כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
חשיפה מצמררת

המחבל שהפיל מטוס, חי עוד שלוש שנים הודות לתרופה חדשה

המחבל הידוע לשמצה שהפיל מטוס מעל העיירה הסקוטית לוקרבי, ושוחרר מהכלא הסקוטי כדי למות בביתו בלוב "תוך שלושה חודשים", שרד 3 שנים נוספות "לאחר שקיבל תרופה לסרטן שנדחתה בבריטניה ואושרה בארה"ב"

המחבל שהפיל מטוס, חי עוד שלוש שנים הודות לתרופה חדשה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: pexels

מחבל שעמד מאחורי מתקפת הטרור החמורה ביותר בהיסטוריה הבריטית שרד שלוש שנים למרות אבחנה של סרטן סופני וזאת הודות לתרופה שנאסרה תחילה לבריטים אך אושרה שנים מאוחר יותר, כך נטען בספר חדש.

עבדלבאסט אל-מגרחי, שלקח חלק בחטיפת מטוס וגרם להפלתו, נמצא אשם ברצח ונידון למאסר עולם. הוא היה קצין מודיעין לובי שעזר להפיל את טיסה 103 של פאן אם ב-21 בדצמבר 1988. בסך הכול נהרגו 270 בני אדם לאחר שפצצה שהוטמנה על סיפון המטוס התפוצצה במהלך הטיסה.

מניין ההרוגים כלל 11 תושבי העיירה הסקוטית לוקרבי, שנפגעה מחלקי ההריסות. אל-מגרחי, שכונה "המחבל מלוקרבי", היה האדם היחיד שהורשע אי פעם על הפיגוע הזה. אבל הוא שוחרר ב-2009 על רקע אבחנה סופני של סרטן הערמונית.

אל-מגרחי הורשה לחיות את ימיו האחרונים בביתו בלוב לצד משפחתו, לאחר שאונקולוג נתן לו חודשים ספורים לחיות. אבל המחבל שרד כמעט שלוש שנים לאחר שחרורו, לפני שבסופו של דבר מת ב-2012.

כעת ספר חדש של האונקולוג פרופסור קרול סיקורה, שהתבקש במקור להעריך את תוחלת חייו של אל-מגרחי, זוקף בחלקו את ההישרדות המורחבת שלו לתרופה בשם אביראטרון. התרופה היתה בזמנו טיפול הורמונלי חדש לסרטן הערמונית, שלמרות שהומצא בבריטניה, נקבע כלא חסכוני לשימוש במשך שנים, כך דווח ה'דיילי מייל'.

אבל התרופה אושרה בארה"ב ב-2011, ונשלחה על ידי משפחתו של אל-מגרחי שהתגוררה בארה"ב ללוב כדי להאריך את חייו. כעת, בפעם הראשונה, פרופסור סיקורה פירט כיצד הגיע להערכתו המקורית לגבי הישרדותו של אל-מגרחי. "למרות שזה היה בלתי צפוי שהוא יחיה שלוש שנים, הוא טופל בתרופות חדשות. איכות החיים שלו בטריפולי הייתה ירודה מאוד והוא היה במיטה רוב שנת חייו האחרונה".

הוא גם אמר ל"טלגרף" שההערכה המקורית שלו לגבי תוחלת חייו של אל-מגרחי הייתה מבוססת על חוסר הטיפול שהוא קיבל בכלא. "מגרחי היה מת כפי שצפו תוך שלושה חודשים", אמר. "לא נתנו לו כלום - לא כימותרפיה כי הוא היה סיכון ביטחוני אם הוא ילך לבית החולים, והם אמרו שהם לא יכולים לתת לו את הטיפול בכלא. כן, התרופה האריכה את חייו ולמרות שמדובר בתרופה בריטית, לא יכולת להשיג אותה רק חמש שנים מאוחר יותר".

רק בשנת 2018 התרופה הפכה זמינה יותר עבור חולי סרטן הערמונית כאשר מחקרים חדשים הוכיחו את היעילות שלה מול העלות הגבוהה. הרשויות הסקוטיות אמרו כי הערכתו של פרופסור סיקורה לגבי מצבו הבריאותי של אל-מגרחי הגיעה מאוחר מדי כדי לשמש אותה בהחלטה שהובילה לשחרורו.

השחרור היה שנוי במחלוקת בזמנו, כאשר נשיא ארה"ב דאז ברק אובמה אמר כי מדובר ב"טעות". בספרו החדש אמר פרופסור סיקורה כי המקרה של אל-מגרחי לימד אותו רבות על כך שלא יהיה פסימי מדי לגבי הסיכויים של חולי סרטן לשרוד.

"הפרק העצוב של המחבל מלוקרבי לימד אותי להיות זהיר אפילו יותר מבעבר - דברים טובים בצורה יוצאת דופן יכולים לקרות לחולי סרטן", אמר.

סרטן ארה''ב בריטניה לוב סקוטלנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד