורשים עמוקים וזיקה למסורת היהדות ולציבור החרדי, בהיותו אחיינו של מרן הרב מטשעבין ה"דובב מישרים" זצוק"ל. השופט טירקל קיים פגישה עם כל אחד מהצדדים, ולאחר מכן סיור משותף בגבעת הישיבה בבני ברק, שלאחריו הגיע למסקנה כי הסכסוך אינו בר פתרון, ודאי שלא על ידי אדם "מבחוץ" יהא מעמדו אשר יהא, ופרש מהתפקיד.

השופט טירקל בסיור בישיבת פוניבז'

בעבר הביע צער על ביטול חוק טל לדבריו: "היה מהלך קיצוני מדי והיה אפשר לקבל החלטה שאין בה הנפת גרזן. היה על בג"צ לקבל החלטה מדורגת ומתונה - מעין המלצה לעתיד. אי אפשר לצפות שצה"ל יהיה ערוך ומוכן לגייס את כל החרדים, ומהחרדים אין לצפות שיהיו מוכנים לקבל עליהם אורחות חיים שאינם רגילים להם".

השופט טירקל אף הביע ביקורת פומבית על כתב האישום נגד ראה"מ נתניהו: "ההרגשה שלי מתחילת הדרך היתה שלא יצא דבר ממשפט נתניהו, ההתרשמות שלי היתה שאין מספיק חומר. אני לא שולל את האפשרות שלא יצא מזה דבר, אני לגמרי לא בטוח שתהיה הרשעה".

ההלוויה מחר (שלישי) בשעה 14:00 בצהריים בבית ההלוויות סנהדריה קהילת ירושלים.

יהי זכרו ברוך. 

יעקב טירקל ישיבת פוניבז'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד