כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"לאהוב כל יהודי"

מאחורי התמונה: כשראש הישיבה למד חברותא עם ח"כ אייכלר

יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ ישראל אייכלר סיפר בוועדה סיפור אישי על מרן הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל. דקות לאחר שהדברים פורסמו שלח לו אחד מבני הבית תמונה שתיעדה את הרגע הנדיר. צפו בוידאו מהוועדה והסיפור מאחורי התמונה

מאחורי התמונה: כשראש הישיבה למד חברותא עם ח"כ אייכלר
מרן הרב אדלשטיין זצ"ל וח"כ אייכלר צילום: באדיבות המצלם

יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ ישראל אייכלר הפתיע את חברי הכנסת כאשר בחר לפתוח את דיוני הוועדה למחרת ההסתלקות של מרן הרב גרשון אדלשטיין זצ"ל בדברי הספד, ובסיפור אישי. "לא בכל יום אפשר לומד שר וגדול נפל בישראל" פתח ח"כ הרב אייכלר את דבריו, "חיים של מאה שנים זה דבר נדיר מאוד. מה שמפתיע ומפליא עוד יותר שהוא היה בצלילות הדעת עד רגעיו האחרונים, ואפילו אמר שיעור ביום פטירתו. שיעור שהוא הכין כמנהגו על גבי נייר.

הוא סיפר: "זכיתי להכיר את הגאון הרב אדלשטיין לפני שנים רבות. באחד הפעמים שנכנסתי למעונו, הוא ביקש ממני ללמוד יחד קטע מהחזון איש. זה היה לי קצת מוזר, אבל כך היה: הוא הוציא את ספרו של החזון איש, פתח אותו, הושיב אותי לידו והתחלנו ללמוד. בתוך הדברים שלמדנו החזון איש מתייחס לחיוב לאהוב כל יהודי, ודן בשאלת היחס ליהודי שאינו שומר תורה ומצוות. הוא מביא את הרמב"ם שפוסק שיש להם דין של תינוקות שנשבו. והוא מצטט מהרמב"ם שמצווה לקרבם לאיתן התורה. הוא לימד אותי את השיעור שחובה לאהוב כל יהודי".

הייתה לו שלוות נפש סטואית בכל המצבים למרות שבמשך מאה שנות חיים עבר הרבה. סיפר לי בשעתו חבר הכנסת לשעבר הרב מנחם אליעזר מוזס שאביו היה מזכיר הישיבה בפתח תקווה. כאשר הגיעו שני אחים ילדים ללמוד בה, לימים התפרסמו: רבי גרשון אדלשטיין ואחיו רבי יעקב רבה של רמת השרון. הם היו צעירים מאוד בני 11 או 12. אמרו להם מהנהלת הישיבה שעד אחרי החגים ישנו במקום אחר, ורק אחרי שיתרגלו לישיבה יוכלו לישון בפנימייה.

ואיפה ישנו בינתיים? המזכיר של הישיבה כאמור היה הרב שלמה זלמן מוזס ז"ל, הוא יצא אליהם ושאל אותם לאן אתם הולכים? הם ענו לו שהם לא יודעים. שהם באו לא מזמן מרוסיה, ואין להם מושג. אז הוא אמר להם, אני אראה לכם. הוא לקח אותם איתו הביתה, ואמר להם אתם תהיו אצלי. וכך היה, הם גרו אצלו עד אחרי החגים.

כך התחילו חייו של הרב אדלשטיין, במגורים אצל אדם אחר, כדי ללמוד בישיבה. ובמשך עשרות שנים, הוא למד ולימד. שמונים שנה הוא מסר שיעורים ברציפות. אף פעם לא נשא במשרה מעבר לראשות הישיבה. בבני ברק היו אומרים שאפשר לכוון את השעון לפי סדר היום של רבי גרשון.

היו לו אלפי תלמידים במשך שמונים שנה, ותמיד הוא נשאר רגוע ושליו. דיבר תמיד על עבודת המידות, על וויתור, אבל ידע להיות תקף ולעמוד על דעתו ועמדותיו. אנחנו מספרים על יהודים אלו כדי ללמוד מהם. אני אישית למדתי שיעור כיצד לאהוב כל יהודי. שיהיה מליץ יושר על עם ישראל"

לאחר שדבריו של ח"כ אייכלר פורסמו, הפתיע אותו אחד מבני הבית ושלח לו תמונה נדירה שמתעדת את הרגע הנדיר. בתמונה נראה מרן הגרי"ג לומד עם ח"כ אייכלר בספרו של החזון איש.

 



ישראל אייכלר הרב גרשון אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד