כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
"אתם תתבזו"

בתום דיון סוער: הצעת החוק של הח"כ בליכוד אושרה בטרומית

מליאת הכנסת אישרה בטרומית את ביטול ההוראה האוסרת על מי שכיהן כחבר ועדה ממונה או שעמד בראשה, להתמודד בבחירות לרשות המקומית בה כיהן. הצעת החוק אמורה לסייע לראש הוועדה הקרואה של העיר טבריה, בועז יוסף, שיוכל להתמודד לראשות העיר כבר בבחירות הקרובות

בתום דיון סוער: הצעת החוק של הח"כ בליכוד אושרה בטרומית
עמית הלוי צילום: Gershon Elinson/Flash90

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק הרשויות המקומיות של חבר הכנסת עמית הלוי. 46 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 41 שהתנגדו והיא תועבר לוועדת הכנסת.

מוצע לבטל את ההוראה האוסרת על מי שכיהן כחבר ועדה ממונה או למי שמונה לעמוד בראש ועדה כאמור, להתמודד בבחירות לרשות המקומית בה כיהן.

הצעת החוק אמורה לסייע לראש הוועדה הקרואה של העיר טבריה, בועז יוסף, שיוכל להתמודד לראשות העיר כבר בבחירות הקרובות, במידה והחוק יעבור סופית. יוסף מונה לראש הוועדה הקרואה על ידי דרעי, זאת לאחר פיטורי ראש העיר לשעבר רון קובי.

בדברי ההסבר נכתב: "בשנת 2008 התקבל בכנסת תיקון מספר 39 לחוק הרשויות המקומיות. עניינו של התיקון בהגבלת הזכות להיבחר והוא תיקן את סעיף 7 לחוק וקבע כי אנשי ציבור ואנשי מקצוע שמונו כחברי ועדה ממונה או כיושבי ראש אותה הוועדה לא יהיו רשאים לעמוד לבחירה ברשות המקומית בה הם מונו כאמור בבחירות שייערכו בה לראשונה לאחר מינויים.

עד תיקון 39 לא הוגבלו מי שמונו כחברי ועדה ממונה בזכותם להיבחר, מציאות שהתחשבה בכישרונו של מי שכיהן בתפקידים אלו וביכולתו הטבעית לתרום לרשות המקומית עליה הופקד ושאותה הוא מכיר היטב. גם כיום, אין הצדקה להטלת מגבלות יתרות על הזכות להיבחר ובעיקר ביחס לאוכלוסייה איכותית ומשכילה שיכולה לתרום רבות לרשות מקומית המצויה במשבר כלכלי ומשום כך מונתה לה ועדה ממונה מלכתחילה".

עוד נכתב: "הזכות להיבחר היא מהזכויות הבסיסיות והחשובות בדמוקרטיה ויש להגבילה אך ורק במקרי קיצון, מקרה זה הנוגע למיעוט הרשויות המצויות במשבר תקציבי או אחר, ביחס לחברי הוועדה הממונה ברשות, אינו בין מקרי הקיצון האלו ולכן מהווה מגבלה שאינה ראויה על הזכות לבחור ולהיבחר".

ח"כ עמית הלוי אשר הציג את הצעה אמר: "החוק כמו שאני מציע כאן היה קיים במשך 50 שנה. החוק הזה נוגע בליבת הדמוקרטיה, אנחנו כשלטון מרכזי לא טוב שנתערב לתושבי הרשויות ונגיד להם במי הם לא יכולים לבחור. הערכים המכריעים הם שתושבי רשות יוכלו לבחור בטוב בעיניהם."

שר הפנים משה ארבל אשר השיב בשם הממשלה אמר: "במשרד הפנים היו חילוקי דעות בין שני הערכים של הזכות לבחור ולהיבחר לעומת הסמיכות למועד הבחירות. ועדת השרים לענייני חקיקה קבעה שיש לתמוך בהצעה בשל החשיבות לבחור ולהיבחר שהינה זכות חוקתית כבדת משקל."

ח"כ גדעון סער התנגד ותקף: "לבוא עכשיו בניסיון לבליץ' כדי להתערב במערכת הבחירות בטבריה, אני שואל את עצמי מה האובססיה שלכם לחוקים עקומים ומושחתים? החוק הזה לא יעמוד בביקורת שיפוטית אתם תתבזו תוך כדי ההליך ותישארו כרגיל בלי שום דבר ביד".

 

טבריה מליאת הכנסת עמית הלוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד