ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
יחס אחר ליהודים

ערב הסעודית משנה בחשאי את ספרי הלימוד שלה

דו"ח שפורסם ממכון שעוקב בעיקר אחר האופן שבו ישראל והיהודים מוצגים בטקסטים של חינוך בסעודיה אצל ספרי הלימוד, מצא כי "כמעט כל הדוגמאות המתארות נוצרים ויהודים באופן שלילי" הוסרו מספרי הלימוד האחרונים בסעודיה

ערב הסעודית משנה בחשאי את ספרי הלימוד שלה
פורום בין דתי בסעודיה צילום: באדיבות המצלם

ספרי הלימוד בערב הסעודית השתנו. חוקרים עוקבים במשך שנים איך סעדיה פועלת לקידום שלום וסובלנות. בין השינויים שעוררו תשומת לב לאחרונה, לאור הדיווחים שארצות הברית מנסה לסלול את הדרך לנורמליזציה בין ערב הסעודית לישראל, נמצאים תכנים הקשורים ליהודים, לנוצרים ולסכסוך הישראלי- פלסטיני.

דו"ח שפורסם בחודש שעבר מהמכון לניטור שלום וסובלנות תרבותית בחינוך בית ספרי בישראל ובלונדון (IMPACT-se), שעוקב בעיקר אחר האופן שבו ישראל והיהודים מוצגים בטקסטים של חינוך, מצא כי "כמעט כל הדוגמאות המתארות נוצרים ויהודים באופן שלילי" הוסרו מספרי הלימוד האחרונים בסעודיה.

דוגמאות בולטות שהוסרו כוללות תכנים כי "שיהודים ונוצרים הם אויבי האיסלאם", או ש"יהודים ונוצרים זוכים לביקורת על כך ש'הרסו ועיוותו' ספרי לימוד", כך לפי המחקר שדווח ב-CNN.

לגבי ישראל והפלסטינים, יש מתינות בהשוואה ללפני מספר שנים, אך עדיין לא הסכמה מלאה לישראל. התייחסויות מסוימות ל"האויב הישראלי" או "האויב הציוני" הוחלפו ב"הכיבוש הישראלי" או "צבא הכיבוש הישראלי". אבל התייחסויות שליליות אחרות לישראל, כמו גם השמטתה ממפות, עדיין ללא שינוי, בנוסף אין אזכור לשואה.

המכון, שעוקב אחר ספרי לימוד סעודיים מאז תחילת שנות ה-2000, בחן שינויים שבוצעו ביותר מ-80 ספרי לימוד מתכנית הלימודים הסעודית לשנים 2022-23 ולמעלה מ-180 ספרי לימוד מתכניות לימודים קודמות.

בנוסף צויין כי תוכן חדש בספרי הלימוד הסעודים מותח גם ביקורת על קבוצות איסלאמיסטיות מסוימות כמו חיזבאללה, דאעש, אל קאעידה, מיליציות החות'יות והאחים המוסלמים.

יש לציין כי כבר ב-2020 המכון IMPACT-se פרסם על שינויים, אך השינויים לטובה העלו הילוך לאחרונה, לפי מחברי הדו"ח ב-2020, עדיין לא היה לגיטימציה מלאה של ישראל בספרי הלימוד על ישראל, והציונות עדיין היתה מוצגת כתנועה פוליטית גזענית, לאחר השינויים האחרונים, ישראל היא 'כובשת' אך לא 'גזענית'. 

עזיז אלגשיאן, חוקר מדיניות החוץ הסעודית וקשריה עם ישראל, אמר כי הממלכה "עוברת שינוי ביחסיה עם האיסלאם".

"זה לא שינוי דרסטי, אלא מהלכים למתינות וסובלות יותר כלפי אחרים. לפני כן השיח הדתי לא היה סובלני יתר על המידה כי סעודיה לא הייתה חשופה לגלובליזציה כפי שהיא היום, ברור שזה משתנה, וגם ברור שזה ייקח זמן".

אלגשיאן אמר שהתיקונים בספרי הלימוד הסעודים הם עדינים ואינם מרמזים על מעבר משמעותי לקראת קבלת ישראל. "יש בישראל שרוצים לראות נורמליזציה עם סעודיה עד כדי כך שכל אינטראקציה לגבי ישראל תוצג כמשהו חיובי כלפי נורמליזציה", אמר.

השינויים מצביעים על כך ש"לסעודים אולי יש הבנה טובה יותר של ישראל", אמר ל-CNN. "אך ההבנה הכללית של ישראל בעולם הערבי ובערב הסעודית אינה מובנת לחלוטין", אמר, והוסיף כי "ייתכן שזה משתנה וזה בהחלט דבר חיובי".

סעודיה פתחה את המרחב האווירי שלה לחברות תעופה ישראליות בפעם הראשונה בשנה שעברה, אך התעקשה שלא תתרחש נורמליזציה לפני הקמת מדינה פלסטינית.

 

 

הסכמי אברהם פלסטינים סעודיה אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד