ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
"יש ספינים שבאים לקלקל"

הרצוג על השיחות: "בתוך החדר מבינים את גודל השעה"

נשיא המדינה התייחס לשיחות הרפורמה ואמר כי הן רציניות - ולו היו "ריקות מתוכן" הן כבר היו מסתיימות. הרצוג אמר: "אנשים בתוך החדר מבינים את גודל השעה. הם משקיעים ונכנסים לכל סוגיה לעומק" עוד אמר: "יש גם ספינים שבאים לקלקל"

הרצוג על השיחות: "בתוך החדר מבינים את גודל השעה"
הכניסה לבית הנשיא צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נשיא המדינה יצחק הרצוג, שנמצא בביקור מדיני באזרבייג'ן, אמר הבוקר (רביעי) בשיחה עם כתבים כי שיחות ההידברות בין הקואליציה לאופוזיציה הן רציניות - ולו היו "ריקות מתוכן" הן כבר היו מסתיימות.

הרצוג אמר: "אנשים בתוך החדר מבינים את גודל השעה. הם משקיעים ונכנסים לכל סוגיה לעומק, כי לדברים האלה תהיה השפעה לדורות".

הרצוג מנה את הנושאים שבהם דנים בחדר המו"מ: גבולות הגזרה בין הרשויות; עצמאות ואי תלות של מערכת המשפט; חוקי יסוד כתשתית לחוקה; זכויות אדם; תהליך מינוי השופטים; ביקורת שיפוטית, כמו עילת הסבירות; ומעמד היועמ"ש והיועצים המשפטיים.

לדברי הנשיא, "אלה סוגיות שהיינו צריכים לבנות בשבילן תשתית של כללי המשחק בתוך החדר, כדי לבנות אמון בין הצדדים - כי מעבר לחדר ומחוץ לו יש אינטרסים".

הרצוג הוסיף: "זה לא חדש, וכל מי שמכיר את תורת המו"מ יודע שיש פערים בין מה שקורה בפנים למה שקורה בחוץ. יש גם מנהיגים שצריכים לקבל ההחלטות ונעים סביב הלחצים שמופעלים עליהם. יש גם ספינים שבאים לקלקל. היה קמפיין שלם של תומכי המחאה שניסו לטעון שבתוך החדר סיכמו על פסקת התגברות, בזמן שבכלל לא דנו עליה. נתניהו גם הבהיר שפסקת ההתגברות לא תהיה, או שתהיה חלקית".

עוד אמר הרצוג: "האלטרנטיבה ברורה לכולם - עם קריסת שיחות אנחנו נהיה בעימות פנים-ישראלי שמחליש אותנו מאוד, מעורר שאלות עצומות בקרב ידידינו, מעלה חרדה אדירה בקרב העולם היהודי ואוכל אותנו מבפנים. די ללמוד היסטוריה כדי להבין כמה זה מסוכן. אבל מאידך גיסא השיחות רציניות ומאפשרות פתרון ויציאה למרחב. אני לא תמים, אני מאמין שאפשר להגיע להסדר".

הרצוג הבהיר כי מבחינתו אין תאריך סיום לשיחות. "הדיונים לא נגררים, הם דיוני עומק שמנסים ליצור תשתית לפתרונות ועולים הרבה רעיונות". לדבריו, "חלקם עולים בשיחות יותר מצומצמות ואנו מנסים לייצר מתווה שיש בו עקרונות יסוד, וממנו לנוע לפרטים. 14 ביוני זה תאריך חשוב (ההצבעה בכנסת על הנציגים בוועדה לבחירת שופטים), וראיתי שהאופוזיציה אמרה את זה גם ואני מבין את זה".

הרצוג הבהיר: "אני יודע שמה שאני עושה זה הדבר הכי נכון למדינת ישראל. המטרה היא להגיע להסדרה רחבה שתאפשר לנו לצאת מתקופה קשה שמאיימת לפורר אותנו מבפנים. בעבר אמרתי שאני רואה שהאויבים שלנו חוגגים, וכולם הרימו גבה עד שהגיע פסח – ותקפו אותנו משלוש זירות שונות. זה לא בא בכדי. אנו קצת טומנים את ראשנו בחול".

הרצוג התייחס לשאלה האם מבחינת ראש הממשלה בנימין נתניהו הפשרה מתה ואמר: "אני לא פרשן של ראש הממשלה ואני חושב שמהרגע שקיבל ההחלטה הוא רוצה להגיע להבנות רחבות. הוא אומר את זה כל הזמן. יש כוחות בקואליציה שחושבים אחרת. ניכר שיש רצון של כל הצדדים להגיע להסכמות רחבות".

הרפורמה המשפטית יצחק הרצוג בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד