כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
הסוף לחשש

דייר יורשה להתקין מנגנון שבת למשאבת מים ברכוש המשותף

הסוף לחשש חילול שבת בברזי המים: דייר יורשה להתקין מנגנון שבת למשאבת מים ברכוש המשותף. ח"כ אשר: "זהו חוק של שבת שלום, השומר על זכויות הדייר שומר השבת מבלי לפגוע בזכויות השכנים האחרים, גם שבת וגם שלום" 

דייר יורשה להתקין מנגנון שבת למשאבת מים ברכוש המשותף
ח"כ יעקב אשר צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

מליאת הכנסת אישרה השבוע סופית, את החוק שיזם ח"כ יעקב אשר, אליו הצטרף גם ח"כ גפני, הקובע כי התקנת מנגנון שבת במשאבת מים לא תדרוש אישור בכתב מהשכנים. 11 חברי כנסת תמכו באישור החוק בקריאה השלישית, ללא מתנגדים.

על פי החוק, בעל דירה יהיה רשאי להתקין על חשבונו מנגנון המאפשר הפעלה אוטומטית של משאבת מים בלא חילול שבת ברכוש המשותף והוא יישא בהוצאות החזקתו של המנגנון והפעלתו.

בכך יינתן מענה לדיירים שומרי שבת המתגוררים בבנייני מגורים שבהם מותקנת משאבת מים, שאופן הפעולה שלה עלול להביא למצב של חילול שבת. בבניינים אלה יכול להיווצר מצב שבו דייר בבניין המבקש לצרוך מים בשבת, מפעיל בלא שהתכוון לכך את המשאבה החשמלית האסורה בהפעלה בשבת ובחג. הפתרון לכך הוא התקנת מנגנון שבת מיוחד.

במצב החוקי שהיה קיים עד להצעת החוק, היה צורך בהסכמת כל בעלי הדירות בבניין להתקנת המנגנון. דרישה זו הקשתה על מי שביקש להתקין את המנגנון, שכן לעיתים, ובפרט בבניינים רבי קומות, מדובר במספר רב של בעלי דירות בבניין אחד אשר נדרשת הסכמה של כל אחד ואחד מהם. התקנת המנגנון אמורה להיות פשוטה והשפעתה על הרכוש המשותף היא מינימלית ועל כן אין הצדקה לפרוצדורה הכרוכה בקבלת הסכמת כל בעלי הדירות.

הצעת החוק נועדה לאפשר לבעלי דירות המעוניינים להתקין את המנגנון לעשות כן, אף בלא הסכמת שאר הדיירים ובהתקיים התנאים המנויים בהצעת החוק. כך למשל, קבועה בהצעת החוק החובה של בעל הדירה המבקש להתקין את המנגנון לשאת בעלויות ההתקנה, ההחזקה וההפעלה של המנגנון. בנוסף, מחויב בעל הדירה המעוניין להתקין את המנגנון להודיע על כך מספיק זמן מראש, לנציגות הבית המשותף ולכל בעלי הדירות.

כמו כן נקבע תנאי לפיו התקנת המנגנון לא תביא לפגיעה או מטרד לבעל דירה אחרת. בנוסף הוכנס בחוק סעיף הקובע כי התקנת המנגנון תחייב אישור מהנדס שיוודא כי ההתקנה או ההפעלה של המנגנון לא יפגעו במערכות הבניין ובמיוחד במערכת כיבוי האש.

ח"כ יעקב אשר אמר: "החוק הזה הוא חוק של שבת שלום, שכן המשמעות של המילה 'שלום' היא ששני אנשים בדעות מנוגדות לומדים לחיות יחד בשלום ובשלווה. החוק הזה גם מגן על זכויותיו של הדייר שומר השבת, ומצד שני וידאנו שלא תהיה שום פגיעה בזכויותיהם של השכנים. גם שבת וגם שלום".

הצעת החוק אושרה, כאמור, פה אחד ונכנסה לתוקף מידי. בארגון 'משמרת השבת' בראשות הגר"א בייפוס, שהיו שותפים לדיוני החקיקה והסדרי ההתקנה של המנגנון, בירכו את ח"כ אשר על כניסתו לתוקף של החוק החשוב וציינו כי הארגון מלווה בימים אלו, בהתאם להצעת החוק, דיירים רבים שחיכו להתקנת מנגנוני שבת במשאבות בבניין שלהם בשבת, והיו מנועים מלעשות זאת מחמת התנגדות דיירים.

יעקב אשר מליאת הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד