א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
יציאת סין

בשורה מסין: המפתח לרכב חשמלי במחיר עממי

מכוניות סיניות זולות עשויות להגיע מאירופה. האם זה יהיה המפתח לרכב חשמלי במחיר עממי?

בשורה מסין: המפתח לרכב חשמלי במחיר עממי
אטו 3 להיט בישראל. האם יגיע בעתיד ממפעל באירופה? BYD צילום: BYD

האם יצרני הרכב הסינים הגדולים נערכים ליציאה מסין? כיום על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, נכון לארבעת חודשיה הראשונים של 2023, סין היא המדינה השניה בהיקף יצא המכוניות לישראל, אחרי קוריאה הדרומית שנמצאת המקום הראשון.

אבל לנתון הזה יש סיבה: בעוד שיצרני הרכב הקוריאנים והיפנים מייצרים מכוניות גם באירופה ובארצות הברית, הסינים מייצרים באופן ייחודי רק במדינת המוצא שלהם. כך לפחות מבחינת הנתונים היבשים, יוצא שסין נמצאת במקום השני בהיקף היצוא לשוק הישראלי. אבל כל זה עתיד להשתנות כנראה עם הקמתם של מפעלי יצור רכב ראשונים מחוץ לסין.


ORA פאנקי קאט מתוצרת גרייט וול הסינית משווקת גם בישראל. קרדיט: גרייט וול

לסינים יש סיבות טובות לעשות את מה שהיפנים והקוריאנים עשו לפניהם: הם מקבלים הטבות, סובסידיות ומענקים כדי לפתוח מפעלים באירופה ממדינות אשר חפצות ביקרם, מדינות שתושביהן יכולים לעבוד במפעלים האלה, ולכן אין פלא שיצרני הרכב הסינים אוהבים לייצר מצב בו כמה מדינות מתחרות על הזכות לארח. לדוגמה: בשבועות האחרונים נפוצו פרסומים לפיהם יצרנית הרכב גרייט וול, שמכוניות מותג ORA מתוצרתה משווקות בישראל, שוקלת לפי פרסומים בסין להקים מפעל בצ'כיה, הונגריה או גרמניה.  

גרייט וול לא לבד: יצרנית הרכב הסינית BYD מקיימת שיחות להקמת מפעל משלה בשנת 2025 ובוחנת מיקומים בגרמניה, ספרד וצרפת. לפי פרסומים אחרים, ל-BYD כבר יש הסכמים להקמת מפעל חדש בתאילנד שיספק מכוניות לשווקים במזרח הרחוק.

מדוע הקמת מפעל כזה טובה גם לשוק הרכב הישראלי? התשובה היא הסכמי סחר: כיום למדינת ישראל יש הסכמי סחר עם כמה מדינות, הסכמים שבמסגרתם התוצרים של המדינות האלה פטורים ממכס בישראל. כאשר מדובר במכונית, גובהו של המכס הוא שבעה אחוזים וזהו סכום ניכר. לכך יש להוסיף את העובדה שגם השילוח מאירופה זול יותר כאשר תוצאה עשויה להיות הוזלה של המכוניות החשמליות הסיניות. אבל לפני שנצא לחגיגה חשוב להדגיש: הוזלות לא תמיד מגיעות לכיס של הצרכן הסופי אלא מתורגמות להנחות לציי רכב או ליותר רווח ליבואן.

רכב חשמלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד