י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
"להבטיח שירותים בסיסיים"

הפרלמנט העיראקי אישר תקציב; כל עוד יש נפט הכסף יזרום

הפרלמנט העיראקי אישר תקציב שיאפשר פיתוח השירותים ובנייה מחדש של תשתיות | החשש הוא מפני הגירעון התקציבי הגובר של עיראק, המוערך בשיא של 49 מיליארד דולר

הפרלמנט העיראקי אישר תקציב; כל עוד יש נפט הכסף יזרום

הפרלמנט העיראקי אישר תקציב של 198.9 טריליון דינר (153 מיליארד דולר) לשנת 2023, המגדיר הוצאות שיא על חשבון שכר ציבורי הולך וגדל ופרויקטי פיתוח לשיפור השירותים ובנייה מחדש של תשתיות שנהרסו בהזנחה ומלחמה.

מחמוד עבדאלווהד, עיתונאי המדווח מבגדד, אמר ביום שני כי התקציב המאושר הוא הגדול ביותר בתולדות המדינה, מכסה שלוש שנים - 2023, 2024 ו-2025. "הסכום הזה מוקצה לכמה מטרות, כולל רפורמות, תשתיות, תוכניות פיתוח ויצירת מקומות עבודה", אמר עבדאלווהד.

סגן יו"ר מועצת הנציגים העיראקית, שאחואן עבדאללה אחמד, אמר בהצהרה: "יש להבטיח שירותים בסיסיים, לשקם תשתיות, לספק הזדמנויות תעסוקה ועבודה, לבנות מחדש אזורים מושפעים ולהפסיק את סבלם של עקורים".

התקציב נועד ליצור עשרות אלפי מקומות עבודה במגזר הציבורי, שכן המדינה, שספגה עשרות שנים של מלחמה ועימותים עדתיים בעקבות הפלישה הצבאית האמריקאית ב-2003, רוצה לשפר את השירותים ולבנות מחדש מתקנים שנפגעו במלחמה.

במדינה יש את אחת האוכלוסיות הצומחות ביותר בעולם, שצפויה להכפיל את עצמה מ-43 מיליון לכ-80 מיליון עד 2050, בעוד שרוב הכלכלה היא בהובלת המדינה, עם אבטלה גבוהה. המדינה חוותה הפגנות תכופות על היעדר מקומות עבודה ושירותים ציבוריים. "אנשים רבים כאן, במיוחד בבגדד, אופטימיים לגבי אישור התקציב הזה. הם מקווים שהתשתית שנהרסה על ידי שנים של הזנחה ומלחמות - תישמר סוף סוף על ידי התקציב הזה ומקווים להיווצר מקומות עבודה נוספים", אמר עבד.

אבל משקיפים רבים העלו חששות מפני הגירעון התקציבי הגובר של עיראק, המוערך בשיא של 64.36 טריליון דינר עיראקי (49 מיליארד דולר), יותר מכפול בהשוואה לתקציב 2021, לפי מסמך תקציב ומחוקקים.

אחמד טבקצ'אלי, עמית אורח במרכז המזרח התיכון של לונדון, העמיד את מספר העובדים החדשים על כ-600,000 שלדבריו יעלה את העלות הכוללת של השכר והפנסיה הציבוריים ליותר מ-76 טריליון דינר (58 מיליארד דולר).

"ככל שאתה מגדיל את ההוצאות מהסוג הזה, אתה מגדיל יותר את הפגיעות שלך. מחיר הנפט צריך לעלות יותר ויותר רק כדי לקיים את ההוצאה שהיא משתקת ותוביל ליותר ויותר הלוואות. זה לקח יותר מדי זמן בגלל מריבות פוליטיות בין מחוקקים שכן כל גוש בפרלמנט רוצה לשים את האינטרס של האזורים שלהם במקום הראשון", אמר עבדאלווהד.

התקציב מבוסס על מחיר נפט של 70 דולר לחבית ומציג יצוא נפט של 3.5 מיליון חביות ליום , כולל 400,000 מהאזור הכורדי האוטונומי למחצה, אמרו המחוקקים. אנליסטים העלו חששות לגבי ההכנסות הצפויות מנפט, שכן מחירי הגולמי כמו גם רמות הייצור משתנות עם הביקושים העולמיים לאור התלות הכמעט מוחלטת של עיראק בהכנסות מנפט.

עיראק תקציב המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד