כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
מסמכים שהודלפו חושפים

אוקראינה תכננה לפוצץ את נורד סטרים

לארה"ב היה מידע מודיעיני על תוכנית אוקראינית לתקוף את צינור נורד סטרים שלושה חודשים לפני שאירעה פגיעה בצינור. ממשל ביידן למד מ"בעל ברית קרוב" שהצבא האוקראיני תכנן מתקפה סמויה על צינור נורד סטרים

אוקראינה תכננה לפוצץ את נורד סטרים
צינורות גז צילום: Pixabay

הוושינגטון פוסט דיווח, כי על פי מסמכים שהודלפו, ל-CIA נודע באמצעות סוכנות ריגול אירופית, כי כוחות אוקראינים תכננו לפוצץ את קו נורד סטרים, שהתרחש בספטמבר שנה שעברה.

ב-26 בספטמבר, כמה פיצוצים שמקורם לא ידוע והתרחשו מתחת למים, פגעו בקווי נורד סטרים המחברים את רוסיה וגרמניה על פני הים הבלטי. הפיצוצים התרחשו בשני אזורים כלכליים השייכים לשוודיה ודנמרק, ובשתי המדינות אומרים כי הפיצוצים היו מכוונים, וכי מתנהלת חקירה עם גרמניה, אך טרם זיהו את האחראים לכך.

לפי ה"וושינגטון פוסט", לממשל ביידן נודע מבעל ברית קרוב כי הצבא האוקראיני תכנן מתקפה חשאית על צינור הגז הטבעי, המשתרע מרוסיה לגרמניה, "נורד סטרים", שבוצעה על ידי צוות שהורכב מ-6 צוללנים שנתנו דווחים למפקד הכוחות המזוינים האוקראינים.

העיתון הוסיף כי דו"ח המודיעין האירופי כלל ראיות מדויקות הקושרות את ממשלת אוקראינה למתקפה שתוכננה בים הבלטי, וכי המודיעין האמריקני שיתף את המידע שלו עם גרמניה ומדינות אירופה ביוני האחרון.

גורמים אוקראינים, שהכחישו בעבר כי ארצם הייתה מעורבת בתקיפה, לא הגיבו לבקשות לתגובה. הבית הלבן גם סירב להתייחס לסדרה מפורטת של שאלות בנוגע לדו"ח האירופי ולמזימה הצבאית האוקראינית לכאורה, כולל האם גורמים רשמיים בארה"ב ניסו למנוע את המשימה. גם ה-CIA סירב להגיב.

ארצות הברית וארגון נאט"ו תיארו את הפיצוצים כ"פעולת חבלה". מוסקבה מאשימה את המערב, ושני הצדדים לא סיפקו כל ראיה.

העיתונאי האמריקני, סימור הרש, האשים את התקשורת ואת הרשויות האמריקאיות בהסתרת סיפור מעורבותה של וושינגטון בהפצצת שני צינורות הגז נורד סטרים.

ב-8 בפברואר פרסם הרש מאמר על חקירת פיצוצי צינורות גז, הוא הצהיר כי במהלך תרגילי נאט"ו בקיץ 2022, הטמינו צוללנים אמריקאים חומר נפץ מתחת לצינורות הגז, ולאחר מכן הנורבגים הפעילו אותם.

לאחר פרסום התחקיר ביקשה רוסיה מארה"ב הבהרות לגבי התקרית, אך הפנטגון אמר אז שלארצות הברית אין שום קשר להפצצות הללו. דוברת המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, אדריאן ווטסון, תיארה את התחקיר של הרש כ"פרי דמיון", הנציבות האירופית ראתה בממצאי החקירה "ספקולציות בלבד".

מלחמת אוקראינה רוסיה ארה''ב פיצוץ נורווגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד