כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
ברוך דיין האמת

אבל בחב"ד: הגבאי והמשב"ק מ-770 הלך לעולמו

הרה"ח רבי מאיר יהודה ישראל הארליג ז"ל משב"ק וגבאי בבית 770 במרכז חב"ד בשכונת קראון הייטס בברוקלין הלך לעולמו בגיל 86. זכה לקרבה נדירה מהרבי מליובאוויטש זצ"ל והחזיק בביתו אוסף מעניין של ספרי 'תניא' נדירים

אבל בחב"ד: הגבאי והמשב"ק מ-770 הלך לעולמו
הרה"ח רבי מאיר יהודה ישראל הארליג ז"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: מניו יורק מגיעה הידיעה המרה על פטירתו באופן פתאומי של המשב"ק, וגבאי בית 770, הרה"ח רבי מאיר יהודה ישראל הארליג ז"ל, והוא בן 86 בפטירתו. 

המנוח זכה להיות מהדמויות המזוהות ביותר עם בית 770 בשכונת קראון הייטס בברוקלין, שימש כחבר בוועד המסדר, ממונה על נתינת ארבעת המינים של הרבי מליובאוויטש זצ"ל לחסידים לברך עליהם בימי חג הסוכות, ובשנים מוקדמות יותר היה מופקד על הזמנת המשתתפים בסעודות החג בדירת הרבי הריי"ץ.

מדי שנה, החל משנת תשל"ט, אירגן הרב הארליג את החגיגה המרכזית של ראש חודש כסלו ב-770. בשנת תשכ"ד זכה לשמש במשך למעלה מחודש כחבר מזכירות בית הרבי. בעשורים האחרונים שימש כגבאי בבית 770, הן ב'זאל' הגדול, והן בחדרו של הרבי.

בשנים האחרונות התדרדר מצב בריאותו, והבוקר השיב את נשמתו לבוראה באופן פתאומי.

המשב"ק המיתולוגי, ר' מאיר הארליג ז"ל, נולד בציריך שבשווייץ בו' אלול תרצ"ו לאביו הרב מרדכי הארליג זצ"ל, אב בית דין קהילת 'בית דוד', שנמנה על חסידי צ'ורטקוב ובאיאן. אביו ר' מרדכי היה בן אחותו של הגאון הרב מאיר שפירא מלובלין זצ"ל, היות שהמהר"ם שפירא נפטר ללא ילדים, החליט לקרוא לבנו על שמו של הרב שפירא, וכן היה מיוחס מצד אביו למשפחת רבנים מפורסמת עד לגאון רבי שמואל יצחק שור זצ"ל בעל 'מנחת שי'.

בבחרותו למד בישיבת תומכי תמימים המרכזית 770 ועוד בצעירותו זכה לשמש בשליחויות שונות עבור הרבי והחל להטות יד לעזרה בסעודות החגים שהתקיימו בדירתו של אדמו"ר הריי"צ, וכן לשמש כחבר בוועד המסדר. הוא יצר קשרים קרובים עם מזכירו של הרבי הרב יהודה לייב גרונר ועבד יחד איתו בעניינים רבים והיה מסייע בכל הנדרש.

בעודו בחור רצה ללמוד שחיטה אך הרבי הורה שלא יתעסק בזה היות והוא מגיע ממשפחה של רבנים. לאחר נישואיו עם רעייתו מרת ציפורה (לבית בראנדוויין המיוחסת לענף של צדיקי פולין, וגם נכדת הבעש"ט ורלוי"צ מבארדיטשוב), קבע את מגוריו בשכונת קראון הייטס, ונחשב לאחד מגדולי המקורבים לבית הרבי.

ניהל ארכיון רב ערך עם שיחות רשימות ומכתבים מרבותינו נשיאינו ומגדולי החסידים, עוד בתקופה הראשונה לנשיאות בה רוב החומר לא היה מודפס ונגיש לציבור הרחב. הרב הארליג החזיק אוסף מיוחד בביתו ובו שמר עשרות הוצאות של ספרי התניא שהודפסו לאורך השנים במקומות שונים. האוסף שבבעלותו נחשב לאוסף מעניין ונדיר, ובו הוצאות של ספרי התניא שקשה להשיגם כיום.

הרב הארליג היה מהיוזמים הראשיים של חגיגת יום הבהיר ראש חודש כסלו מאז הפעם הראשונה בשנת תשל"ח, ומארגן במסירות את סעודת ההודאה המרכזית השנתית ב-770 מידי שנה בשנה. כמו כן ארגן את חגיגת יום הבהיר כ"ח סיון.

היה ממונה לאורך השנים על ה'משקה' והמזונות להתוועדויות של הרבי, ולצורך כך הוענק לו חדר המכונות והמזגנים במסדרון הקומה הראשונה של 770, שם איחסן את הדברים. בשנת תשמ"ג כאשר הודפסה סדרת האגרות קודש של אדמו"ר הריי"צ שם נחשף תאריך הגעתו של הרבי לחופי ארצות הברית, החלו החסידים לחגוג יום זה, ובשנת תשמ"ו העניק הרבי בשעת ההתוועדות קנקן משקה לרב הארליג כדי שיודיע על ההתוועדות וידאג לקיומה.

לאורך כל השנים ניהל יומן מדויק מהנהגותיו של הרבי, ועל פי השמועה הרבי ביקש באחת ההזדמנויות לברר אצלו שיבדוק ביומנים שכתב בעבר כיצד הרבי עצמו נהג בנוגע להליכה לאוהל בראש חודש.

הותיר אחריו את רעייתו שתחי' ובנים ובנות המשמשים כולם בשליחותו של הרבי בכל רחבי תבל. רעייתו מרת ציפורה שתחי' הארליג, ואת ילדיו: בנו, הרב שלום דובער הארליג - שליח הרבי באפלאנד, קליפורניה. בנו, הרב יהושע (שייע) הארליג - שליח ראשי למדינת נבדה. בנו, הרב יוסף יצחק הארליג - שליח הרבי בקנדל, פלורידה. בנו, הרב מנחם מענדל הארליג - שליח בלאס וגאס, נבדה. - חתנו, הרב פייביש דלפין - שליח הרבי בנורט' ביי ויליג', פלורידה. - חתנו, הרב ישראל באראן - שליח הרבי בסאני איילס ביטש, פלורידה. - חתנו, הרב דוד הולצברג - שליח הרבי במונטריי, קליפורניה.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

חב"ד בית 770

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד