י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
לקראת חתימה על ברית ערים תאומות

ראש עיריית טלז בליטא בביקור חגיגי ביישוב קרית יערים - טלזסטון

במהלך הביקור סוכם בין ראש העיר מר תומאס קטקוס לראש המועצה הרב יצחק רביץ על שיתוף פעולה בין הרשויות, לטובת העמק הקשר ההיסטורי של העם היהודי עם עברו המפואר בטלז. בקבלת הפנים השתתפו שר ירושלים מסורת ישראל הרב מאיר פרוש, סגן השר הרב אורי מקלב, שגרירת ליטא בישראל ואורחים רבים

ראשי המועצה נוטעים עץ ביישוב
ראשי המועצה נוטעים עץ ביישוב צילום: שלומי כהן

ראש עיריית טלז בליטא מר תומאס קטקוס הגיע לביקור חגיגי ביישוב טלזסטון, זאת לקראת חתימה על ברית ערים תאומות בין טלזסטון לטלז.

את פני ראש העיר קיבל בכניסה ליישוב ראש מועצת טלזסטון הרב יצחק רביץ שיזם את המהלך לברית ערים תאומות כדי לחזק ולהעמיק את הקשר ההיסטורי בין העיר טלז והישיבה הנודעת, ובין היישוב בארץ הקודש שנוסד ונקרא ע"ש קדושי טלז הי"ד.

קבלת הפנים התקיימה באנדרטה שבמעלה רחוב הרב גורדון במרכז היישוב. ראש העיר הגיע מלווה בשגרירת ליטא בישראל, בסגן השגריר, ובאנשי לשכתו. את פניו קיבלו לצד ראש המועצה הרב רביץ גם שר ירושלים ומסורת ישראל הרב מאיר פרוש ובני משפחת סורוצקין נכדיו של מרן הגאון רבי אליעזר גורדון ראש ישיבת טלז ורבה של העיר טלז בשנים תר"ל- תר"ע.

את האירוע פתח המנחה חבר המועצה הרב צבי רענן שקיבל בברכה את האורחים הנכבדים ראש המועצה הרב יצחק רביץ ציין בפני האורח שהרחובות הראשיים של הישוב הרב גורדון והרב בלוך קרויים על שם רבני העיר טלז וכן הרחוב הוותיק בישוב נקרא קדושי טלז על שם יהודי העיר טלז שנעקדו על קידוש ה', ביום כ' תמוז תש"א.

הרב רביץ אמר עוד: "הישוב הוקם על ידי יוצאי העיר טלז ולזכרם של הקדושים שנעקדו, ואנו כאן בישוב ממשיכים במסורת המייסדים ללמוד תורה ולקיים את המצוות ולעבוד את ה'. זו המסורת שלנו. אנחנו אף פעם לא שוכחים את העבר המפואר, ויודעים מהיכן באנו. ההווה היהודי מושתת על עברו, וזה היסוד החשוב של היהדות. הביקור וחתימת ברית הערים המיועדת תעמיק את הקשר החשוב הזה, ותנציח את זכר קדושי טלז לדורות הבאים".

שר ירושלים ומסורת ישראל הרב מאיר פרוש פתח בברכת ברוכים הבאים לראש העיר, וגולל את ההיסטוריה המפוארת של טלז. הוא סיפר כי אביו הרב מנחם פרוש החזיק בקשר מיוחד עם אנשי ישיבת טלז בקליבלנד, והיה מקבל את עזרתם האמיצה עבור החינוך העצמאי.

הרב פרוש ציין כי "טלזסטון היא השער לירושלים, המזוזה של עיר הקודש. כל מי שנוסע לירושלים עובר סמוך ליישוב הזה, ורואה אותו מהכביש. כמה נאה שדווקא היישוב הזה נושא בגאון את זכרה של העיירה טלז, ואת זכר הישיבה הנודעת שהייתה מרכזה". הוא שיבח את ראש המועצה הרב רביץ על היוזמה לברית ערים תאומות ואמר לראש עיריית טלז: "אני מכיר באופן אישי את הרב רביץ שנים רבות, ואני בטוח שבנמרצות והפעלתנות שלו הוא יפעיל אותך רבות ביוזמות שונות ומגוונות לטובת טלזסטון לטובת העיר טלז והקשר ההיסטורי שביניהם".

ראש עיריית טלז נשא דברים נרגשים והביע את התפעלותו מהדבקות לשמירת זיכרונם של יהודי העיר טלז ושל ישיבת טלז. הוא אמר כי בשמו ובשם ממשלת ליטא יש לו הכבוד להרכין ראש בפני צאצאי קדושי טלז הי"ד. והצהיר כי העיר טלז תעשה הכל על מנת לשמר את זכרם. "הצבנו בעירייה ברף עליון את החשיבות של הנצחת היהודים שחיו חיים תוססים ומלאים עושר רוחני, ואת הישיבה ורבניה. נעשה זאת בשיתוף פעולה עם ידידי הרב יצחק רביץ, שגיליתי בו שותף אמת".

שגרירת ליטא בישראל נשאה אף היא דברים, והביאה את דבר הממשלה הליטאית הרואה בעין יפה את הקשר האמיץ שנוצר בין העיר היהודית ההיסטורית לעיר היהודית שבהווה.

לאחר מכן התקיים טקס מיוחד בבניין המועצה, בהשתתפות חברי המועצה ובראשות סגן שר התחבורה הרב אורי מקלב שסיפר והציג בפני הנוכחים את ההיסטוריה היהודית המפוארת של ראש הישיבה של טלזסטון. הרב מקלב חידד את הקשר המיוחד של הציבור הליטאי עם העבר של טלז, זאת לצד הזיקה היהודית של עם ישראל כולו. "רק אתמול ליווינו בצער את מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין" סיפר הרב מקלב לראש העיר. "הוא היה מעביר הלפיד, מוסר התורה, אותה תורה שלמדו בטלז ובעיירות אחרות במסירות נפש".

לאחר מכן התקיים סיור מקיף ברחבי היישוב, כאשר ראש העיר הביע את התפעלותו מחייב הרווחה ואיכות הסביבה ביישוב. כן התפעל רבות ממשפחות ברוכות ילדים שפגש, ואף עצר כדי להתעניין כיצד הם מנהלים את סדר יומם, ושמע מהם על חיי תורה ויראת שמיים מתוך הסתפקות במועט.

מאוחר יותר התקיימה לכבודו ארוחת ערב חגיגית בבית ראש המועצה. במהלך הארוחה הפתיע ראש המועצה הרב רביץ את ראש העיר ומסר לו את הודעתו של הרב יצחק שפירא יו"ר ESJF העוסק ופועל רבות לשיקום בתי קברות יהודיים במזרח אירופה. הרב שפירא הודיע כי הארגון יממן את שיפוץ ושיקום בית הקברות היהודי בטלז בו קבורים גם כמה מראשי ישיבת טלז. ראש העיר הביע את תודתו לרב שפירא, ומסר כי העירייה נכונה להתחיל מיד בעבודות, והיא תעמוד לרשות הארגון בכל מה שיידרש.

את הביקור חתמו ראש העיר וראש המועצה בברכת שיתוף פעולה פורה, וסיכמו כי כבר בקרוב ייקבע מועד לחתימת ההסכם ההיסטורי בין טלז לטלזסטון, בבניין עיריית טלז בליטא בהשתתפות משלחת כבוד מישראל.

טלז סטון יצחק רביץ ליטא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד