כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
תקדים מסוכן

הכלכלה הניו - זילנדית מידרדרת למיתון לאחר העלאת ריבית

כלכלת ניו זילנד מדרדרת למיתון: התמ"ג שלה ירד ב-0.1% בשלושת החודשים הראשונים של השנה | הבנק המרכזי של ניו זילנד העלה את הריבית בצורה חדה מאז אוקטובר 2021

 הכלכלה הניו - זילנדית מידרדרת למיתון לאחר העלאת ריבית
ניו זילנד צילום: Miriam Alster/FLASH90

כלכלת ניו זילנד נקלעה למיתון לאחר שהבנק המרכזי במדינה העלה באגרסיביות את הריבית לשיא של 14 שנים. התוצר המקומי הגולמי (התמ"ג) שלה ירד ב-0.1% בשלושת החודשים הראשונים של השנה, כך עולה מנתונים רשמיים. זה בא בעקבות התכווצות של 0.7% ברבעון הקודם, מה שאומר שהמשק נמצא במיתון טכני.

הבנק המרכזי של ניו זילנד (RBNZ) העלה את עלות ההלוואות בצורה חדה מאז אוקטובר 2021. ניו זילנד הייתה אחת המדינות הראשונות שהחלו להעלות את הריבית בעקבות המגיפה וגברה על הפדרל ריזרב האמריקאי. בחודש שעבר הבנק המרכזי של ניו זילנד העלה את הריבית שלו ל-5.5%.

אזרחים בניו זילנד, שכבר התמודדו עם עליית מחירים, מרגישים כעת את ההשפעה של תעריפים גבוהים יותר כאשר החזרי המשכנתא והעלות של הלוואות אחרות קופצות. "הריביות משתקות", אמר דיוויד ג'ורדן, מהנדס אינטרנט מאוקלנד, "ראיתי הרבה אובדן מקומות עבודה בתעשייה שלי כאשר סטארט-אפים מנסים לחסוך כסף, אם כי נראה שחברות ייעוץ שעובדות עם חברות גלובליות גדולות מצליחות", הוסיף.

בנקים מרכזיים ברחבי העולם הגדילו את עלות ההלוואות כאשר ניסו לרסן את עליות המחירים שהופעלו עם פתיחת הכלכלות לאחר סיום משבר הקורונה. האינפלציה הונעה גם על ידי העלייה במחיר של כל דבר, מדלק ועד מזון, עקב מלחמת רוסיה - אוקראינה.

בשלושת החודשים הראשונים של השנה, כלכלת ניו זילנד הושפעה גם מסופת הציקלון הייל וגבריאל ושביתות מורים. "אירועי מזג האוויר השליליים שנגרמו על ידי סופות הציקלון תרמו לנפילות בשירותי הגננות והתחבורה, כמו גם לשיבושים בשירותי החינוך", אמר ג'ייסון אטוול, מנהל כללי לתובנות כלכליות וסביבתיות בסטטיסטיקה של ניו זילנד בהצהרה.

מיתון טכני מוגדר על ידי כלכלה מתכווצת לתקופות של שלושה חודשים, או רבעונים, ברציפות.

מוקדם יותר, הבנק המרכזי של ניו זילנד אותת שאין לו תוכניות נוספות להעלאות ריבית נוספות. ההתכווצות מוסיפה לציפיות שהבנק המרכזי לא יעלה שוב את הריבית בעתיד הנראה לעין.

ניו זילנד מיתון ריבית גבוהה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד