כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
התחקיר המלא

דקה אחר דקה: כך התרחש הפיגוע בגבול מצרים | המח"ט שחיסל את המחבל יודח

המעבר הביטחוני בגדר שהוסתר אך לא ננעל ומימוש לא איכותי של עקרון האבטחה וההגנה במרחב הגבול | נחשף: הלוחמות בעמדה סמוכה שמעו יריות - אך לא דיווחו | בעקבות הממצאים: המח"ט שחיסל את המחבל יודח מתפקידו | תחקיר הפיגוע הקטלני בגבול מצרים 

דקה אחר דקה: כך התרחש הפיגוע בגבול מצרים | המח"ט שחיסל את המחבל יודח
הפיגוע בגבול מצרים צילום: פלאש 90

צה"ל פרסם הערב (שלשי) את תחקיר הפיגוע בגבול מצרים אשר התרחש בשבת הקודמת, י"ד בסיוון, בו נפלו סמל ליה בן נון ז"ל, סמ"ר אורי יצחק אילוז ז"ל וסמ"ר אוהד שמעון דהן ז"ל. התחקיר הוצג השבוע לרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, על ידי מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו ומפקד עוצבת 'אדום', תת-אלוף איציק כהן.

מהתחקיר עלה כי המחבל, שוטר מצרי, חדר מגבול מצרים לשטח ישראל דרך מעבר ביטחוני בגדר וביצע ירי לעבר מפקד כיתה בגדוד 'ברדלס', סמ"ר אורי יצחק אילוז ז"ל ולוחמת בגדוד 'ברדלס', סמל ליה בן נון ז"ל, בעת שביצעו משימת הגנה במרחב. מהירי נהרגו שני הלוחמים. מספר שעות לאחר מכן, זוהה המחבל וירה מטווח רחוק לעבר כוח צה"ל שהשיב בירי. במהלך חילופי האש, נפל קשר מח"ט 'פארן', סמ"ר אוהד שמעון דהן ז"ל ונפצע באורח קל גשש צה"ל. לאחר ההתקלות הראשונה חתרו מפקד החטיבה ופקודיו למגע, והסתערו קדימה עד לנטרול המחבל.

מהתחקיר עלה, כי הסיבות המרכזיות להתרחשות האירוע הן המעבר הביטחוני בגדר, שהוסתר אך לא ננעל, ומימוש לא איכותי של עקרון האבטחה וההגנה במרחב הגבול. בנוסף נמצא כי נדרש לחדד את סדר העדיפויות שנקבע בין המוכנות לאירוע פח"ע, למוכנות להתמודדות עם איום ההברחות השכיח בגזרה זו. לא נמצאו דופי או תקלה בפעולת הלוחמים שנפלו, לוחמים אלה בלטו לחיוב בעשייתם כחיילים בצה"ל. עוד נמצא כי פריסת הכוחות בהגנה במרחב, המתאפיין באירועי הברחות לצד ריבוי מטיילים ישראליים, הייתה נחוצה. עם זאת, הפיצול לזוגות, משך זמן המשימה ואופן השליטה, היו צריכים להישקל ולהתבצע אחרת, ולקחים בתחום זה הופקו ויישומו.

התחקיר מעלה בבירור כי מרגע זיהוי המחבל בסמיכות לשטחים בהם מצויים מטיילים ישראלים, הכוחות במרחב חתרו למגע, פעלו בנחישות והביאו לנטרולו. לא נמצא פער במענה לדרישות האוגדה על ידי חיל האוויר, לרבות קיצור זמני הכוננות עבור מערך מסוקי הקרב שהיה מקורקע במהלך סוף השבוע. במסגרת הלקחים שאושרו למימוש מיידי, הוחלט על אטימת המעברים הביטחוניים בגדר, הפחתת משך המשימה הרציפה של הלוחמים מ-12 שעות רצופות וקביעת מספר מינימלי שונה לחיילים במשימות מסוג זה.

כחלק מהתחקיר, התקיים תחקיר בשיתוף עם הצבא המצרי, על רקע שיתוף הפעולה האסטרטגי-ביטחוני בין המדינות, אשר כלל ביקור של בכירי צה"ל בקהיר ותחקיר משותף בנקודת האירוע בשטח ישראל.

מפקד פיקוד הדרום סיכם ואמר: "מדובר באירוע חמור עם תוצאות מבצעיות קשות שהיה ניתן למנוע, ונדרש להפיק ממנו לקחים מידית. על אף התוצאות הקשות, הכוחות הצליחו לסגור מעגל ולנטרל את המחבל בשטח ישראל, בטרם סיכן אזרחים באזורים סמוכים בהם שוהים מטיילים רבים". מפקד הפיקוד קבע כי עוצבת 'אדום' תטמיע תכנית מיידית לחיזוק המוכנות לאירוע טרור בגזרתה, בהתאם ללקחי התחקיר.

הרמטכ"ל קיבל את מסקנות התחקיר וקבע: "מדובר באירוע מבצעי עם תוצאה קשה של שלושה לוחמים הרוגים מירי של מחבל בודד. בולטים שני גורמים שהיה בכוחם למנוע את האירוע - היחס למעבר הביטחוני בגדר והקפדה על עקרון האבטחה. לצד עשייה איכותית של שרשרת הפיקוד, שהביאה לתוצאות והישגים משמעותיים בסיכול בגבול, נמצאו פערים ותקלות בהקפדה על מימוש התפיסה המבצעית ובסדר העדיפויות המבצעי. זהו אירוע קשה, שניתן וצריך היה למנוע. נפיק את הלקחים הנדרשים, נלמד אותם, נתקן ונשתפר". הרמטכ"ל הנחה כי לקחי התחקיר ילמדו ויוטמעו בכלל היחידות הלוחמות בצה"ל.

בעקבות ממצאי התחקיר ומסקנותיו, יינקטו צעדים פיקודיים בעניינם של מספר בעלי תפקידים: בעניינו של מפקד עוצבת 'אדום' ייערך הליך של נזיפה פיקודית, בעקבות אחריותו הכוללת באירוע, לרבות היעדר הבקרה על מימוש הנהלים. בעניינו של מפקד חטיבת 'פארן' ייערך הליך של העברה לתפקיד אחר בצה"ל, בגין אחריותו הכוללת באירוע ואופן מימוש הפעילות בגזרתו. זאת לצד האופן הראוי שבו חתר למגע והסתער לנטרול המחבל. בעניינו של מפקד גדוד 'ברדלס' ייערך הליך של נזיפה פיקודית בגין אחריותו למימוש תפיסת ההפעלה בכוחותיו. כן נקבע כי קידומו יעוכב למשך חמש שנים.

תפיסת ההגנה, האמצעים שעומדים לרשות האוגדה ונושאים נוספים ייבחנו במסגרת הצוות לבחינת תפיסת ההגנה בגבולות שלום, בראשות האלוף נמרוד אלוני. ממצאי התחקירים הוצגו למשפחות אילוז, בן-נון ודהן. צה"ל משתתף בצערן העמוק של המשפחות השכולות וימשיך ללוותן.

לפי ממצאי התחקיר, ביום שבת, חדר מחבל חמוש לשטח ישראל בשעה 06:50 לערך דרך מעבר בטחוני בגבול מצרים. המחבל התקדם לעבר עמדה הגנה וביצע ירי לעבר שני לוחמים ששמרו בעמדה. לאחר מכן, הוא נע לכיוון מזרח, ולאחר כשלוש שעות זוהה על ידי כוחותינו ובהמשך פתח לעברם באש, קשר המח"ט נהרג ונפצע גשש צה"ל. הכוח, בפיקודו של המח"ט, הגיב באש, תר למגע והסתער עד לנטרול המחבל.

ב3-ביוני 2023 בשעה 01:40 סוכלה הברחת סמים במרחב האירוע. סה"כ ערך הסיכול עומד על שווי של 1.3 מיליון ש"ח. כמה שעות לאחר מכן, בשעה 04:10, מפקדת הגזרה עלתה בקשר לבדיקת תקינות מול הכוחות, וממצאי הבדיקה תקינים. בשעה 06:09 במהלך סריקת תצפיות שגרתית, מזוהים הכוחות בתקינות במיקום העמדה. בשעה 06:34 עלתה אינדיקציה בתזוזה חריגה מערך התצפיות.

כרבע שעה לאח מכן, בשעה 06:50, לאחר סריקת השטח ע"י התצפיתנית, לא זוהו ממצאים חריגים והאירוע הסתיים ללא דיווח. בשעה 07:13 הלוחמות בעמדה הסמוכה שומעות ירי מקומי במרחב ומזהות אדם בסמוך לקו העמדות, אך הלוחמות מניחות שמדובר במ"כ שנמצא בעמדה ליד. הלו חמות לא מדווחות על האירוע.

בשעה 09:03 בדיוק, במהלך ביצוע חילוף השמירות בעמדה, מגיעה המ"מ לעמדה ומזהה את שני הלוחמים ירויים. בשעה 09:27 התקבלה חלטה על ביצוע הסריקות שמתבצעות על ידי הכוחות בשטח ובסיוע רחפנים. בשעה 09:34 הגשש הגדודי מזהה עקבות של אדם שנכנס לשטח ועקבות אשר מוליכות אותו, ככל הנראה, חזרה למצרים. בשעה 09:48 כל חיילי הגדוד נפרסים בעמדות ההגנה בגזרה לטובת איתור המחבל.


בשעה 10:37 מפקדת כיתה מהגדוד מזהה באמצעות משקפת את המחבל. בשעה 11:08 מועלה רחפן וזיהוי המחבל כחמוש. עשר דקות בדיוק לאחר מכן המחבל פותח באש ובשעה 11:35 מתפתחים חילופי אש בין כוח החיפוי למחבל בטווח 200 מטר, כתוצאה מכך נפגעו קשר המח"ט והגשש הגדודי. בשעה 12:22 מח"ט פארן, סמג"ד ברדלס וכוח נוסף מסתערים לעבר המחבל עד לנטרולו. בשעה 12:24 בדיוק המחבל נוטרל והאירוע מגיע לסיומו.

 

פיגוע גבול מצרים תחקיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד