כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
ספרים מול מטבעות

"החזירו אותן": חרדים או חילונים? זה המגזר שמחזיק עתיקות בביתו

משרד המורשת ורשות העתיקות יוצאים במבצע להחזרת עתיקות שנמצאות בידי הציבור | חילונים מחזיקים יותר במטבעות (43%) בעוד שדתיים-חרדים מחזיקים יותר בספרים (33%) | הנכונות למסור עתיקות לידי רשות העתיקות עולה עם ההתבגרות בגיל

"החזירו אותן": חרדים או חילונים? זה המגזר שמחזיק עתיקות בביתו
צללית, אילוסטרציה צילום: freepik

לא רק בצבא: משרד המורשת ורשות העתיקות מכריזים על מבצע להחזרת עתיקות שנמצאות בידי הציבור.

מבצע "אם זה עתיק-מחזירים בקליק", שיתקיים בין התאריכים 5-15.6, יקרא לאזרחים להעביר לידי רשות עתיקות פריטים קדומים שנמצאים ברשותם.

המבצע יבקש להגביר בציבור את המודעות לעתיקות ולחשיבותן, לגלות עתיקות בעלות ערך שנמצאות בידי הציבור ולהשיב אותן ל"ביתן הטבעי", ואולי אף להפיק מהן ידע היסטורי משמעותי.

עתיקה, היא פריט או מבנה שנעשו בידי אדם לפני שנת 1700 לספירה. בסקר שערך מכון גיאוקטוגרפיה עבור משרד מורשת ורשות העתיקות בציבור הרחב, העידו 15% מהנשאלים כי יש ברשותם עתיקות. העתיקה הנפוצה ביותר הינה מטבעות, ולאחריה - כלי מתכת וספרים. חילונים מחזיקים יותר במטבעות (43%) בעוד שדתיים-חרדים מחזיקים יותר בספרים (33%).

הנכונות למסור עתיקות לידי רשות העתיקות עולה עם ההתבגרות בגיל. 76% מהנסקרים מעל גיל 35 הביעו נכונות למסור את העתיקה, 82% מאנשים מעל גיל 55 ו- 91% מעל גיל 65.

במהלך המבצע, יוכלו האזרחים להחזיר את הממצאים הקדומים שברשותם לאחת מ-4 נקודות האיסוף, הפרוסות ברחבי הארץ, מצפון ועד דרום. במידת הצורך, ובמקרים בהם העתיקות כבדות וגדולות, יגיעו לאסוף את הממצאים מביתם ועתיקות אלו יועברו לשטחי הכינוס.

לרגל המבצע, ועל מנת לדייק ולהטיב את הקשר עם האזרחים, ייפתח ב-5.6 מוקד מיוחד לציבור, אשר יקבל פניות במגוון אפיקים: אתרי האינטרנט של רשות העתיקות ומשרד מורשת, דוא"ל, טלפון, וואטסאפ, פייסבוק וכיו"ב. המוקד יאויש על ידי ארכיאולוגים מוסמכים, שיוכלו לאבחן מרחוק, באמצעות תשאול קצר, האם הממצאים הנמצאים אצל האזרח הם אכן עתיקות, ולתשאל את סיפורן ומוצאן. בנוסף, המוקד יפנה אל נקודות האיסוף הקרובות לבתיהם, או יתאם ביקור בבית הפונה ואת איסוף העתיקות משם.

מטבעות ספרים רשות עתיקות עתיקות מבצע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד