כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
הצע"ח של ח"כ אשר

חוק הגזענות אושר לטרומית: הסתה נגד חרדים תיחשב עבירה פלילית

ועדת השרים אישרה לטרומית את חוק הגזענות של ח"כ יעקב אשר: הסתה נגד חרדים תיחשב עבירה פלילית. ח"כ יעקב אשר: "הגיע הזמן לשים קו אדום להסתה המסוכנת המשתוללת נגד הציבור החרדי, בעידודם של פוליטיקאים ואנשי תקשורת מסיתים"

חוק הגזענות אושר לטרומית: הסתה נגד חרדים תיחשב עבירה פלילית
חרדים בירושלים צילום: Yonatan Sindel/Flash90

וועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) לקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ יעקב אשר לפיה תורחב הגדרת הגזענות, כך שתכלול גם את החברה החרדית. על פי החוק, הסתה נגד חרדים תיחשב עבירה פלילית, בדיוק כפי שנחשבת כיום הסתה לגזענות בגין צבע או לאום.
 
בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "לאחרונה אנו עדים לתופעה מתרחבת של הסתה לגזענות כלפי האוכלוסייה החרדית. בפרט חמורים המקרים בהם ההסתה מתבצעת על ידי נבחרי ציבור מתוך מטרה לפלג את העם ובכך להשיא רווח פוליטי, תוך פגיעה בציבור שלם ובאחדות העם. לפגיעה זו יש גם השלכות נוספות ובהם השתרשות תופעת הגזענות בחברה כלפי האוכלוסייה החרדית".
 
עוד נכתב בהצעה, שהגיש חבר הכנסת יעקב אשר שאליה הצטרף גם ח"כ משה גפני, כי "יסודות העבירה של ההסתה לגזענות אינם מתקיימים כיום ביחס להתבטאויות כלפי האוכלוסייה החרדית, שכן הגדרות החוק קובעות רק מקרים בהם הגזענות היא בשל צבע, השתייכות לגזע או למוצא לאומי אתני, והאוכלוסייה החרדית אינה נבדלת בכך. עם זאת היא נבדלת בלבושה ובאורחות חייה כך שאין רציונל להחריגה מהחוק", נכתב בהצע"ח.
 
יוזם החוק ח"כ יעקב אשר אמר: "הגיע הזמין לשים קו אדום להסתה המסוכנת המשתוללת נגד הציבור החרדי, בעידודם של פוליטיקאים ואנשי תקשורת מסיתים. אין עוד קבוצה במדינת ישראל שמסיתים נגדה בהכללה כקבוצה כמו הציבור החרדי. החוק שיזמתי יאפשר לגבות מחיר ממסיתים ויבהיר כי דמם של אזרחים חרדים לא יהיה הפקר".
 
יצוין, כי לפני כשבועיים עלה שר המשפטים יריב לוין לדוכן המליאה להגיב לשאילתה של ח"כ אשר על ההסתה הפרועה נגד החרדים, כשהוא מבטיח לתמוך בחוק חרף התנגדותם של הגורמים המשפטיים אותם תקף כמי ש"אינם מוטרדים מהתופעה הזו".
 
בדבריו באותו דיון תקף אשר את הגורמים שטענו לו בממשלה הקודמת כי אין צורך לתקן את חוק הגזענות, וכי יש חוקים אחרים קיימים. "אתם יודעים מאיפה החוק שלי מגיע?", הסביר לחברי הכנסת, "מאנשים חרדים שפנו ליועץ המשפטי לממשלה על ביטויי גזענות קשים מאוד שספגו, והמענה המשפטי שקיבלו היה שלמרות שזה חמור מאוד, זה לא נכלל בחוק הגזענות. טוענים שיש אמצעים אחרים, אבל מעולם לא השתמשו בהם. לכן אני מבקש לתקן את החוק".
 
ח"כ אשר האשים אז בחריפות פוליטיקאים שמעודדים הסתה נגד החרדים: "כשאנחנו רואים ביטויים של פוליטיקאים נבזים, ולאחר מכן מקבלים את ההשראה לזה גם אנשים שיושבים בתקשורת ויכולים לדבר על טפילים, על מוצצי דם, על אנשים שצריך לזרוק במריצות, זו לא גזענות?! אל תמכרו לנו תותים. זאת גזענות, והיא צריכה שתהיה לה הרתעה, וכל מה שאני מבקש זה ליצור את ההרתעה בחקיקה".

יריב לוין יעקב אשר הסתה נגד חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד