כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
פרויקט משותף

משדרגים את "הזמן": כך נערכים בישראל לאיומי הסייבר

בפרויקט משותף היוצא לדרך בימים אלו - מגויס השעון הלאומי הנמצא במעבדה לפיסיקה למערך הדיגיטל הלאומי, בכדי להגן על תשתיות קריטיות | מה הקשר בין השעון הלאומי למתקפות סייבר? הפרטים המלאים בכתבה

משדרגים את "הזמן": כך נערכים בישראל לאיומי הסייבר
אילוסטרציה צילום: unsplash

בפרויקט משותף של משרד הכלכלה והתעשייה, מערך הדיגיטל הלאומי, מערך הסייבר הלאומי (מס"ל) נעשה חיבור של השעון הלאומי של ישראל הנמצא במעבדה הלאומית לפיזיקה למערכת "הפצת הזמן" של מערך הדיגיטל הלאומי.

חשיבותו של הזמן הלאומי לביטחון המדינה ולהגנה על התשתיות הלאומיות, עלתה בעשור האחרון עקב העלייה במספר הניסיונות להתקפות על מערכות מידע דיגיטליות, כמו גם התקפות על אותות לוויין (שיבוש וזיוף). 

מה הקשר בין הזמן למתקפות סייבר? הרבה מערכות מידע מתבססות על ציטוט זמן ממערכת הלוויינית GPS. בעת אירוע של מיסוך לווייני יתקשו מערכות כאלו לקבל קריאת זמן תקינה והן נדרשות לגיבוי מתאים, אותו, יכולה לספק המעבדה הלאומית לפיזיקה באמצעות מעבדת הזמן והתדר שלה.

מערך הדיגיטל הלאומי הוא הגוף האמון על קידום מהפכת הדיגיטל במגזר הציבורי, אשר הוקם במסגרת איחוד רשות התקשוב הממשלתי ומטה המיזם הלאומי ישראל דיגיטלית. המערך הכפוף לשר הכלכלה והתעשייה, משמש כגוף המטה הטכנולוגי של משרדי הממשלה והגופים הציבוריים, ופועל לשיפור הממשק והשירות הממשלתי עבור התושבים והעסקים בישראל. כן מספק מערך הדיגיטל שעון גם למשרדי הממשלה.

ביוזמה משותפת של המעבדה הלאומית לפיזיקה ומערך הדיגיטל, התחבר מערך הדיגיטל הלאומי גם לשעון המדויק (האטומי) מהמעבדה הלאומית לפיזיקה בנוסף לאות ה GPS הקיים. חיבור זה משפר את השרידות של מערכת הסנכרון של מערך הדיגיטל הלאומי. שיפור השרידות מתבטא בכך שבמידה ונחסם / משובש אות ה GPS העולמי, מערכת הסנכרון של המערך עוברת לאות הסנכרון המתקבל מהמעבדה.

קצת על הזמן

הזמן הלאומי בישראל הוא זמן אוניברסלי מתואם UTC(INPL) מבוסס על קצב השעון האטומי. הוא נקבע במעבדה הלאומית לפיסיקה שבמשרד הכלכלה והתעשייה בעזרת מערכת מיוחדת שמשווה 86,400 פעמים ביממה את תוצאות מדידת הזמן בארץ עם תוצאות מדידת זמן של מעבדות לאומיות אחרות בעולם. 

• המעבדה הלאומית לפיסיקה מהווה למעשה את השעון של המדינה ואת הסטנדרט הלאומי לזמן. זמן ישראל נקבע לפי חוק הזמן משנת 1992. המעבדה קובעת ומודדת את הזמן והתדר המשמשים לצרכים ביטחוניים ואזרחיים כגון: שידורי טלוויזיה, שיחות טלפון, מחשבים, מכשירי ניווט ומערכות צבאיות כמו: "כיפת ברזל", מערכת ה-"חץ" ו"שרביט קסמים". 

• במעבדה הלאומית ישנם ארבעה שעונים אטומיים מסוג צזיום, ציוד להשוואות הבינלאומיות, ציוד לביצוע מדידות וכיולים ללקוחות תעשייתיות וצבאיות כגון: רפאל, אלביט, התעשייה האווירית, חיל אוויר, חברת חשמל. 

• בשנת 2019 בהתאם לסטנדרט הלאומי לזמן ותדר, הוכנסו שעונים אטומיים מדור חדש וגם מערכת להשוואות בינלאומיות חדשנית. כתוצאה מחידוש הציוד דיוק הסטנדרט הלאומי עלה לרמה 1X10-14.   

 

 

 

סייבר מתקפה ברשת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד