ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
לנמק תוך 90 יום

בג"ץ מוציא כרטיס צהוב לחוק שמעניק לבן גביר סמכויות על המשטרה

שופטי בג"ץ הודיעו למדינה כי עליה להשיב לעתירות נגד תיקון פקודת המשטרה המכונה "חוק בן גביר" תוך שלושה חודשים. משמעות ההחלטה היא שהעליון מוצא את טענותיהם של העותרים נכונות. החוק מעניק לשר בן גביר סמכויות לקבוע את מדיניות המשטרה, כולל בנוגע לחקירות

בג"ץ מוציא כרטיס צהוב לחוק שמעניק לבן גביר סמכויות על המשטרה
בן גביר בבית המשפט צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90

בג"ץ הוציא היום (ראשון) צו על תנאי המורה לממשלה, לכנסת ולשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לנמק תוך 90 יום, מדוע לא יבוטל התיקון לפקודת המשטרה שמעניק לבן גביר סמכויות לקבוע את מדיניות המשטרה, כולל בנוגע לחקירות.

משמעות ההחלטה של בג"ץ היא שהרכב השופטים (עוזי פוגלמן, יצחק עמית ויחיאל כשר) מצא באופן עקרוני שטענות העותרים נגד התיקון שמכונה "חוק בן גביר", הן מוצדקות ועתה הנטל לשכנע שלא לבטל את התיקון הועבר אל המשיבים.

הכנסת אישרה בדצמבר חלק מהצעת החוק, לפיה השר לביטחון לאומי יתווה את מדיניות המשטרה ויוכל לקבוע את מדיניות החקירות שלה. הצעת החוק המקורית של בן גביר פוצלה בשל קשיים משפטיים, ושני סעיפים בהצעה - שנועדו להכפיף את המפכ"ל לשר לביטחון לאומי ולממשלה ויאפשרו לשר להתוות מדיניות בנוגע למשך הטיפול בתיקים - נידונים בכנסת בימים אלו.

העותרים - בהם האגודה לזכויות האזרח, ומפלגות העבודה ויש עתיד - טענו כי התיקון לפקודת המשטרה אינו חוקתי, משום שהוא מכפיף את מימושם של חופש הביטוי והמחאה לגורם פוליטי. יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי אמרה בפתח הדיון כי "ההפיכה המשטרית התחילה בחקיקה שמנסה להפוך את המשטרה שלנו ממשטרה של העם ושל המדינה למשטרה של הממשלה המאוד ספציפית".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב: "לצערי שופטי בית המשפט העליון שוב מוכיחים שהם סבורים שהם מחוקקי על, מעל כנסת ישראל. אני פונה לראש הממשלה ואומר לו, הגיע הזמן להעביר את הרפורמה במלואה, בלי להיכנע, בלי למצמץ. בוא נראה את כל החתרנים, את אלה שהצביעו מאחורי הפרגוד לטובת קארין אלהרר אם הם יעזו להצביע נגד הרפורמה. רפורמה עכשיו!"

בהתייחסה לחוק בן גביר, ציינה בעבר היועצת המשפטית לממשלה כי כוחה של מערכת אכיפת החוק, הלגיטימציה הציבורית שלה והתוקף המוסרי של פעולותיה, מבוססים על היותה מקצועית ומנותקת משיקולים זרים: "פוליטיזציה של מערכת אכיפת החוק תוביל לפגיעה קשה בעקרונות הבסיסיים ביותר של שלטון החוק - שוויון; היעדר שרירותיות; והיעדר משוא פנים. אם תיווצר, ולו תחושה, של פוליטיזציה של מערכת אכיפת החוק, תהיה זו מכה אנושה ליכולתה לתפקד ופגיעה קשה באמון הציבור. במדינה דמוקרטית לא ראוי לשנות את מערכת היחסים שבין הדרג המדיני לבין מערכת אכיפת החוק בחקיקת בזק".

איתמר בן גביר בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד