ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
"ר' גערשונדיג"

ההספד של ר' אברהם יהושע: "בלי ר' גרשון מה היה לנו? צריך רחמים הלאה"

ראש ישיבת בריסק הגרא"י סולובייצ'יק הקדיש את ה'חומש שיער'  האחרון כולו לספוד למרן הגרי"ג אדלשטיין זצוק"ל ואמר: "צריך ללמוד ממנו איך שחי את חייו והכל ברוגע של ר' גערשונדיג" • מאז הפטירה התבטא רבי אברהם יהושע מספר פעמים בכאב על החסרון של רבי גרשון בעולם

ההספד של ר' אברהם יהושע: "בלי ר' גרשון מה היה לנו? צריך רחמים הלאה"
הגרא"י סלובייצ'יק עם מרן הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

בהספד ארוך ונדיר ב'שיעור חומש' של הגאון רבי אברהם יהושע סולובייצ'יק, ראש ישיבת בריסק, נשא הגאון דברי הספד ארוכים במשך שעה שלמה על מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין זצוק"ל. בין היתר אמר הגרא"י כי לולא הגרי"ג - ישיבת פוניבז' לא הייתה מחזיקה וצריך רחמים על הדור הלאה. עוד אמר כי צריך ללמוד מרבי גרשון איך שחי את חייו ברוגע נדיר, רוגע "ר' גערשונדיג" כך הגדיר ראש הישיבה הגרא"י.

תלמידיו של הגאון רבי אברהם יהושע מספרים ל'בחדרי חרדים' כי מאז הפטירה ראש הישיבה התבטא שלוש פעמים בכאב על החסרון העצום בדור שכעת חסר את רבי גרשון, ונראה שהוא בצער גדול על כך.

להלן דבריו המלאים: "יש מדרש רבנן אמרי ז' דברים אמר שלמה על העצל ומה שאמר ... גדול מכולם אמרו לעצל רבך בעיר אמר מתיירא אני מארי שבדרך אמרו לו רבך בתוך המדינה וכו' ובחורף עצל לא יחרוש ושאל בקציר ואין מהו בחורף עצל לא יחרוש זה שאינו לומד תורה בנערותו כשמבקש ללמוד בזקנותו אינו יכול צ"ב מה השייכות לעצל וכתוב כאן שכשלומדים בעצלות אח"כ בזקנותו אינו יכול ללמוד דאל"כ מה שייך לעצל אם יהודי יכל עד כך ללמוד עד הרגע האחרון עם לומר שיעורים ללמוד עד 100 שנה רואים שלמד תורה בנערותו וישב ולמד בנערותו אצל אביו ר' הירש שהיה וואלאזינער תלמיד מהתקופה השניה של וואלאזין ואביו היה תלמיד התקופה הראשונה בוואלאזין והסבא הגר"ח היה מחשיבו למאוד והיה נקרא כשמו ר' ירחמיאל גרשון, והיה רב בשומיאץ ואביהם [ר' הירש] היו לו ב' בנים ר' יעקב ור' גרשון שהיה צריך לשולחם לבית הספר עפ"י החוק ומסר נפשו וזייף להם תעודות לידה ואח"כ ברחו מרוסיה וגרו ברמת השרון ולמדו ולמדו יומם ולילה וזהו שאל בחורף ואין שאינו יכול בזקנותו להתחיל וכתוב במדרש יודע ה' ימי תמימים כשם שהם תמימים כך שנותם תמימים כזו תמימות של שנותם".

"ועוד ביום ד' אמר שיעור יומי ושיעור כללי ואח"כ ביום ה' בלילה נכנס לבי"ח וא' אמר לי נכנסתי לחדרו בביח וישב שם עם חמצן ואמר שיעור לג' אברכים ואח"כ חזרו ע"ז בישיבה וביום שני גם היה כך ושמעתי מא' שהי' שם ביום ג' שקם בשעה חמש וחצי ואמר תהלים ואח"כ התפלל שחרית ואחז בשבע אחרי התפילה והתיישב להכין השיעור והביאו לו באמצע אוכל מרוכז ועיין בהכשר וראה שזה חלב עכו"ם ואמרו שאין ברירה ואמר זה מאכלות אסורות והלכו להביא אחר ועיין בכשרותו ואחר כך חקר על המעשרות ואם היה מגולה וקצת אח"כ נפטר, ורואים כמה היה הלמד תורה בנערותו מתוך כך".

בשלב זה התייחס ראש ישיבת בריסק למחלוקת בגבעת ישיבת פוניבז' ואמר: "ולזכותו יאמר שכל קיומה של פוניבז' זה בזכותו שמחלוקת יכולה לכלות מהמסד ועד הטפחות וכשהיה בלאגן אמר נרד להתפלל באה"ק וכולם רגזו עליו שמחריב הישיבה וזהו סתירת זקנים בנין ובלעדיו אינני יודע מה היה וצריך רחמים להלאה והפשט בזה שאדם בכל דבר מושפע מכל הסביבה והחשבונות ואדם שחי את חייו בלי השפעה מהסביבה הוא אדם ישר שהאלוקים עשה את האדם ישר והמה ביקשו וגו' שאדם שאין לו החשבונות הרבים יכול לחשוב ישר".

"והדבר שהיה בתקופה האחרונה שאני יודע שתפס אותו מאוד ענין החינוך שאחרים רצו לקחת [כסף] וגם לקחו ועשו ולהכניס כל מיני לימודים והא צעק אסור וישבו אצלו חברי הכנסת של דגל והסתכלו עליו בתימהון על נחרצותו ואמר להם התורה אומרת לא אני ואמר זה פסוקים זה פסוקים ואלו רצו לדאוג לתורה או שרצו שהתורה תדאג להם זה נקרא לחיות בלי חשבונות וכמו שחשב אביו ברוסיא שיש אנשים שרוצים להעביר על הדת וצריך רחמים ואינני יודע מה עכשיו יהיה, וצריך אפ לערנען ממנו איך שחי את חייו והכל ברוגע ר' גערשונדיג". כך הגרא:י סולובייצ'יק בהספדו.

הרב גרשון אדלשטיין הרב אברהם יהושע סולובייצ'יק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד