כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
פועלים במרץ רב

ממשל ביידן מנסה להביא להסכם בין סעודיה וישראל

הנשיא ביידן ועוזריו פועלים להביא הסכם בין ישראל לסעודיה. ריאד מציגה דרישות משמעותיות בתמורה לנורמליזציה, כולל הסכם גרעין והסכם ביטחון אמריקאי חזק. הסכם דיפלומטי במזרח התיכון יכול להיות ברכה עבור ביידן לקראת הבחירות בארה"ב ב-2024  

ממשל ביידן מנסה להביא להסכם בין סעודיה וישראל
ביידן ובן סלמאן מחליפים אגרופים במקום לחיצת יד צילום: סוכנות הידיעות הסעודית

זמן קצר לאחר שהמטוס שלו המריא בתחילת החודש מריאד, שם קיים פגישה ממושכת עם יורש העצר של ערב הסעודית, התקשר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן למנהיג אחר במזרח התיכון, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו.

במשך 40 דקות, בלינקן נתן למנהיג הישראלי תדרוך על הדרישות המשמעותיות שהנסיך, מוחמד בן סלמאן, מציב לנרמל את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל. מהצד השני נתניהו נתן עדכון לגבי הדרישות שלו, כך דיווח ה'ניו יורק טיימס'.

שיחת הטלפון שאושרה על ידי שני פקידים אמריקאים - הייתה תפנית בניסיון הארוך של ממשל ביידן לתיווך הסכם דיפלומטי מובהק בין ערב הסעודית וישראל, שני יריבים היסטוריים שבשנים האחרונות עוסקים במשותף בתיאום מהלכים נגד איראן.

הבית הלבן, שבמשך יותר משנתיים פעל פחות במזרח התיכון, החליט להיכנס לעובי הקורה בנושא ישראל ערב הסעודית. ארצות הברית נמצאת כעת בעיצומו של משא ומתן מורכב בין שלושה מנהיגים, בייידן, נתניהן ובן סאלמן, שיש להם סיבות משלהם להסכם אבל הם מגישים דרישות שעלולות להתגלות כיקרות מדי. והם פשוט לא אוהבים או סומכים אחד על השני.

כמה בכירים אמריקאים אמרו שהסיכוי להסכם פחות מ-50%, בלינקן אמר שאין לו "אין אשליות" שהדרך להסכם תהיה מהירה. ובכל זאת, נורמליזציה של היחסים בין ערב הסעודית וישראל תהיה אחד האירועים הדרמטיים ביותר במזרח התיכון, ועשויה להפיק תועלת למנהיגי שתי המדינות, כמו גם לנשיא ביידן, שעומד בפני בחירות.

ה'ניו יורק טיימס' מציין כי זה גם יבהיר את מה שהיה נכון מזה זמן רב: שממשלת אחת המדינות המשפיעות בעולם הערבי (סעודיה) הפכה את תמיכתה במדינה פלסטינית לעדיפות נמוכה יותר.

עוד מציין העיתון: כי עבור נתניהו, ההכרה של סעודיה בישראל "תהיה ניצחון פוליטי משמעותי עבור המנהיג שממשלת הקואליציה הימנית הקשה שלו מתמודדת עם התנגדות פנימית עזה".

הנסיך מוחמד בן סאלמן מצידו מבקש חיזוק במערכת היחסים הביטחונית עם ארה"ב, קבלה של נשק אמריקאי והסכמה של ארה"ב לממלכה להעשיר אורניום כחלק מתוכנית גרעין אזרחית - דבר שוושינגטון התנגדה זה מכבר.

הסכם דיפלומטי במזרח התיכון יכול להיות ברכה עבור ביידן לקראת הבחירות בארה"ב ב-2024. פקידים אמריקאים רואים גם חשיבות אסטרטגית בחיזוק הקשרים עם ערב הסעודית: כדרך למנוע מריאד ללכת לכיוון סין.

ניו יורק טיימס נשיא ארה''ב בחירות ארה"ב 2024 סעודיה מוחמד בן סלמאן ראש הממשלה נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד