ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024
מנמיכים צפיות

פקיד אמריקאי: בלינקן ובן סלמאן סיכמו על מו"מ בין ריאד וישראל

גורם אמריקני הודיע ​​כי במהלך הפגישה בין שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן ליורש העצר, שני הצדדים הסכימו להמשיך במשא ומתן על כינון יחסים אפשרי בין ריאד וישראל. בלינקן נפגש עם שר החוץ הסעודי שהנמיך צפיות לגביע הסכם עם ישראל

פקיד אמריקאי: בלינקן ובן סלמאן סיכמו על מו"מ בין ריאד וישראל
שרי החוץ של סעודיה וארה"ב בפגישה צילום: משרד החוץ האמריקאי

גורם אמריקני הודיע ​​כי במהלך הפגישה בת שעה ו-40 דקות בין שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן ליורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בג'דה, שני הצדדים הסכימו להמשיך במשא ומתן על כינון יחסים אפשרי בין ריאד וישראל. "הם דנו בפוטנציאל לנורמליזציה של היחסים [של ערב הסעודית] עם ישראל והסכימו להמשיך במשא ומתן בנושא זה", אמר הפקיד האמריקני לרויטרס בעילום שם, מבלי לפרט.

בינתיים, בלינקן הדגיש בוושינגטון ביום שני, לפני היציאה לג'דה, כי שום התקדמות בעניין זה לא תהיה מיידית. "אין לנו אשליות שאפשר לעשות את זה במהירות או בקלות", אמר.

בעבר ציטט ה"ניו יורק טיימס" מקור וכתב כי פיתוח תוכנית הגרעין האזרחית של ערב הסעודית הוא אחד התנאים של ריאד לנורמליזציה של היחסים עם ישראל. בינתיים, הרשויות הסעודיות או האמריקאיות עדיין לא דיברו בפומבי על הנושא הזה.

שר החוץ האמריקני דן גם במגוון רחב של נושאים דו-צדדיים "בגילוי לב" בפגישתו עם נסיך הכתר של ערב הסעודית, שהתקיימה בשעות הבוקר המוקדמות של יום רביעי. הבכיר האמריקני, הוסיף כי בפגישה נדונו נושאים כמו ישראל, הסכסוך בתימן, אי שקט בסודאן וזכויות אדם בסעודיה.

"הייתה שיחה טובה ליוזמות פוטנציאליות שבהן יש לנו אינטרסים משותפים, תוך הכרה היכן אנחנו שונים", אמר הפקיד האמריקני. חלק עיקרי משיחה זו הוקדש לנורמליזציה אפשרית של היחסים בין סעודיה וישראל.

ביקורו של בלינקן בסעודיה התקיים כמעט במקביל לפתיחת שגרירות איראן בסעודיה. בשנים האחרונות, ארצות הברית וסעודיה היו מסוכסכות בנושאים כמו איך להתמודד עם האיומים של איראן, סוגיות ביטחון אזוריות אחרות, מחירי נפט וזכויות אדם.

במסגרת הביקור של בלינקן קייים ‏שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן מסיבת עיתונאים עם עמיתו האמריקני בלינקן ואמר: "ללא שלום עם הפלסטינים, כל נורמליזציה עם ישראל - התועלת שלה תהיה מוגבלת". שר החוץ האמריקני בלינקן אומר במסע"ת עם עמיתו הסעודי כי ארה"ב תמשיך ליטול תפקיד אינטגרלי בהעמקת והרחבת הנורמליזציה עם ישראל.

ג'ונתן פולטון, עמית בכיר במועצה האטלנטית, אמר לרויטרס כי סין תסייע לסעודים באזורים שבהם ארצות הברית לא עושה זאת, אך היחסים בין ריאד לבייג'ינג אינם עמוקים כמו אלה שבין ריאד לוושינגטון. "בשלב זה, אני עדיין מתאר את מערכת היחסים בין ארה"ב לסעודיה כאסטרטגית ואת יחסי סין-סעודיה כעסקאות", אמר פולטון

ארה"ב סעודיה אנתוני בלינקן נורמליזציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד