כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
ישנה את מאזן הכוחות

"היהלום שבכתר": התגלית שנחשפה באיראן מדאיגה את ישראל והמערב

חשיפתו של מאגר ליתיום ענק, המכיל 8.5 מיליון טונות צפוי להרים את קרנה של איראן בעולם. "עמדה זו עשויה לשנות לטובתה את מאזן הכוחות ומאזן העוצמה האזורי"

"היהלום שבכתר": התגלית שנחשפה באיראן מדאיגה את ישראל והמערב
מנהיגי סין ורוסיה בפגישה צילום: צילום דוברות הקרמלין

התחזקותה הגיאופוליטית של איראן בתקופה האחרונה היא עובדה מוגמרת. אחרי נתק של שנים, האיראנים חידשו את היחסים דיפלומטיים על מדינות המפרץ ובראשן סעודיה ונראה כי למרות הלחץ האמריקאי והסנקציות שמוטלות עליה, היא רושמת התקדמות משמעותית בפיתוח תוכנית הגרעין - ונפילת המשטר אינה נראית באופק.

כעת יש לטהרן סיבה נוספת לחייך. מעמדה הכלכלי והשפעתה הגיאופוליטית של איראן צפויים להתחזק משמעותית בקרוב. כל זאת על רקע חשיפתו של מאגר ליתיום ענק, המכיל 8.5 מיליון טונות – המאגר השני בגודלו בעולם אחרי צ'ילה – שנמצא במחוז האמדן שבמערב המדינה. כך לפי מאמרה של ד"ר ענת הוכברג מרום ב'מעריב'.

לא זו בלבד שמדובר בכ־10% מסך כל הרזרבות העולמיות של "הזהב הלבן", הנאמדות כיום בכ־89 מיליון טונות, אלא שהתגלית - העשויה להציל את כלכלת איראן ולבטל לכאורה את אפקטיביות הסנקציות עליה – היא "ג'וקר מנצח". היא צפויה להטות את מאזן הכוחות האזורי ולהקנות לאיראן כוח ומעמד גיאופוליטי כלכלי חסרי תקדים.

תגלית זו עשויה להשפיע באופן דרסטי על שוקי האנרגיה והכרייה הגלובליים, לצד תעשיית הסוללות והרכבים החשמליים בעולם. כל אלה, בתורם, צפויים להוביל לשינויים מרחיקי לכת בכלכלה ובפוליטיקה העולמית, להטות את מרכז הכובד חזרה אל המזרח התיכון, וכן להשפיע על מפת היחסים והאינטרסים בזירה הבינלאומית.

גורם בכיר במשרד התעשייה והמכרות האיראני טען כי מדובר במאגר הליתיום הגדול ביותר בעולם הממוקם מחוץ לדרום אמריקה (ארגנטינה, בוליביה וצ'ילה אחראיות ל־58% מהמשאבים העולמיים) והשני בגודלו אחרי המאגר בצ'ילה, המכיל 9.2 מיליון טונות ליתיום.

המינרל הזה נחשב ל"יהלום שבכתר" בשל ערכו וחשיבותו העצומה לייצור סוללות לתעשיות אלקטרוניקה שונות, ובהן מכוניות חשמליות, מחשבים ניידים וטלפונים סלולריים, פאנלים סולאריים ורחפנים, וכן למטרות של אגירת אנרגיה. גילוי המאגר באיראן הוא שינוי משמעותי של כללי המשחק.

ד"ר הוכברג מרום, מומחית לגיאופוליטיקה, לטרור עולמי ולמשברים בינלאומיים, טוענת כי "לא זו בלבד שהשפעתה של איראן עשויה להתחזק משמעותית ואף להאפיל על זו של מדינות המפרץ, בדגש על יצרניות הנפט המובילות בעולם ובראשן סעודיה ואיחוד האמירויות, עמדה זו עשויה לשנות לטובתה את מאזן הכוחות ומאזן העוצמה האזורי".

מחקר משנת 2021 שפרסמה חברת הייעוץ מקינזי מראה כי הביקוש הגואה לרכבים חשמליים גרם לצמיחה אדירה בתוך שנים ספורות של 550% במחירי הליתיום. גורמים פיננסיים שונים במערב אף צופים כי שוק הליתיום העולמי, שעמד על 7.3 מיליארד דולר בשנת 2022, צפוי להכפיל את עצמו ולהגיע ל־16.3 מיליארד דולר בשנת 2030.

איראן סוללת ליתיום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד