כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
ההחלטה נפלה

ראש הישיבה ישא דברי חיזוק למרות שהוא בשבעה על בנו

מרן ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן יישא את דברי החיזוק בפני האלפים בלייקווד כשהוא חלוץ מנעל וקרוע בגד בשל השבעה על בנו הצדיק. וכן ימנעו מלשיר לכבודו כמקובל. מאחורי הקלעים של המשא המרכזי בכינוס "אדירי התורה" בלייקווד

ראש הישיבה ישא דברי חיזוק למרות שהוא בשבעה על בנו
מרן ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן קורא את פסק הדין צילום: באדיבות המצלם

המשא המרכזי והשתתפותו של ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן בכינוס "אדירי התורה" שהיה אמורים להתבטל עקב כך שראש הישיבה שרוי באבל בימים אלו, על פטירת בנו קיבל תפנית בעקבות פסיקת ראשי ורבני ישיבת לייקווד. כל הפרטים מאחורי הקלעים של הפסק הדרמטי שהפך לשיחת היום בעולם התורה בכלל ובלייקווד בפרט.

כזכור ראש הישיבה הגאון רבי מאיר צבי ברגמן שיצא למסע חיזוק היסטורי בארה"ב ולשמש כאורח הכבוד בכינוס האדיר "אדירי התורה" שנערך על ידי ישיבת בית מדרש גבוה לייקווד שבניו ג'רזי, התבשר עם בואו לארה"ב בבשורה המרה על פטירת בנו הרב עזריאל זצ"ל. ראש הישיבה סבר בתחילה, כי גם אם אינו יכול לשוב לארה"ק בהוראת רופאו, אך מצד דיני האבלות עליו לבטל את נאומו בכינוס "אדירי התורה" שאמור להיערך מחר (יום ראשון).

אלא שמיום חמישי החלו לשקוד ראשי ישיבת לייקווד על הסוגיא ועלו למעונו של ראש הישיבה, תוך שהם פונים לחשובי הרבנים בעיר לייקווד, שהואיל ומשאו של ראש הישיבה כרוך בהגדרה ההלכתית של "רבים צריכים לו" וכי הצלחת המעמד האדיר תלויה בנוכחותו, אם כן האם ישנם צדדים להתיר וביקשו מהם מכתב תשובה שהובא לידי ראש הישיבה.

השאלה שהובאה לפתחו של הגאון רבי שמחה בונם קאהן רב קהל עטרת ישעיה לייקווד ומגדולי הפוסקים בארה"ב שהחל במו"מ תורני בסוגי' עם הפוסק הגדול הגאון רבי בן ציון הכהן קוק רב מרכז העיר פתח תקווה ותלמידו המובהק של פוסק הדור מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, כשהשניים מעלים את כל הצדדים הנוגעים להלכה ואף ערכו תשובה ארוכה ומנומקת שאת מסקנותיה שלחו לנאמנו של ראש הישיבה בארה"ב הגאון רבי שלמה לעסין מרבני העיר.

המכתב עם פסק הדין

לפניכם הפסק, "עש"ק פרשת נשא תשפ"ג לכבוד גיסי היקר רב הפעלים לתורה יד ימינו של מרן הראש ישיבה שליט"א מאורן של ישראל ר' מאיר צבי שליט"א הרה"צ ר' שלמה זלמן הכהן. בנוגע השאלה אם מרן שליט"א יכול להשתתף בכינוס אדירי התורה, אחר שדברתי עם הגאון רבי בן ציון קוק שליט"א וזה יצא מה שדיברנו.

א) מרן ישאר כל הזמן בחליצת מנעל ובגד קרוע.

ב) מרן ישב בכסא רגיל.

ג) ידבר דברי חיזוק ומוסר ושלא להרבות בסתם דרוש.

ד) לא יקבלו מרן שליט"א בזמירות ותשבחות (כגון ימים על ימי מלך) אבל יכולים להכריז שמרן שליט"א הגיע לכינוס משום כבוד התורה.

ה) ואחר דרשת מרן שליט"א יעזוב את האולם.

ו) וכדאי אם אפשר שמרן שליט"א יתחיל בדרשתו דכיון שהוא דבר חשוב מאוד לחזק בני תורה מותר לו לבוא אפי' בתוך השבעה. והקב"ה ינחם מרן שליט"א". עד כאן לשון המכתב.

את המכתב הגישו לפני ראש הישיבה, הגאון רבי ירוחם אולשין ראש ישיבת לייקווד שהיה בסוד העניינים ועמו חלק מרבני הישיבה ורבני העיר לייקווד שהתפלפלו עמו בסוגי', כשהראש הישיבה מפטיר ואומר "בסוגיא הזו אני יכול לעסוק".

ראש הישיבה קיבל את הפסק שהפך לשיחת היום בעולם התורה בכלל ובלייקווד בפרט.

לייקוד הרב מאיר צבי ברגמן פסק דין ראש הישיבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד