י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

רמת הגולן והחרמון: בעקבות המזרח הפרוע

רוצים לצאת למסע צפונה בחול המועד? 'בחדרי חרדים' ו'טלחופש' מגישים פרויקט תיירות מיוחד ומורחב

הגולן. צלם: אלישמע סנדמן וי. מרזר
הגולן. צלם: אלישמע סנדמן וי. מרזר

מבוא: רמת הגולן היא חבל הארץ המתוייר והמטוייל ביותר בישראל. יש בה, במפסלת ההר המשקיפה מצפון מזרח, את כל מנעד ההתרגשות ופעימת הלב. היא מדברת בשפתה המיוחדת לכל יהודי וישראלי באשר הוא. חיים בה יחדיו בהרמוניה שאין שנייה לה, חילונים ודתיים, שדות ומטעים עם בסיסי צבא, פרות עם טנקים ודחפורי D – 9 , חיי תורה ועבודה, הגשמה ואיכות חיים.

ישראל גילתה את רמת הגולן ואוהבת אותה והרמה משיבה לה אהבה. בשינויי הצבעים שבחילופי העונות, בלהט צבעי פריחה וירוק רענן ובשריפות הקוצים של הקיץ.

אלפי שנות היסטוריה יהודית מקופלות בשדות הבזלת. מקרב הגבורה המופתי של לוחמי העיר גמלא כנגד לגיונות רומי במרד הגדול של שנת 66 , דרך חיי התורה בכפר התלמודי קיסרין, שם שכן מדרשו של רבי אבון אשר רוחו שורה עדיין על הכפר המשוחזר ועל בימת בית הכנסת העתיק שבטבורו.

דפי גבורה של מורשת קרב נכתבו בין אבניה של רמת הגולן. בקרבות שחרור הרמה במלחמת ששת הימים והקרב הנורא בתל פאח'ר ועד לקרבות הבלימה של חטיבות השריון 7 , ו – 188 בעמק הבכא וכיבושו מחדש בקרב מופת של מוצב החרמון בידי חטיבת גולני.

רמת הגולן היא בית, היא מטע ושדה, היא חומת מגן, היא מופת לחיים יחדיו והיא כותבת מדי יום פרקים מפוארים הנכתבים ברגליהם של מטייליה ובעומק ליבם.

היום אנו מטיילים ברמת הגולן. ממורדות החרמון ועד לטיילת הנוף המרטיטה, הצופה לכנרת שבשטחה הדרומי.

קחו איתכם נעלי הליכה נוחות, מי שתייה ומפה. קחו איתכם את המשפחה בנתיבי האש בבחינת "והגדת לבניך". רמת הגולן טובה לטיול של יום, של שבוע ושל הרבה יותר. יש בה אלף פנים וכולם אוהבים ומזמינים. תיירות לינה ונופש, קולינאריה משובחת, אומנות ייחודית, שמורות טבע, בתי מדרש שוקקים.

מבתי הכנסת שבקצרין עיר הגולן וביישובים הרבים הנוספים עולה קול תפילה אוהבת לארץ הבזלת, שאדמתה אוהבת היא, מעניקה ומגשימה חלומות.

רמת הגולן על קצה המזלג:

ממצאים בצפון ובמרכז הגולן מהתקופה הכלקוליתית ותקופת הברונזה הקדומה מתארכים אלפי שנות התיישבות אדם בחבל ארץ ייחודי זה.

רמת הגולן מוזכרת לראשונה בספר "דברים" כעיר בתחום שבט המנשה ובתוספתא למסכת מכות פרק ג' הלכה ב': "שלוש ערים הפריש יהושע בארץ כנען והיו מכוונות כנגד שלוש שבעבר הירדן כשתי שורות שבכרם. חברון ביהודה כנגד בצר במדבר, שכם בהר אפרים כנגד רמות בגלעד, קדש בגליל כנגד גולן בבשן"

שטחה הכולל של רמת הגולן הוא כ – 1,800 קילומטרים, מהם 1,200 בשליטת ישראל והיא מיוחדת בהרכביה הגיאולוגיים המשתנים, במימיה הזכים שאין כמותם לשתייה ובאדמתה הפורייה. חקלאי הגולן נוהגים לומר בגאווה "שאם תתקע מקל של מטאטא באדמת הבזלת, הוא יצמיח ענפים ועלים וייתן פרי בשפע"...

אל החרמון
החרמון הינו ההר הגבוה ביותר בישראל וממוקם בגבולה הצפון מזרחי של הארץ. פסגתו הגבוהה של החרמון, 2,814 מטרים נמצאת בגבול סוריה ולבנון ונקודת הגובה הגבוהה ביותר הנמצאת בידי ישראל, היא 2,236 מטרים וממוקמת עליה הכיפה של מוצב מצפה שלגים, צפון מזרחית לרכבל העליון באתר הסקי.

על מורדות החרמון נמצאים שני יישובים יהודיים, נווה אטי"ב ונמרוד ושני כפרים דרוזיים, עין קיניה ומג'דל שאמס, הגדול שבכפרי הדרוזים ברמת הגולן.

כתף שיאון, היא הר דוב, שבה לפי מסורת ישראל התקיימה "ברית בין הבתרים". אל הר דוב לא ניתן להעפיל עקב היותו שטח צבאי סגור. מספר פעמים בשנה מאשר צה"ל למטיילים וליהודים דתיים לעלות על ההר אל המקום הנזכר ולערוך שם תפילות נשגבות, הכי קרוב לשמיים.

שתי שלוחות נוספות היורדות מן החרמון הן כתף שריון וכתף חרמון.

נעפיל אל אתר החרמון בכביש היפהפה והתלול העושה דרכו מהכפר מג'דל שאמס עד למגרש החנייה שבכניסה לאתר. בימי החורף נעשית העלייה לאתר באמצעות אוטובוסים ממגרש חנייה ענק הממוקם במורדות ההר.

בקיץ עשיר החרמון בפריחה משגעת ומפסגתו נישא נוף קדומים. בימים בהירים במיוחד, כך אומרים, ניתן לראות מפסגתו את ירושלים. בימי החורף, כשההר מכוסה מטרים של שלג לבן אפשר להחליק על השלג בכיף, ללמוד סקי ע"י מדריכים מוסמכים ומנוסים באתר ולהעפיל אל פסגת הרכבל העליון.

בשל גובהה והאקלים הקר השורר בה, בפסגת החרמון צומחים צמחים עשבוניים צמודי קרקע בלבד ואילו מדרונותיה עדויים עצי אלון מצוי ושיחי דובדבן משתרע. בין בעלי החיים שהחרמון הוא ביתם ניתן למצוא את שממית החרמון, סיטת הצוקים וירגזי החרמון. עד שנת 1917 חי בגולן הדוב הסורי ובתקופת הצלבנים ניצודו אריות על מורדות החרמון.

הקרב על מוצב החרמון במלחמת ששת הימים: רגע לאחר שירדתם מהרכבל בתחנתו העליונה שבפסגה, קחו נשימה עמוקה. אתם יוצאים לא רק אל נקודת התצפית המופלאה והגבוהה ביותר בישראל, אלא אל פצע שעדיין מדמם בשיעורי מורשת הקרבות של צה"ל. כמטחווי קשת מנקודת היציאה ממבנה הבטון המאסיבי, נמצא מוצב הפיתולים. כאן התרחש קרב הדמים של חטיבת גולני עם הקומנדו הסורי במלחמת יום הכיפורים.

בפרוץ מלחמת יום הכיפורים, 6.10.1973 פשטו כוחות קומנדו סוריים במסוקים על מוצב החרמון וכבשו אותו, תוך שהם מותירים לוחמים חבויים במחילותיו. סיפוריהם מסמרי שיער עד היום. בתאריך 8.10.1973 נעשה ניסיון ראשון לכיבושו מחדש של המוצב, אלא שהניסיון נכשל, ו – 25 לוחמי גולני איבדו בו את חייהם.

לקראת סוף מלחמת יום הכיפורים עלתה חטיבת גולני כולה בטיפוס רגלי הירואי ובקרב נורא עקוב מדם, שוחרר מוצב החרמון ודגלי ישראל וחטיבת גולני שבו להתנוסס על תרניו. בבואנו לתור את הפסגה, בין שלוגית שלג אחת לשנייה, בין פרח לשיח, נזכור את הקרב שהתנהל במקום ואת גבורת הלוחמים.

צלם: אלישמע סנדמן וי. מרזרצילום: צלם: אלישמע סנדמן וי. מרזר
צלם: אלישמע סנדמן וי. מרזר

אל צפון רמת הגולן
לאחר שנבקר באתר החרמון ונחזור עמוסי חוויות ממגוון הפעילויות העשיר, נרד בזהירות בכביש ונעבור דרך בריכת רם, אגם טבעי בתוך לוע הר געש קדום, המהווה אתר תיירות, שיט ופיקניק למשפחות. את האגם מקיפים מטעי התפוחים של כפרי הדרוזים, בעמק המכונה עמק "יעפורי". במרכזו של העמק ממוקם אחד משני האתרים הקדושים לדרוזים בישראל. בדרך אפשר לטייל בסמטאות הכפרים הציוריים, לפגוש את הדרוזים, אנשי הרים גאים ונשואי פנים, אשר יברכו אתכם לשלום במאור פנים וישמחו לארח אתכם בבתיהם, במסעדות הכפר ובבתי האירוח המקסימים שבו.

משם נמשיך ונרד בכבישי צפון רמת הגולן, בינות לעצי האלון והאלה ביער מסעדה וביער אודם. משני צידי הכביש יבחינו חדי העין שביניכם בשרידי כפרים ומוצבים סוריים נטושים, עדות לקרבות מלחמת ששת הימים ברמת הגולן.

ביישובים עין זיוון, אלרום, שעל, נווה אטי"ב ונמרוד ממתינות לכם אטרקציות רבות כגון קטיף פירות עצמי, טיולי ג'יפים, טיולי טרקטורונים וריינג'רים, שוקולטריית דה קרינה המפורסמת
יקבי בוטיק המייצרים יין משובח כשר למהדרין שבמהדרין.

בדרך היורדת מהכפר הדרוזי בוקעתא אל קיבוץ אלרום, תבחינו משמאל לכביש בתל נישא לגובה ובפסגתו מוצב צה"לי. זהו הר חרמונית שגובהו 1,100 מטרים מעל פני הים. דרך נוחה לרכבים פרטיים ולרכבי שטח עוקפת אותו מימין ומדרום לו ומובילה אל פאתי עמק הבכא, אל פרק גבורה בדברי הימים של צה"ל וחיל השריון במלחמת יום הכיפורים.

עז 77: השישה באוקטובר 1973 תופס את לוחמי חטיבה 7 בשטחי כינוס בצפון רמת הגולן. היתה זו האינטואיציה של אלוף משנה דאז אביגדור יאנוש בן גל, אשר חש כי הסורים מתכננים לצאת למלחמה ולחץ להעלות את גדוד 77 עז בפיקודו של גיבור ישראל סא"ל אביגדור קהלני לתגבור כוחות השריון ברמת הגולן ובעקבותיו, ימים מספר לפני פרוץ המלחמה, את יתר כוחות החטיבה.

בשתיים בצהריים פתחו הכוחות הסוריים בהפגזה ארטילרית כבדה על רמת הגולן ולאחריה זרמו נחילי השריון הסורי ושטפו את הכוחות המעטים של צה"ל, כשהם מותירים מאחוריהם מוצבים נצורים. חטיבה 188 נשחקה עד דק ביומה הראשון של הלחימה ושדרת הפיקוד שלה בראשות המח"ט אלוף משנה יצחק בן שוהם והסמח"ט סגן אלוף דוד ישראלי, נהרגה.

בתווך אל מול עמק הבכא הנשטף במאות ואלפי טנקים, עומדים טנקי גדוד 77 , בגימטרייה עז ולא זזים. הטנקיסטים הצעירים עמדו בגבורה אל מול הסורים, כשלצידם נפגעים טנקים ונהרגים ונפצעים מפקדים ולוחמים. סיום קרבות הבלימה מוצא את המג"ד קהלני ביחד עם שרידי הגדוד על הרמפות אליהן שבו, צופים בכוח הסורי הפצוע הנוטש את העמק ובורח בחזרה לסוריה.

קולו הנשנק מהתרגשות ומבכי של מח"ט 7, יאנוש, למג"ד קהלני, מצמרר עד היום ברשתות הקשר. "אתה גיבור ישראל", הוא אומר לו שם. קהלני חזר מהמלחמה עטור באות הגבורה, השני לאחר אות המופת שקיבל במלחמת ששת הימים. הוא איבד במלחמה את מיטב מפקדי ולוחמי הגדוד. משפחתו שילמה אף היא מחיר דמים כבד, כשאיבדה את אחיו של אביגדור, עמנואל אשר נפל בגבורה כטנקיסט בסיני ואת אילן, אחיה של אשת קהלני, השני מבין אחיה שנפל במערכות ישראל
למרגלות הר חרמונית, אל מול מטעים וכרמים המכסים כיום את עמק הבכא הוא עמק האימה, התארגנו לוחמי גדוד 77 והקימו אנדרטה לזכר הנופלים בקרבות הבלימה ובקרבות הפריצה לסוריה.

טנק T – 62 סורי עומד שם וסימני פגיעת פגזי נ"ט עודם ניכרים על שריונו המצולק.
על לוחות שריון שהגנו על שרשראות טנקי הצנטוריון ( שוט ) של הגדוד חרותים שמות הנופלים ולצידם מקאמה שכתב לזכרם קובי בן יציב, קצין הקשר של הגדוד. "אחי גיבורי הגולן" הוא קרא למקאמה, מחווה לגיבורים שלא שבו. באולפני אלרום שבקיבוץ אלרום ניתן לצפות בסרט ובמצגת יפהפייה ומרגשת אודות לחימת הגדוד בקרבות הבלימה. מומלץ בחום. אל תוותרו!

אל מרכז הגולן
מעמק הבכא וקיבוץ אלרום נרד בכביש 98 אל עבר מרכזה של רמת הגולן. הדרך עוברת על פני מחנה נפאח ועל פני מפקדות חטיבות הגולן.

למעוניינים להמשיך אל עבר גשר בנות יעקב והגליל העליון, ניתן להמשיך ישר בכביש ולאלה שהטיול בגולן עבורם רק התחיל, מומלץ לפנות שמאלה בצומת קדמת צבי ולהיכנס למושבה קדמת צבי, מהצעירות שבנקודות ההתיישבות ברמת הגולן. במושבה היפה והרוגעת, הבנויה על חורבות המוצב הסורי עין סמסם, ישנו יקב בוטיק וישנה גברת אחת אשר שתי ידיה ברוכות וריבותיה הכשרות הן מעדני מלכים של ממש.

מהמושבה קדמת צבי נמשיך בכביש עד צומת צנובר ונפנה בה שמאלה אל בירת הגולן, קצרין.

סיפורה של קצרין בירת הגולן מתחיל אי שם בשלהי מלחמת ששת הימים. לאחר שחרורה של הרמה נשלחת משלחת ארכיאולוגית לתור את אתרי הגולן ולמפות אותם. בין חברי המשלחת היה גבר צעיר, צנום ומזוקן. שמו של הצעיר, שמואל, סמי בר לב. האיש המיוחד הזה חלם בעיני רוחו על עיר עברית ברמת הגולן ותקופה קצרה לאחר מלחמת יום הכיפורים, בשנת 1977 עלה גרעין מתיישבים ראשון לשטח הפלאטו שבין ואדי נחל משושים לוואדי נחל זויתן.

את שמה של קצרין נתן לה הכפר התלמודי קיסרין, אשר שרידיו המפוארים ובראשם בית הכנסת, מצויים בפארק קצרין, מרחק הליכה קצר מהעיר עצמה. מגרעין קטן של כמה עשרות אנשים, קצרין של היום מאכלסת כעשרת אלפי תושבים ומשמשת מרכז מנהלי, תרבותי וצרכני ליישובי האזור.

כבר בכניסה לקצרין שוזפות העיניים את מבני הקניון, את מבנה בית הספר התיכון נופי גולן ואת המכללה האקדמית אהלו בקריית החינוך המרשימה. פיאצה מלכותית ובמרכזה מזרקה מעוצבת מקבלת בברכה רעננה את פני הבאים, פינת רוגע קסומה.

חובבי הטיול הרגלי מוזמנים להחנות את הרכב בחניית המרכז המסחרי המטופח של בירת הגולן ולטייל בה ברגל. העיר קצרין בנויה רבעי מגורים כשבמרכזו של כל רובע טיילת ייחודית עם מתקני משחק וספסלים מוצלים.

בין אתריה הרבים של קצרין: פינת החי המרשימה ופארק המשחקים האתגרי לילדים, מגרש הכדורגל המרכזי, מוזיאון עתיקות הגולן, פארק קצרין העתיקה, חוצות הגולן, קניון לב קצרין ומסעדת פרנצ'וק הכשרה למהדרין, ספרייה גדולה, אולם מופעים, מתנ"ס תוסס ואולם כדורסל מרשים.

מבין מסלולי הטיולים היוצאים מקצרין ניתן למנות את מסלול בריכות הזויתן המתחיל בסמוך למגרש הכדורגל בדרומה של קצרין ואורך כשלושת רבעי שעה הליכה לכל כיוון. מפל נחל שיח מוסא השוצף בחורף, אשר אליו מוליך שביל כבוש בשדה מפאתיה הדרם מזרחיים של קצרין בסמוך למבני ישיבת ההסדר, (צומת קצרין דרום), מסלול הליכה אל בריכות נחל משושים היוצא מרחוב סער, רחובה המערבי של קצרין, מסלול הליכה קצר אל פארק קצרין העתיקה שבו כפר תלמודי משוחזר, שרידי בית כנסת עתיק ואמפיתיאטרון.

בערביה היפים של קצרין אל תחמיצו בילוי בפאב "הסבתא" המיתולוגי, הממוקם במבנה אבן עתיק בפארק קצרין העתיקה. הפאב כשר למהדרין וסגור בשבתות. בערבי ימי ג' נערכים בו שיעורי תורה קבועים בראשות הרב יוסף לוי, רב העיר קצרין.

ברחובותיה של העיר קצרין ישנם צימרים ודירות קיט לזוגות ולמשפחות, המתאימים לציבור הדתי חרדי ובעיר בתי כנסת עם מניינים קבועים, מקוואות טהרה, שיעורי תורה וקהילה דתית מסבירת פנים.

הי דרומה בציר המפלים
מקצרין ממשיך טיולנו אל צומת קצביה ומשם דרומה בציר המפלים אל דרום רמת הגולן. בכיכר הראשית של קצרין, אשר במרכזה מתנוסס פסל יפהפה עצום מימדים, נפנה ימינה, נחלוף על פני פארק קצרין העתיקה ואזור התעשייה של קצרין, נרד בזהירות עם הכביש לתוך ואדי זויתן ונצא ממנו בפיתול אל עבר הצומת. משמאלנו מתנוסס תל צבאח, ביתה של חטיבה 7 . בצומת קצביה, אל מול חניון החטיבה נפנה שמאלה וניסע צפונה עם הכביש המעפיל אל רמת הגולן מפתחת הכנרת וצומת יהודיה עד לצומת הבאה.

בצומת זו שהיא ברורה ומסומנת היטב נפנה ימינה אל כביש האורך המוליך אל דרומה של רמת הגולן. שמו של הכביש, ציר המפלים, ניתן לו על שם עשרות הנחלים ופלגי המים החוצים אותו ומסתירים בקרבם בריכות חמד ומפלים שוצפים.

אתרים מרכזיים לאורך הכביש:
• כפר האמנים במושב אניעם
• מפלי נחל עיט
• אחו נוב המאכלס בחורף ובאביב את ריכוזי האירוסים והנרקיסים הגדולים והמרשימים ביותר בארץ
• חוות הניסויים החקלאית ליד המושב הדתי אבני אית"ן
• נחל גמלא ושרידי העיר גמלא

גמלא: המרד הגדול של שנת 66 לספירה, מצאה את העיר גמלא עומדת על ביצוריה הכבדים במורד גבעה תלולה אשר משני צידיה תהומות עמוקים. העיר גמלא שהיתה אחת ממבצריו של יוסף בן מתיתיהו, הוא יוספוס פלביוס ההיסטוריון המזהיר והיהודי האומלל, הוקפה בכוחות לגיון רומיים שצרו עליה ובנו חומת מצור בחלק השטוח יחסית, המוביל ממישר הרמה אל העיר.

באישון לילה חדרו קומץ חיילים רומאים מתחת לחומת העיר ובעקבותיהם שעטו הלגיונות. לוחמי העיר הגנו עליה בחירוף נפש. אלפי אבני גלגול כבדות ושרידי חיצים שנמצאו בה מעידים כאלף מילים על קרב הגבורה. חיילי רומי מצאו את עצמם נלחמים מבית לבית וקורסים מעוצמת כובדם מגגות בתי העיר אל קרקעיתם.

ניסיון הכיבוש הראשון נכשל. בניסיון השני כבר לא עמד כוחם של הלוחמים מגני העיר והכוח הרומי העדיף, שטף את העיר ודחק את תושביה אל קצה הגבעה התלולה, משם לפי דברי יוסף בן מתתיהו, קפצו אל מותם.

במשך השנים נחפרו העיר וסביבותיה בידי הארכיאולוג הידוע שמריה גוטמן והתגלו בה שרידי בית כנסת וחיים יהודיים, כמו גם אוצר מטבעות שעליהן נחרת, "גמלא למען ירושלים".

עד היום מבקרות בעיר משלחות של תלמידי בתי ספר, תנועות נוער וחיילי צה"ל. אל מול שרידי העיר ממוקם אתר ההנצחה לנופלי רמת הגולן במלחמות ישראל וטקס רב רושם נערך בו ביום הזיכרון.

המשפט "גמלא לא תיפול שנית" היא המוטו של צעירי הגולן והם נושאים אותו עימם. בחתונות צעירי הגולן נאמר משפט זה בעת מעמד שבירת הכוס בחופה, מנהג שהפך למסורת קדושה. דרום רמת הגולן הינו שטח מישורי שאדמתו פורייה ומשמשת מצע מושלם לגידולי שדה, מטעי עצי פרי ונשירים.

אוכלוסיית דרום הגולן מורכבת מאנשי הציונות הדתית ומתושבים חילונים ויחד הם יוצרים מארג חיים משותפים מופלא, שאות ומופת הוא לחיים יחד. בדרום הגולן ממוקם היישוב חיספין, המרכז ליישובים הדתיים וכן המרכז הכפרי בני יהודה שמשמש כמרכז צרכני, חינוכי ומנהלי ליישובי דרום הגולן כולם.

אתרי דרום הגולן:
• מצפה אופיר: נקודת תצפית מהמצוק של דרום הגולן. הוקם ע"י ג'ימי שעל חקלאי ואיש הגולן ממושב גבעת יואב הסמוך, לזכר בנו אופיר שנהרג בנסיבות טראגיות בהיותו תלמיד תיכון. ממצפה אופיר נמתח שביל הליכה על המצוק אל מול הנוף עד לשרידי בני יהודה העתיקה וקרן עין גב
• החווה הלימודית הפעילה במושב הדתי אבני אית"ן המפעילה פעילות חקלאית, קטיף פירות עצמי וטיולי ריינג'רים, אופניים וחמורים
• טיילת נוף כפר חרוב נמתחת על שפת המצוק מקיבוץ כפר חרוב ועד לקיבוץ מבוא חמה. הנוף מהטיילת מהפנט ונחשב לאחד מהנופים היפים בעולם כולו. לאורך הטיילת ממוקמים ספסלים מוצלים ומרפסות לנוחות המטיילים
• מרכז ההנצחה בתל סאקי מתאר את קרב הגבורה של לוחמי התל במלחמת יום הכיפורים. במרכז מצגת אור קולית ונמצאים בו שרידי בונקר הבטון הזעיר שבו שהו הלוחמים וכן שרידיהם של נגמ"שי החילוץ שניסו לחבור לכוח הנצור ולחלץ אותו מן התופת ושנפגעו מאש סורית למרגלות תל סאקי
• מרכז השופרות במושב גבעת יואב: מפעל שופרות בעל סיפור ייחודי, המייצר שופרות מהודרים כשרים למהדרין לקהילות יהודיות ולבתי כנסת בארץ ובעולם
• קל דעת: סיורי סגווי במושב הדתי אלוני הבשן – 050-8875507

רמת הגולן לינה ונופש
• אפיקי מים עוזרי מושב אבני אית"ן: 052-5869713 \ 052-5869712
• חאן אל על מושב אבני אית"ן: 04-6602569
• רם ברמה מושב אבני אית"ן: 04-6762088
• תיירות עין זיוון צפון רמת הגולן: 04-6993610
• ניחוח הגולן חד נס: 050-7781271

הכתבה באדיבות אתר טלחופש
למסלולים, צימרים, אטרקציות ומסעדות באזור לחצו כאן
צפון טיול גולן חרמון טלחופש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד