י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
פרטים חדשים

האסון באיטליה: סוכני המוסד פעלו למנוע נשק בלתי קונבנציונאלי מאיראן

אנשי מודיעין ישראלים ואיטלקים שהיו מעורבים בטרגדיה באיטליה, השתתפו במבצע שנועד למנוע מ"גורמים עוינים" להשיג נשק להשמדה המונית. לאף אחד מן הניצולים לא היו מסמכי זיהוי כשמסרו הצהרות על האסון לשוטרים הצבאיים האיטלקיים

האסון באיטליה: סוכני המוסד פעלו למנוע נשק בלתי קונבנציונאלי מאיראן
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: unsplash

ממשיכים להיחשף פרטים חדשים על סוכני המודיעין הישראלים והאיטלקים שמתו באופן טראגי והיו על סירה שהתהפכה בלגו מאג'ורה שבאיטליה בתחילת השבוע האחרון. 

העיתון "לה רפובליקה" דיווח כי אנשי המודיעין הישראלים והאיטלקים שהיו מעורבים בטרגדיה השתתפו במבצע שנועד למנוע מ"גורמים עוינים" להשיג נשק להשמדה המונית, ולפי מקורותיהם מדובר במבצע נגד איראן. לפי הדיווח, "הכול היה מושלם חוץ ממסיבת הסיום", כשהכיסוי שלהם נחשף.

לפי הדיווח, אנשי המודיעין "השתתפו במבצע נגד הפצה של נשק בלתי קונבנציונלי, וביצעו פעולות שנועדו למנוע מגורמים עוינים להשיג נשק להשמדה המונית" בהם נשק גרעיני, נשק ביולוגי וטכנולוגיות 'דו שימושיות' מתקדמות שיכולות לשמש תעשיות אזרחיות, אבל עלולות לשמש גם לצרכים צבאיים כמו טילים בליסטיים. עוד נטען כי התהפכות הספינה וטביעתם של אנשי המודיעין אמנם היתה תאונה, אך היא גרמה לחשיפת הפעילות החשאית של הצוותים באזור.

"הוא לא היה שם לחופשה או למסיבת יום הולדת. זו לא הייתה משימה מבצעית, אבל זה היה קשור לעבודה שלו", רמז סגן ראש המוסד לשעבר, רם בן ברק, בראיון לרשת ב'. "חבל מאוד שאדם כל כך מיוחד עזב אותנו", המשיך. "זה נכון, יום אחד אתה מלך העולם ובסוף כל פעילות כזו אתה חוזר הביתה ואתה אדם נורמלי, כשאתה יוצא לפנסיה אתה פשוט אדם נורמלי".

"זו עבודה מאוד קשה, לפעמים גם מאוד סיזיפית, אפשר לשבת 20 שעות בלי לזוז ולחכות שמישהו ייצא, זה לא כיף", הוסיף בן ברק, "אבל יש גם רגעים מטורפים ומאוד מספקים".

בנוסף התגלה כי פעיל המוסד לשעבר שנהרג, השתייך ליחידה האחראית על קשר עם שירותי מודיעין זרים, כך לפי גורם ביטחון בכיר לשעבר, שביקש לא להזכיר את שמו כאשר שוחח על יחסים רגישים בין סוכנויות ריגול עם ה'ניו יורק טיימס'.

למרות שפרש משירות במוסד, הוא המשיך לסייע לארגון והגיע יחד עם עמיתיו לאיטליה כחלק מיחסי שיתוף פעולה בין ארגוני הריגול הישראליים והאיטלקיים, הוסיף הבכיר לשעבר. המוסד והמודיעין האיטלקי משתפים פעולה בנושאים בעלי עניין משותף, כמו המלחמה בטרור, או איסוף מידע על פרויקט הגרעין האיראני, הוא הוסיף.

לאף אחד מהניצולים לא היו עימו מסמכי זיהוי כשמסרו הצהרות על האסון לשוטרים הצבאיים האיטלקיים ביום ראשון בלילה. הם אמרו כי הם איבדו אותם כשהסירה התהפכה, כך אמרו במשטרה. המשטרה גם אישרה כי האיטלקים אמרו לחוקרים שהם עובדים של מועצת השרים - מחלקה ממשלתית, בעוד שהישראלים אמרו שהם חלק ממשלחת ממשלתית.

סמואל פאנטי וכמה חברים היו גם הם על האגם בסירה שלהם ביום ראשון בערב והיו הראשונים להציל את הסוכנים. "מזג האוויר היה בסדר כל היום", הוא אמר לעיתון, "אבל כשהסופה פגעה הגשם היה כל כך חזק שזה היה כמו ניווט דרך ענן. היה כל כך הרבה גשם וברד, והרוח העיפה את הסירה משמאל לימין", הוא סיפר.

הוא חשב תחילה שזו קבוצת שחפיות ים באמצע האגם, אבל כשהתקרב ראה שהם אנשים מהסירה הטובעת, "צועקים לעזרה, כמו ילדים". הוא וחבריו עזרו לחלקם לעלות על סיפון הסירה שלהם והשליכו "כל מה שצף" למים כדי שאחרים יוכלו להיצמד אליהם. כמה מהניצולים הצליחו לשחות לחוף.

שני הקורבנות האיטלקים נמצאו לכודים בתוך הסירה, שטבעה לעומק של כ-50 רגל. קורבן שלישי נמצא על קרקעית האגם, זהו הקורבן הישראלי, קורבן נוסף נמצא צף. "זה היה מפחיד לראות את כל האנשים האלה במים - זה נראה כמו סצנה מסרט. אני עדיין מתקשה להאמין שזה נכון", אמר. "אם לא היינו מגיעים, אני חושב שכולם היו מתים", אמר.

איטליה המוסד סירה איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד